hasledsgalla och gurkmeja

C

calind

Har en häst som blivit sparkad i hasleden i januari.
Har kollat med veterinär och röntgat. Hon fick ett rejält överben. Hon har inte varit halt eller varm i benet, bara överbenet. Har skrittat henne hela våren och marktränat. Nu har jag upptäckt att hon är lite "gallig" på hasleden, precis innanför hasspetsen. Är detta en hasledssgalla, eller vad är genomgående hasledsgalla?
Vad gör man åt det, betyder det att de har ont, eller vad kan det bero på?
KAn hästen fungera med en hasledsgalla?
Läste om en häst som hade det och hon gav gurkmeja som visst är antiinflammatoriskt. Vet ni nåt om det???

Hur ka jag sköta detta med gallan, ska den värmas eller kylas???
Många frågor.....snälla vet ni nåt så svara...

Min kille hade en åsdan förr aåret men jag blev tillsagd att rida/köra som vanligt å så vipps en dag så började den minska å idag är den borta, så är hon inte halt av den så tycker jag du kan fortsätta rida då gallor oftast mår bra av den å misnkar i storlek och genom att den sitter så högt upp så kan du ju om du vill spola med kallvatten men röra på henne är nog d bästa, blir hon öm/halt ta kontakt med vet.

Lycka till!

Kramis anna :banana:

Vet du varför han fick hasledsgallan?
Ni gav inget antiinflammatoriskt?

Har hört att gurkmeija ska vara bra men jag vill gärna höra om det är nån som har erfarenhet av det innan jag köper det.

Är det ingen fler som vet nåt om hasledsgalla???? :confused:

Hej!
Jag har varit hos vet idag med min häst som fått en genomgående hasledsgalla. Hon är inget halt men jag ville ändå kolla upp det. Troligtvis har hon sträckt sig i hagen. Vid böjprov markerade hon lite lite grann typ som en nigning men är annar ohalt. Jag skulle behandla med en lösning utav kortison och antiinflammatoriskt i två veckor. Skrittmotion i början och sedan kunde jag börja med motion. Vet trodde det skulle ta lång tid innan gallan helt försvann men bara reaktionen efter böjning försvann så skulle jag kunna fortsätta som vanligt sedan. Det är en travhäst.

Fia :bow:

Tack för era svar!
Vad är skillnaden mellan en hasledsgalla och genomgående hasledsgalla??

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 663
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en häst som jag haft sedan augusti. Han var stökig att köra i släp första veckorna. Inte svår att lasta men stressad i släpet...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 150
Senast: Murray
·
Hästvård Den eviga undran vid skada vilket är bäst för just den skadan... Tänkte se vilket ni tror är bäst i vårat fall. Hästen slog i ett...
Svar
1
· Visningar
1 606
Senast: spaderÄss
·
Hästvård Nu är jag en orolig hästägare. Det räcker inte med att min ena häst har en senskada sedan oktober, nu har min andra prins varit väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka