Häst avlivades utan ägarens vetskap

Sv: Häst avlivades utan ägarens vetskap

Men va´i helsike??:mad:
Läser de inte på namnbrickorna på grimmorna?:confused:
Deras ursäkt om hur de kunde ta fel är bedrövlig.
Den andre ägaren ska väl inte lastas för att h*n inte reagerade...
Eller var det så att hästarna hette likadant,var samma ras och färg,samma namn på ägaren och samma symptom på djuret??:confused:
Nej,skulle inte tro det.:grin:

*kl*

Riktigt obehagligt och sådant här får inte hända. Men trots allt så är det människor som jobbar, misstag kan hända... och det här har nog inte hänt många gånger i världshistorian.

Men gu vad hemskt!

Visserligen så behövdes det väl göras då om veterinären tyckte det kanske men ändå, nu kunde hon ju inte ens få ta förväl innan, och plus, om ett sånt stort misstag kan hända vad för andra misstag kan hända!!? Hjälp!

Veterinärer och läkare är också människor. Människor som i sin yrkesutövning kan orsaka oerhörda konsekvenser om de gör fel - men de kommer att göra fel i all framtid för det går aldrig att skapa ett system som inte kan gå bet på den mänskliga faktorn.

Det gör inte det inträffade mindre sorgligt dock. Jag lider med båda hästägarna.

Men va´i helsike??:mad:
Läser de inte på namnbrickorna på grimmorna?:confused:
Deras ursäkt om hur de kunde ta fel är bedrövlig.
Den andre ägaren ska väl inte lastas för att h*n inte reagerade...
Eller var det så att hästarna hette likadant,var samma ras och färg,samma namn på ägaren och samma symptom på djuret??:confused:
Nej,skulle inte tro det.:grin:
Om du läser texten noggrant så var det inte fel häst som avlivades, det var fel ägare som underrättades. Det är en jäkla skillnad! Visserligen är det inte alls bra att rätt ägare därmed inte blev informerad, men det var knappast en frisk häst som fick somna in.

Helsingborg i blåsväder, IGEN.... :crazy: Varför är jag inte förvånad.. :(

Lider med ägaren :cry:

Om du läser texten noggrant så var det inte fel häst som avlivades, det var fel ägare som underrättades. Det är en jäkla skillnad! Visserligen är det inte alls bra att rätt ägare därmed inte blev informerad, men det var knappast en frisk häst som fick somna in.

Tack men jag har läst den fullständiga artikeln då det står i min lokala morgontidning.
Där finns en utförligare intervju med ägaren.
Läs den så vet du också mer.;)
F ö är jag inte helt förvånad men denna händelse är verkligen pricken över iet.

Undrar vad de säger när de ringer till någon och informerar?
"Din häst måste avlivas" , hej då?

Känns ju onekerligen väldigt konstigt - och obehagligt - att de kunde ringa till fel person och få klartecken. :crazy:

Jag klarar mig bra utan nedsättande smileys, tack! Nu är det så att även jag har läst artikeln i HD, och jag tycker det även där framgår ganska klart att beslutet att avliva hästen knappast kan ifrågasättas. Däremot tycker jag självklart synd om djurägaren som aldrig fick chans att ta farväl, och fick beskedet så chockartat.

På ditt första inlägg låter det ju som om du anklagar Helsingborg för att ha avlivat fel häst, och så illa är det trots allt inte.

KL

Det har helt enkelt skett en förväxling mellan två telefonnummer till två hästägare som hade vars en allvarligt sjuk häst på djursjukhuset. Båda skulle avlivas och hade dålig prognos.

Så någon förväxling av hästar och att fel häst avlivats har inte skett. Givetvis är det otroligt tråkigt att ägaren inte fått ta förväl och blivit korrekt informerad, men samtidigt så har inte en frisk häst avlivats. Man får försöka se det positiva i det hela, hästen som uppenbarligen var sjuk och med dålig prognos blev avlivad och den slapp lida.

Känner för den stackars veterinär (och självklart hästägare!) som råkat ut för detta, måste vara en mardröm :crazy: Och det behövs helt klart att rutiner vad gäller nummer och kontaktuppgifter ses över för att i framtiden kunna undvika liknande händelser.

Jag håller med om att det är fruktansvärt..men människor måste få göra misstag..så är det bara..

Fast misstag.

Hur svårt är det att säga "Din häst *namn* måset avlivas".?
Då hade det inte kunnat ske något "misstag".

Knappast förvånande, HBG borde för länge sedan gjort något åt sin administration och sitt kundbemötande. Som det är nu förlorar de kunder varje dag.

Stress kanske? Alla kan göra misstag. Så länge det bara händer en gång måste man kunna förlåta. Men naturligvis ska det inte hända upprepade gånger osv. Jag antar att detta kommer att utredas som allt annat. Har i övrigt aldrig besökt kliniken själv så jag vet inte hur dom är förövrigt.

Fast misstag.

Hur svårt är det att säga "Din häst *namn* måset avlivas".?
Då hade det inte kunnat ske något "misstag".

Men om jag förstått det hela rätt så sa man ju det, fast till fel hästägare (vars häst också var mkt dålig så den ägaren motsade sig inte beslutet).

Jag har varit med om att de ringt från klinik och berättat att de måste avliva, och de säger ju inte mycket mer än så; "vi bedömer prognosen som så dålig så det finns inga bättre alternativ än att avliva".

Dallassallad,detta är den smileyn i mitt inlägg ;).
Inte denna:grin:. Läs det på rätt sätt.
Är inte intresserad av att märka ord med dej.Det här handlar om annat.
Eftersom man inte får skriva om incidenter på specifika kliniker kan jag inte rada upp de incidenter jag känner till eller upplevt.
Uppenbarligen av flera andra inlägg har fler liknande erfarenhet.
Min åsikt är helt klar.
Man ska kunna åka in med sitt djur och lämna den där för vård utan att den avlivas "av misstag".

Har aldrig hört kritik mot Helsingborg innan?? Har jag missat nått här??
De räddade min häst när hon hade spruckit skallen och vi inte visste om hon skulle överleva. Jag var i rejäl chock och hysterisk och tyckte de hanterade hela situationen kanon... men kanske jag hade tur? Tråkigt om det är så, för jag tyckte verkligen om Helsingborg.

Lider med hästägaren dock. Hoppas dom kompenserar henne på något sätt. Inte för att det kanske hjälper så mycket men har man gjort fel tycker jag det är det minsta man kan göra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
3 002
  • Artikel Artikel
Dagbok Snälla hjälp mig att hålla tummarna för Floor! Hon har tappat i vikt, piper när hon kissar och är hängig. Hon var sjuk för ett par...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
17 837
Senast: Lyan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
971
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama