Häst dog i direktsändning

Sv: Häst dog i direktsändning

Vilket djävla sätt!!!
Att kalla de förolyckade för ett "hinder i vägen" och fortsätta...

Jag begriper inte att den sortens tävlingar får fortsätta i ett civilcerat land. Barbari helt enkelt.

Det är tydligen inte det faktum att hästarna körs ihjäl, utan att de lämnas framme i bild som upprör. Stört... Om man sluta hymla med lidandet som denna "sport" innebär så kanske opinionen skulle vända!

Det är tydligen inte det faktum att hästarna körs ihjäl, utan att de lämnas framme i bild som upprör. Stört... Om man sluta hymla med lidandet som denna "sport" innebär så kanske opinionen skulle vända!

Hur körs galopphästar ihjäl?

Eller menar du att dom blir för hårt pressade och sliter ut sig?

Bildligt talat, menar så klart att man pressar hästarna och rider dem under sådana omständigheter att det förväntas att någon häst kommer dö under loppet.

Kan inte redigt begripa hur det kan få fortsätta år efter år när det är mer regel än undantag att det dör hästar varje gång. Helt sinnessjukt.

Jag förstår inte hur man med gott samvete som ryttare eller hästägare kan utsätta sin häst för det där. Visst tycker säkert hästarna det är hyfsat kul eller de blir iaf rejält taggade men om det är mer regel än undantag att hästar dör där varje år borde ryttarna ha mer vett i skallen och inte rida loppet bara för att hästarna ställer upp.

Tycker det är helt sjukt att man kan behandla djur på det sättet. "Ett hinder i vägen..." Jag vet nog allt vad som är ett hinder i vägen... *host*

Men vad tycker ni de skulle ha gjort?
Mer än att tala respektfullt om hästarna?

Att det är hinder på vägen är väl för något man säger för Jockyes skull, för att de inte ska rida in i hästen/hindret, vad hade ni föredragit att de sa, det ligger döda hästar på banan, ta en annan väg?

Det är alltid tragiskt när djur dör så här och absolut kan diskussionen om det verkligen är rätt eller inte vara på sin plats.

Beklagar förlusten för alla inblandade!:cry:

Min personliga åsikt är att de ska avbryta lopp när dödsfall förekommer. Oavsett om det är människa eller häst. Det är ofattbart att en tävling/sport kan vara mer värt en än ett liv. :(

Tävlingen borde absolut avbrytas vid allvarlig skada el dödsfall!!!!
Avbryter man tävlingen då så får alla inblandade sig en funderare och börjar rida med mer ansvar...:mad:

Engelsmännen är ju väldigt krassa, i tunnelbanan i London säger de ju "traffic stopped due to corpse on track" om trafiken stoppas för att någon hoppat.

Sett ur det perspektivet tycker jag nog inte att "hinder i vägen" är ett konstigt sätt att uttrycka det.

Min personliga åsikt är att de ska avbryta lopp när dödsfall förekommer. Oavsett om det är människa eller häst. Det är ofattbart att en tävling/sport kan vara mer värt en än ett liv. :(

Men det är väl inte alltid en tävling avbryts eller ställs in pga dödsfall, det sker ju både i human och djursport.

Man kan blåsa av loppet och låta det gå om senare, men iallafall inom travet så beror det på hur långt loppet gått om man ska låta det gå i mål eller blåsa av.

När en häst går i backen så tar det ju lite tid innan man vet vad som skett och hur illa den är skadad eller om det gick bra, nu är ju Grand national ett långt lopp, men infon hinder ivägen betyder väl att det just är ett hinder som ekipagen ska akta sig för, det kan ju en ryttare som ramlat av eller en häst som blivit liggande och vårdpersonal/veterinär är hos den, det behöver ju inte betyda hästen är död.

Jag har varit på en regional ponnyhoppning där en häst bröt benet och avlivades på banan och tävlingarna fortsatte.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare skönhetsdrottningen Jessica Whalley arbetade vid före detta fotbollsstjärnan Michael Owens stall när hon föll av sin häst och...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama