Håller med om att det är oerhört hemskt. Men det händer ändock ganska lite med tanke på hur många verksamma travhästar/kuskar vi har. Det tränas ju på elitnivå... oavsett om hästen går i topploppen eller inte så tränas de ju ofta hårt och det är ju inte alltid så lätt att veta varför sånt här händer. Tycker att man ska försöka låta bli att skrämmas av det... men det är ju inte lätt, visst får man en tanke ställare. På tal om olyckor så läste jag på nätet att en annan häst dog på Hagmyren under veckan som var:
" Dödsolycka på Hagmyren, av Johan Lindberg 2004-04-12:
För andras gången på mindre än en vecka har en häst kvävt sig och dött i samband med ett travlopp. I onsdags det sexåriga stoet Frotté på Solvalla – under måndagen det fyraåriga stoet Hawkeyed Girl på Hagmyren.
Olyckorna har i sig ingenting att göra med varandra, men de är i det närmaste identiska. Frotté, som kördes av Jarno Koskela, kvävde sig efter 800 meter av loppet och föll död mitt i den andra svängen på Solvalla.
Hawkeyed Girl, som kördes av sin tränare Per-Åke Holmsten, kvävde sig efter ett drygt varv och föll död ner mitt framför publikplatserna på Hagmyren.
– Det är jättetråkigt när sådant här händer och det är inte alls kul att det sker precis framför publiken. Det fanns många barn som inte kunde undgå att se vad som hänt, säger Veronica Pettersson, marknadsansvarig på Hagmyren.
Båda tillbuden har inte orsakat att någon annan part blandats in i olyckan. Jarno Koskela skadade sig i axeln när hans häst gick omkull medan Per-Åke Holmsten klarade sig helt utan skador.
– Han körde vidare direkt efteråt, men olyckan var förstås väldigt tråkig för honom, säger Veronica Pettersson.
Hawkeyed Girl gjorde sin blott femte start i livet. Hennes bästa placering blev en andraplats i debuten."