Häst dödskraschade mitt under V86-loppet: ”Han agerade hetsigt”

Sv: Häst dödskraschade mitt under V86-loppet: ”Han agerade hetsigt”

Ulf Ohlsson körde hästen Southern Rocketop som tvingades avlivas efter den otäcka olyckan på V86-7 i kväll på Solvalla. Foto: Bildbyrån Otäcka scener utspelade sig på Solvalla i kväll. ...

Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article16702826.ab

Hur får du Aftonbladets "hästens liv gick inte att rädda" till "tvingades avlivas"? Det är nog två ganska så skilda saker...

Hur får du Aftonbladets "hästens liv gick inte att rädda" till "tvingades avlivas"? Det är nog två ganska så skilda saker...

Det står så på sidan som det länkas till. Inget Gunnar hittat på. Dessutom kan man även läsa att hästen sprang in i en stolpe så då kan man väl nästan gissa sig till att hästen skadats svårt.
Otäckt oavsett.

Som jag uppfattade det så kvävde hästen sig, kanske genom att den svalde tungan gissar jag

Det står så på sidan som det länkas till. Inget Gunnar hittat på. Dessutom kan man även läsa att hästen sprang in i en stolpe så då kan man väl nästan gissa sig till att hästen skadats svårt.
Otäckt oavsett.

Ah, så sant. Tack för det.

Eftersom det dock fortfarande måste vara den ena eller den andra så skulle man kanske visa lite mer eftertanke innan man kopierar rakt av allt som står i dessa kvällstidningar?

Fast kommer inte nyheterna "färdiga" upp? Tror inte Gunnar sitter och kopierar utan det är något som han godkänner eller som han ställt in automatiskt. Kopierar han kan jag förstå om han inte sitter och ändrar rubriker.

Fast kommer inte nyheterna "färdiga" upp? Tror inte Gunnar sitter och kopierar utan det är något som han godkänner eller som han ställt in automatiskt. Kopierar han kan jag förstå om han inte sitter och ändrar rubriker.

Helt rätt, nyheterna kommer färdiglänkade, så det är inget Gunnar sitter 24/7 och skriver/lägger in för hand. Däremot brukar han kolla efter dubletter och "felinlagda" nyheter när han hinner och radera dem.

Mvh

IngelaH

Är det? Jag ser snarare det andra som en följd av det första. Hästens liv går uppenbarligen inte att rädda, att då låta den ligga och plågas för att så småningom självdö är väl knappast ett alternativ, om det går att undvika.

Riktigt så går det inte till numera.
Normalt godkänner jag alla nyheter som läggs in, jag citerar originalnyheten och länkar till den. Vanligen gör jag inga ändringar i texten utan citerar även stavfel och dålig svenska.

Jag undrar hur hästen "kvävde sig själv"??? Jag får uppfattningen att hästen först kvävs (har svårt att andas) sedan springen in i en stolpe.

Man kan inte svälja tungan. Den kan vid medvetslöshet falla bakåt och täppa till luftvägarna.

Så hemskt och tragiskt.. Jag uppfattar det som att hästen kvävdes under loppet och därför sprang in stolpen? Jag vet inte men sånt ska inte hända..
Och tragiskt att loppet fortsätter som vanligt trots dödsfall........

Förmodligen så låg hästen på väldigt hårt, och eftersom att man inte kan ha en häst springandes okontrollerbart i fältet så blev Ulf tvungen att hålla in honom. Hästen ligger på hårt, Ulf får hålla i hårt vilket leder i att hästen "viker in" huvudet mot halsen och luft får svårare att färdas ned till lungorna, vilket leder till att hästen "kväver sig".

Det finns utrustning som förhindrar att hästen viker in huvudet för mycket, bland annat så kallade pullburkar, vilket jag antar att denna häst inte varit utrustad med.

Förståtr inte att den inte fick startförbud av veterinären eftersom den hade varit "het" redan i värmningen. Att den sedan "lyckas" träffa en av få stolpar på innerplan är väl ödets eroni. Tragisk men som sagt, hästar som redan innan start uppträder okontrollerbart eller hetsigt är inte i tävlingsmäsigt skick och om nu inte tränarna själva begriper det så borde väl endå banveterinären vara mera hästkunnig.

Trist men tack å lov inte något som händer på varje tävling.

Jag såg tv-sändningen live, och det var bland det värsta jag sett :cry:
Hästen borde naturligtvis inte fått starta utan lämplig utrustning som förhindrar kvävning, men det är lätt att vara efterklok. En omstart gjorde säkerligen inte saken bättre.

Hursomhelst så såg man hästen komma ut ur kurvan vinglandes, och jag tror att han redan var bortom medvetande när han stupade med huvudet in i det som stod på innerplan. Loppet blev dock inte avblåst eftersom hästen inte var i vägen för fältet, men det kändes hemskt olustigt allihopa.

Det hela är hemskt, och jag blir så förbannat uppretad på tv-folket och Fyrand som oförtrutet pladdrar på om inbjudningar till Elitloppet, som om inget hänt. Den enda som verkade riktigt berörd och uppretad va faktiskt Micke Nybrink...

Jag undrar hur hästen "kvävde sig själv"??? Jag får uppfattningen att hästen först kvävs (har svårt att andas) sedan springen in i en stolpe.

Man kan inte svälja tungan. Den kan vid medvetslöshet falla bakåt och täppa till luftvägarna.

Som jag förstår det så kan väl hästar svälja tungan, speciellt trav/galopphästar

Nej, ingen häst kan svälja tungan. Det är en myt. Men när de pullar hårt dras käken ihop i ganaschen vilket medför att tungan dras bakåt och pressas mot svalget och hästen får ingen luft. Den kvävs.

*kl*

Den var död innan den stupade och det är fel att den kvävde sig.

En kvävd häst ser inte ut sådär å den gick i "märklig trav" utanför banan istället för att segla ihop...

Coari, ska de stryka alla heta hästar innan loppet eller? Det finns hästar som ser dåliga ut som tyvärr inte stryks, att bete sig märkligt eller vara het räknas inte som en anledning till att veterinären stryker...
Omstart 2 gånger pga samma ekipage = strykning. Å är den så oregerlig så stryks den alltså senare.

Men det var hemskt. Jag jobbade.

https://www.travsport.se/nyheter/1.295372

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Stefan "Tarzan" Melander satte full gas i V86-1 och slog aldrig av på takten – något som gynnade bakspårshästarna. Agerandet kom att få...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Efter den otäcka olyckan i Frankrike - nu stängs toppkusken Ulf Ohlsson av. Enligt de franska domarna var det kusken som...
Svar
0
· Visningar
605
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Fem åskådare till sjukhus Det utspelade sig dramatiska och otäcka scener på en galoppbana i Victoria, Australien i dag. En...
Svar
11
· Visningar
2 243
Senast: Deimion
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Go Green Pellini var förhandsfavorit till att vinna Uppfödningslöpningen - men galopperade i försöket. På Solvalla fick...
Svar
0
· Visningar
815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst