Häst dödskraschade mitt under V86-loppet: ”Han agerade hetsigt”

Sv: Häst dödskraschade mitt under V86-loppet: ”Han agerade hetsigt”

Det hela är hemskt, och jag blir så förbannat uppretad på tv-folket och Fyrand som oförtrutet pladdrar på om inbjudningar till Elitloppet, som om inget hänt. Den enda som verkade riktigt berörd och uppretad va faktiskt Micke Nybrink...

vad jag förstod så visste de ju inte exakt vad som hänt och fick prata om annat tills de hade fått info. Det kom ju senare även in en intervju med kusken...

*kl*
Coari, ska de stryka alla heta hästar innan loppet eller? Det finns hästar som ser dåliga ut som tyvärr inte stryks, att bete sig märkligt eller vara het räknas inte som en anledning till att veterinären stryker...
Omstart 2 gånger pga samma ekipage = strykning. Å är den så oregerlig så stryks den alltså senare.

Men det var hemskt. Jag jobbade.

En gång är ingen gång, 2 gånger kan vara en gång för mycket.. Anser du att man ska spela rysk roulette eller tycker du inte att detta dödsfall kunde leda till att man tänkte om i "reglementet"???

Har för mig att det inte va så länge sedan Torbjörn Jansson åkte ur vagnen av en häst som för dagen uppvisade sig både het och oregerlig och det höll på att sluta riktigt illa.. ( och detta va en av elithäst)

Vet inte om du är så insatt i travet som du vill ge sken av för i så fall borde du även ha i åtanke att Åke Svanstedt efter klart deklarerade att hästar förmedlar och förmedlar dom dessa signaler så är dom för dagen inte i tävlingsmässigt skick.

Sen vet jag inte vad som just i detta fall va så hemskt i förhållande till alla dom övriga "dödsstörtningar" man varit i närkontakt både inom trav och galoppsporten..

Många av dessa "hetsstörtningar" finns att se på You Tobe för den som söker liete mera eget ställningstagande om den enskilda individens tävlingsmässiga skick.

jag hoppas att detta leder till en framtida regeländring där häst som inte är i tävlingsmässigt skick omgående stryks oberoende av tränaren/ ägarens egen uppvisande av bristande kunskap.

När kommer vi att få se både Jordbruksverket och Länsstyrelsernas stöd för dagena anställda tävlingsveterinärers arbets situation??

Ja jag är insatt.
Jobbar med trav och har gjort det i 6år och ser ca 5000 lopp/år.
Svenska och utländska.

Jag håller helt med coari, en häst som är så het att den inte går att kontrollera utan fara för att den ska skada sig själv eller andra kan omöjligt vara i tävlingmässigt skick. Den borde strykas av veterinären om inte tränaren eller kusken förstår det.

coari, veterinären kan alltid stryka en häst om den inte anses vara i tävlingsmässigt skick så reglementet behöver inte ändras, däremot kanske hur det tillämpas?

Men den gick ju att kontrollera, den var bara på. Hur många hästar ligger inte på å är taggade för tävling?

Läs min länk till travsport några inlägg upp.

Jag tycker absolut att det ska vara hårdare krav för att få tävla, halta hästar som "värmer ur" eller "brukar se ut sådär" osv.. Inte ok enligt mig!
Sen är ju anmälningsförbuden lite löjliga, är det 5 eller typ 10 dagar de brukar få? En halt häst blir ju inte frisk på 1v...

Tyvärr sker tragiska dödsfall med saker som brister invärtes.

Idag gick det fin-fint på Örebro iaf :-) mycket fina hästar å sport, så som det ska va!

Fast när kusken efter värmning uttrycker oro för att hästen är så hetsig att den riskerar att kväva sig tycker jag inte att det är en "vanligt" taggad häst. Och ja, jag är också aktivt insatt.

Kusken frågade om det var risk att den kväver sig i lopp å tränaren svarade nej.

Så här i efterhand så var det ju säkert för att hästen kände att allt inte var som det skulle, men där å då så fick ju tränaren infon å kusken fick ett svar.
Vet inte hur vanligt det är att bara slänga på en pullburk eller om det är något de måste få testa först?! Någon som håller på med hästarna kanske kan svara på det.

Ja jag är insatt.
Jobbar med trav och har gjort det i 6år och ser ca 5000 lopp/år.
Svenska och utländska.

Det är ganska stor skillnad på hur man tar del av sporten via media och som aktivt närvarande.

Va du direkt involverad i hur man "vinklade" denna olycka i direktsändning genom att lägga focus på elitloppet..

I stället för att delge verkligheten om vad som händer när "hästarna ger allt" och djurskyddet avslöjar sina brister.

Kusken frågade om det var risk att den kväver sig i lopp å tränaren svarade nej.

Nu hade ju denna tränare Norsk licens, och man kanske först borde förstå skillnaden på Svenska kuskar och Norska tränares erfarehnheter.

Främsta skillnaden mellan Norskt och Svenskr tävlingsreglemente och framför allt,, har en staketkusk bättre känsla än den kusken som sitter i närkontakt??

Du som är så väl påläst,, är det ett yrke att vara kusk och hur många tränare vill anlita en kusk som ställer frågan om hästen är i tävlingsmässigt skick??

Något att tänka på: Hur många Veterinärer kommer att sållas bort av STC om dom får större befogenhet (att ta eget ansvar och aggera utifrån djurskyddslagen)

Messy,, jag tycker du bara delgett en stor mess....

Å jag orkar inte prata med dig för du vet som vanligt mer om folk än vad de själva gör. Svenska tränare å kuskar skiljer sig nog inte nämnvärt.

Jag såg definitivt mer än vad tv-tittaren gjorde och jag är nära vän med kusk som kör mkt i Norge och Sverige.

Min exakta arbetsuppgift under tävlingsdagen tänker jag inte avslöja. Och det skulle förmodligen inte spela någon roll för dig ändå.

Något att tänka på: Hur många Veterinärer kommer att sållas bort av STC om dom får större befogenhet (att ta eget ansvar och aggera utifrån djurskyddslagen)
Banveterinärererna har ett förordnade av Jordbruksverket och kan inte sållas bort av ST.

Men den gick ju att kontrollera, den var bara på. Hur många hästar ligger inte på å är taggade för tävling?

Läs min länk till travsport några inlägg upp.

Jag tycker absolut att det ska vara hårdare krav för att få tävla, halta hästar som "värmer ur" eller "brukar se ut sådär" osv.. Inte ok enligt mig!
Sen är ju anmälningsförbuden lite löjliga, är det 5 eller typ 10 dagar de brukar få? En halt häst blir ju inte frisk på 1v...

Tyvärr sker tragiska dödsfall med saker som brister invärtes.

Idag gick det fin-fint på Örebro iaf :-) mycket fina hästar å sport, så som det ska va!

Det är stor skillnad på en häst som är "lite på" och en som känns som att den kan kväva sig. Kusken var ju orolig efter värmningen, det är inte alls vanligt!

Det är inte ST som de flesta varit kritiska mot utan TV-sändningen. Osmakligt var det.

Nej, ingen häst kan svälja tungan. Det är en myt. Men när de pullar hårt dras käken ihop i ganaschen vilket medför att tungan dras bakåt och pressas mot svalget och hästen får ingen luft. Den kvävs.

Hur många galopphästar går så hårt på bettet att de böjer in huvudet så mycket?

Banveterinärererna har ett förordnade av Jordbruksverket och kan inte sållas bort av ST.

Nej det är sant, MEN man kan alltid begära en annan veterinär istället för den man har när man blir missnöjd över åsikterna som veterinären har. Det har ju tyvärr hänt vid ett par tillfällen, så hoppas man på att nästa är lite mer överseende.

skicka in en sms-fråga så tar de förmodligen upp det nästa v.

seriöst alltså!

Seriöst alltså!! Vad är det som får dig att tro det,, varesig dom eller du vill väl bli arbetslösa. Lite snabb forskning visar ju oxå att alla dessa typer av obekväma sms av ngn oförklarlig anledning bara "tas upp i mån av tid" och det har vi ju återkommande fått ta del av från dom aktiva att den tiden inte finns för då hinner man inte med alla reklamavbrott.

Fattar du inte att det inte handlar om hästar utan om spel på hästar..

Tydligen bara Nybrink som har förstått skillnaden.

Eftersom du är partisk så tycker inte jag du ska uttala dig hur sporten ser ut i verkligheten, däremot gärna fortsätta att beskriva hur media vinklar sporten för att inte tappa tittarsiffror.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Stefan "Tarzan" Melander satte full gas i V86-1 och slog aldrig av på takten – något som gynnade bakspårshästarna. Agerandet kom att få...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Efter den otäcka olyckan i Frankrike - nu stängs toppkusken Ulf Ohlsson av. Enligt de franska domarna var det kusken som...
Svar
0
· Visningar
605
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Fem åskådare till sjukhus Det utspelade sig dramatiska och otäcka scener på en galoppbana i Victoria, Australien i dag. En...
Svar
11
· Visningar
2 243
Senast: Deimion
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Go Green Pellini var förhandsfavorit till att vinna Uppfödningslöpningen - men galopperade i försöket. På Solvalla fick...
Svar
0
· Visningar
815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama