Centaur

Trådstartare
Min ena häst har fått sin päls helt avskavd på hasorna. Nån enstaka gång har det varit ett pyttelite sår. Han har jättemkt strö men han lyckas ändå på nåt mystisk sätt att sparka undan det där han ligger. :crazy:

Vet inte riktigt vad jag ska göra, är förstås orolig för att han ska få liggsår. :( Har funderat på gummimatta men det blir ju så äckligt under, och om jag inte bultar fast den i golvet ska den säkert grävas upp och undersökas. :p

Så jag funderar på att köpa någon sorts mjuka neoprenskydd att ha på hasorna. Funkar det att ha över natten? Det blir inte tryck eller är obekvämt för hästen?

Hittade några från Woof Wear som verkade bra, ska man testa tro?

Sv: Hasskydd?

Jag hade en häst när jag jobbade med trav som hade problem med hasorna och han hade hasskydd varje natt. Nu var det inte för att han hade skav utan av annan orsak men det spelar ju ingen roll. Det kan ju inte skada att prova en natt och se tycker jag :). Om jag inte minns fel så svettades hästen ganska mycket när han hade dom på under natten, men det kan vara jag som minns fel.

Använder både magnet å B oT hasskydd till min häst.
Å han verkligen avskyr dem :mad:

Kan inte påstå att passformen e nån bra, måste oftast linda benet me annars glider dem ner. Han fick skav efter nån vecka från övre kanten av skyddet som vägrar ge mig sig även efter en lång paus. Har sytt på ett fårskinnsludd men det hjälper inte så mkt, har också klippt hål vid hasspetsen för bättre passform.

Så hos flash e dem verkligen inte populära så han rekommenderar nog inte såna :D

Men vanliga e väl billigare också så då kanske de e värt att testa om dem hjälper. Mina magnet kostade 800-900kr så det känns lite surt, det e bara trasor snart kvar av dem :mad:

Min har aldrig fått några skav av kadborrarna utan bara av den övre kanten på skyddet.

Dem där så faktiskt bra ut, bredare kadborrband än på mina så då kanske dem sitter stabilare.

jag har haft "vanliga billiga" hasskydd på min stora när han stod på stall. han får jättefula liggsår oavsett hur mkt. strö han har :crazy: (bädd ville jag helst inte ha inne i stallet) när han stod på spån eller kutter så kom det på något vis ofta innanför skydden (men dom satt stabilt på plats) och orsakade skav pga. det. därimot på halm fungerade det jättebra.

Antar att du har spån som strö, eller möjligen halm? Jag skulle försöka skaffa torv och göra en permanetbädd istället. Då får du en tjock bädd som täcker hela golvet (torv bildar "kakor" mycket lättare) och då slipper du problem med skav överhuvudtaget. Det ÄR svårt att få hasskydd nattetid att funka.
Här finns en länk till hur man kan göra en peramanentbädd om du inte är van vid det: http://www.torvproducenterna.se/sektion-vaxttorv/img/torvstro.pdf
För att få till det heltäckande skiktet, kan du vattna torven och trampa runt i den innan du fyller på alltihop.

Lycka till!

Min häst är precis likadan. nöter hål på haserna och det spelar ingen roll hur mycket strö man lägger in:( I söndags köpte jag has skydd (Globus) i neopren de satt superbra, i tisdags morse var det hål i den ena och naturligtvis nytt sår på hasen :confused: så vad ska man göra? Har börjat kolla in boxmatta.

Ja det är osäkert. Jag har ett par i cobstorlek som köptes till min förra häst halvblod/arab. Långt ifrån kraftiga ben. Han kunde inte ha dem. Gick inte ens att knäppa.

Samma problem med min häst. Det som funkar är det någon här redan tipsat om, torv.

Jag har dock inte permanentbädd men ett lager underst i boxen för att få spånet att ligga stilla och det funkar!

Jag har sågspån (alltså inte sånt flygigt kutterspån). Och det packas ju lika mkt som torv..
Han kan inte ha bädd, grisar allt för mkt.

Funkar det inte med skydd så får jag försöka få tag på nån matta.

Btw, någon som testat såndär flytande gummimassa?? För det lär ju fästa i golvet, så kan man ha det i mitten där han ligger?

ja det funkar fint i box/spilta, även i spolspilta. blir ju inget som träcker under. dock är den ganska dyr. fördelen är att om den går lite sönder/blir hårt nött på någon plats så kan man bara lägga i ny massa just där.

jag har inte siffrorna här nu, det är 4-5 år sedan vi la in massan i det stall vi då ägde. men det va väldigt mkt. dyrare än löstagbar gummimatta. har jag inte helt fel för mig så runt dubbelt så dyrt då iaf. kanske har det blivit billigare ?

Har haft hasskydd från h**ks och dom var värdelösa. Dom andades inte trots att dom var i neoprene så morgon efter var hon blöt i svett där dom varit.
BoT hasskydd sitter bra och skaver inte på min häst + hon svettas inte av dom.

Vi har haft gummimattor (beg. transportband) i två delar i boxen. Det funkade ganska bra. Man fick kalka golvet innan man satte in dom och rensa bort rester kring/under skarvarna nån gång i veckan.

Först hade vi en hel gummimatta skuren precis efter boxen och kanter för att det inte skulle rinna urin under mattan. Men det blev för tätt så att det började mögla undertill iom betongen avger lite fukt.

Ibland är inte underlaget problemet, utan att dom skaver haserna mot väggen när dom rullar.

Jag har använt hööks hasskydd till min häst, jag fick linda benen så att de skulle sitta kvar hela natten.Annars glider de av, det blir väldigt varmt under dem.
I år har jag provat att blanda spån och halm och det har funkat jätte bra. Nu ligger det still fastän han snurrar runt i boxen, så än har det inte blivit några sår:) Värt att prova;)

har testat hasskydd men det blr lätt lite svettigt under och dessutom är det svårt att få dem att sitta kvar dem glider lätt ner. Vet inte om du har halm i boxen men annars brukar det hjälpa att lägga halm över spånet, om man inte vill ha bara halm då brukar det bli lite svårare att gräva ner sig

Liknande trådar

B
Hästvård Jag har en valack som jämt får liggsår på haserna, så illa så att det till och med blöder :( Har provat allting känns det som; torv...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: mily
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 171
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Har nu bestält hasskydd till min fjorda som lyckats få sår på haserna som inte vill läka. Pga att hon ligger och skrapar i golvet på...
Svar
16
· Visningar
5 541
Senast: linafina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund
  • Kattbilder #10