häst eller ej, hur vet man ?

mandaaa_

Trådstartare
för att göra en väldigt lång historia kort;

Jag har alltid varit hästtjej, dock har jag aldrig haft råd att få mig en bra häst och komma ut och tävla och komma någonstans.
Jag slutade med hästar för ca 2 månader sen då jag dels inte trivdes med medryttarhästen men även pga mitt samvete då jag träffade min sambo i januari och vi inte fick tillräckligt med tid tillsammans och pga allt hushållsarbete.

Jag jobbar nämligen fulltid och han är hemma med hundarna, lagar mat, dammsuger, moppar golven, tvättar, fixar med hundar osv, VARJE dag.
Jag får äckligt dåligt samvete när jag kommer hem och kände mig lite elak som jobbade från 7.30-16.30 och sen åkte till stallet 3 dagar i veckan och kom hem på kvällen.
Jag hann inte hjälpa till hemma och det blev inte mkt tid över till oss för dom dagarna.

Sen slutade jag ju som sagt med hästar och jag började satsa på hund.
Allt var frid och fröjd, tills för 1 vecka sen då jag fick hästflipp, jag tittade annonser, jag tittade på olika stall, jag räknade på tid, pengar och jag bara gick och drömde.
Igår var jag och red hos en vän och jag saknar det så sjukt mkt !

Nu är ju då problemet, ska jag sluta träna hund och försöka hitta en medryttarhäst ?
Jag vill, för hästar har alltid varit mitt liv, men jag vet att jag isf kommer leta efter en häst att träna och tävla med.
Det kommer alltså ta tid i stallet vilket kommer leda till dåligt samvete för sambon och hemmet.

Min sambo stödjer mig, men jag vet att han skulle tycka det var jobbigt för han är en som kräver med tid för varandra, mer mys och prat än vad jag gör.
Dessutom är han mer pedantisk i hemmet, jag är mer lat och tycker inte det är så farligt med att ha det lite rörigt hemma.

Om jag vill skaffa medryttarhäst så tar jag med mig hundarna dit, så sambon slipper dom och jag får göra mer hemma de dagar jag inte har hästen, men jag blir ändå orolig för min sambos tycke.
Vi pratade lite smått om det igår och han vill ju se mig lycklig, men jag hör på honom att han inte kommer bli glad ifall jag väljer häst.
Lite småpikar som "självklart ska du rida, om du tycker att vårat förhållande blir bättre av det" och liknande.

Jag vet inte vad jag ska göra..

Sv: häst eller ej, hur vet man ?

Guuuud vad jag känner igen mig!!! Skriver PM till dig...;)

Tänker bara ge dig en liten kram och säga att du säkert hittar en lösning på balansen mellan häst/pojkvän. :)

//Elin

Tack elin !
Det har faktiskt löst sig, vi pratade om det igår och vi kom fram till en bra lösning så 2 dagar i veckan ska jag börja rida, och ta med hundarna till stallet så han får lite avlastning :bump:
Det blir nog i tjuse jag hänger så då lär vi ses till hösten :D

Håller med Elin, du kommer hitta en bra lösning!:)

Blev ju nästan en liten intern tjuse-tråd det här;)

Roligt att det löst sig. :) Då syns vi till hösten och du vet att du alltid är välkommen att rida mitt monster :)

hahaha ja eller hur, här samlades tjusefolket !
hur går det för er med hästarna ?
har ni ändrat inriktning eller kör ni i samma spår ?

det gör vi och du vet att jag inte kommer kunna hålla mig från att testa magendy :rofl:

Fritt fram att prova monstret till hösten:) Du känner ingen duktig orädd ryttare med superbalans som letar medryttar häst till hösten?

Kör på i samma gamla spår:p Nästan iaf, har börjat rida för en "vanlig" dressyrtränare då jag har haft svårt att hitta en tränare i klassisk dressyr som inte är för långt bort. Men tycker hon är bra och tror vi kan få en bra grund att stå på.

Skulle vara roligt att se några nya bilder på Magendy:)

okej vad synd.
Jag har börjat drömma om en pre hingst och rida akademiskt :bump:
men dom är nog inte så bra fälttävlanshästar :rofl:

jo...ett riktigt monster. Ska snart sätta igång henne igen efter betet och spännande att se om hon skärpt till sig eller ska vara monster ett tag till. Har inga bra bilder på henne, men denna får duga....

22145367.jpg

studsar rätt upp samtidigt som hon bockar...ska sätta igång henne sakta nu och då bygga upp henne med en gångart i taget, så kanske hon blir lättare. Brukar sluta "bråka" när hon satt muskler och orkar. När hon är omusklad så har hon en tendens till att inte vilja/orka arbeta :) så tömkörning = muskler = monstret fösvinner

Hon är i alla fall väldigt fin:bow:

Hoppas hon har hunnit tänka över sin situation under betet;)

hahaha !

har hon blivit piggare och busigare eller kan man fortfarande galoppera ifrån henne och hon travar lugnt i sin takt ? :rofl:

Har inte testat de på länge...men antagligen galopperar hon ifatt hästen framför :) Lilla ängeln Magendy har växt upp till en trotsig tonåring :)

Hoppas oxå hon tänkt över sitt beteende på betet...men har lite svårt att tro på de.... Hon tycker att det är dötråkit att bo mitt i skogen med bara en kompis. Händer för lite för henne å då spökar det i lilla hjärnan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka