CosmicQueen

Trådstartare
Har nu bestält hasskydd till min fjorda som lyckats få sår på haserna som inte vill läka. Pga att hon ligger och skrapar i golvet på natten.
Ska även skaffa gummimatta. Spelar ingen roll hur mkt spån vi har, hon kommer ner på golvet ändå.

Min fråga...någon som testat hasskydd? Sitter dom där dom ska eller glider/snurrar dom?

Sv: Hasskydd

Tveksamt om dom sitter, om det är såna jag har.
Är det inte bättre att lägga en bädd, tro?

Jag har också en häst som får liggsår :crazy:
Har testat olika Hasskydd ca 4-5 st och alla förutom ett par har glidit ner.
Det paret som satt bra gick istället upp i sömarna :mad:
Så nu blir det en Gummimatta.
Men man kan ju även lägga en bäd under spånet ex av torv eller nått..

Provade sånna till min poa nu, och en jag hade tidigare..
Dom satt inte, kan inte svara på om dom gled ner efter en timme eller efter 4.. men dom satt nere vid hoven på båda kusarna varje morgon. :crazy:

men dom kanske sitter på din häst,, man vet ju aldrig..

Vi funderade på sådana åt mitt halvblodssto som sköt undan ströet när hon lade sig ner och fick sår av det.

Men sedan bytte vi stall där vi fick halm istället för spån/torv och då försvann det helt. Har aldrig haft ens en tendens till några liggsår nu på flera år. Vi har inte heller kissbädd.

Ska som sagt skaffa en gummimatta under spånet. Då behövs ingen bädd tror jag.

En bädd tar väl även ett tag att få ordning på så att det är såpass packad att hästen ej kan få undan spånet och komma åt golvet?

Svarar alla...Hmm..det var ju inga bra erfarenheter ni hade av hasskydd. ;) Men jag har som sagt beställt och hoppas på det bästa...

Jag kan glädja dig med att en häst i mitt stall har haft hasskydd och de har suttit på hela natten så chansen att dina också gör det finn ju! :) ;)

Jag hade ett par hasskydd i neopren från hööks, de satt inte kvar över natten. Plus att hästen fick panik och sprang omkring som om han hade tuppspatt runt runt i boxen. Så numera har jag torvbädd, och vi har sluppit liggsår än så länge *ta i trä*

Ponnyn jag hade fick jättemkt liggsår när hon stod på spån. Hemma stod hon på torv (med bädd) och hade aldrig några problem. Men när vi t.ex. var på läger eller meeting, kunde det bli så mycket skav att det blödde..
Så det kan ju vara värt o prova om du orkar. Själv tycker jag det är jätteskönt med torv, går mycket snabbare att mocka när det är bädd (billigare eftersom man inte behöver fylla på lika ofta/mycket). Däremot är ju spån fräschare och ljusare, men torv är ju bra för hovarna också. ;)
Hoppas i vilket fall det löser sig.

När jag var i Tyskland och jobade var där en häst som sov med transportskydd... Hurvida det var bekvämt eller ej vet jag inte... *ser Popeye spatta omkring i sin box*
Han slapp iaf såren...

Kan ju bli svårt att få till en bra bädd om hästen hela tiden tar sig ner till golvet.

Torv är tyngre och mer kompakt än spån, jag skulle nog ha lagt in rejält med torv och sen kanske bara lägga ett tunt lager spån ovanpå för syns skull.

I "min" box ligger det ungefär 50/50 spån och torv, blir lättmockat och ser fräschare ut än enbart torv och pållan lyckas inte flytta runt det så fasligt.

Bara spån flyttar hon upp till vallar runt boxväggarna och har typ kalt i mitten, oavsett mängd :smirk:

Har ett par som jag köpte på h**ks, dom är i neopren. Dom satt bra men dom andades inte, så på morgonen var hästen alldeles blöt av svett under dom.

Vi har gummi mattor och spån men dom får skav ändå.

Det kan också vara så att dom skrapar hasorna mot väggen när dom rullar eller något.

Vi har sett att det är då hon ligger ner som hon skrapar hasen mot golvet.

Typiskt...dom från Hööks som jag beställt. Jaja, ska prova dom iaf så får vi se hur det fungerar...

Hej!

Jag köpte hasskydd på Hööks men de sprack efter 4 dagars
användning.

Jag ska prova med halm och gummimatta! :confused:

Vi hade en travare med spatt som vi hade hasskydd på under nätterna. Dom satt fin fint på honom och han tyckte inte dom var obehagliga. Han svettades ganska mycket under dom dock.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
427
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
460
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 233
Senast: Hazel
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka