Sv: hasky

Ja, som vilken hund som helst? Om du inte menar hur man tränar drag dvs, vilket man inte ska börja med på allvar förrän hunden är 18 månader. Men annars som vilken hund som helst.

jo jag syfftade ang drag när man börjar med det i vilken ålder

Du börjar oftast träna hunden att ha sele, samt att dra redan när den är väldigt ung.
Ska du ha en bra draghund behöver träningen komma tidigt.
Är hunden över 6-8mån kan du sätta som jag nämner här nedan, tex en tom pulka bakom.

Träna hunden att gå framför dig, ta kommandon som tex "frammåt, stopp, höger, vänster"...etc.

Till en början med enbart sele o få den att vänja sig med det, när den kan det sätter du ngt lätt bakom.
Vintertid, tex en tom pulka, Sommatid, ja tex en gammal ihoprullad matta eller så.

Det ska inte vara tungt. Hunden ska bara vänja sig att det är ngt bakom som tar emot så att säga.

Snooker: Huskys börjar man köra in bra mycket tidigare än så. 18mån kanske är en bra ålder för många hundar, men inte i huskyns eller andra polarhundars fall.

Redan när dom är under året får dom vara med i spannet.
Många sätter in dom när dom är 8-10mån. Dock på en position där dom ej behöver jobba speciellt hårt, men dom är med o drar o får känna på det.
När hundarna passerat året är dom i de flesta fall fullfjädrade arbetare i spannet.

/Tobbe

Senast ändrad av en moderator:

Hunden bör ej vara yngre än 10 månader eftersom rasen oftast inte är fullt utv förän 3-4 år ålder dom växer och förändras hela tiden.
Man sätter dom längre bak i ledet så att arbetet inte blir fullt så jobbigt.

Man kan genom att tex cykla med hunden lära in visa komandon de viktigaste är inte att dom kan höger och vänster utan att dom kan vända och stanna komando för ökning i ledet.

Allt beroende på om du ska köra med 2 eller flera hundar.
Jag har börjat köra mycket med mina pojkar nu dom är 17-18 månader gör längre sträkor allt från 5 km upp till 1 mil 3 dagar i veckan för att bygga upp styrka och kondis.
Börja sakta och var tydlig i ditt utförande.
Många hundar blir väldigt ivrriga när dom späns fast för dom vet precis vad som gäller före start.

ja jag kan knappt någott ang denna hundras men jag har blivitt ägare nu på grund av min bror inte klarade av han.jag tar gärna all info som man kan få jusst träning av polar hund;)

Fast helt ärligt, hund som hund ( då i samma storlek som en Husky )

Huskys börjar man köra in bra mycket tidigare än så. 18mån kanske är en bra ålder för många hundar, men inte i huskyns eller andra polarhundars fall.

En bra ålder för andra hundar? Hur menar du nu ?

Jag trodde i min enfald att anledningen till att man väntar med hårdare träning tills att hunden iaf fyllt 1 år var för att hunden inte växt klart innan dess ..

Det är ju inget som Huskyn är olik andra raser på så vitt jag vet iaf...

Calazirya:

Jag är ingen expert. Men det jag säger/skriver finns att återfinna på mängder av sidor ang inkörning av tex huskys
Där är det väldigt vanligt att hundarna börjar jobba betydligt tidgare än 18mån.
Kollar du in på sidor ang slädhundar o likn, så får du samma svar där.

Visst att man inte låter en ensam unghund jobba arselet av sig.
Men som många menar att man inte ens ska cykla med hunden innan 18månades ålder.
Visst, det är kanske en vettig ålder. Men det finns det nog inte en enda polarhundsägare som följer. O varför, ja det är inte jag rätt person att svara på.

Jag är dock som sagt ingen expert inom området. jag följer det som jag hört, sett o läst ang dessa hundar, vid kontakt med andra likasinnade, uppfödare etc...
O där har det aldrig varit tal om minst 18mån.

/Tobbe

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att jag har så mycket kött på benen och jag har ingen större nytta av att veta hur andra personer tränar in sina hundar. :)

Men på dig lät det som om det skulle vara en skillnad i hur en Husky växer och låt säga en Vorsthe, det är det ju givetvis inte i den bemärkelsen som jag skrev..

Att man börjar träna in en Husky att exempelvis ha något bakom sig, olika kommandon och gradvis bygger upp hundens muskulatur är jag helt på det klara med.

Men att börja jobba med en hund i spann när den inte vuxit klart är för mig obegripligt och då struntar jag faktiskt i hur många uppfödare som säger - Ja men det är så vi gör ..

Calazirya: Du har säkert kött på benen, det betvivlar jag inte.

Men jag som INTE har kött på benen i detta avseende, hur ska jag då veta vad som gäller?

När jag söker information ang detta, o jag får samma eller liknande svar från person efter person.
Vart, hur o varför ska jag börja tvivla på denna information?

Säger 1person ngt, då tvivlar jag, säger 2personer samma sak, då börjar jag övertygas. Säger dussintals personer samma sak, ja då är jag övertygad.

Sen att det kanske inte är helt rätt o riktigt, men hur ska jag veta det?
Jag utgår efter den informationen jag återgetts från åtskilliga källor...

/Tobbe

Nu gäller det visserligen Alaskan huskies, alltså inte renrasiga huskies. Men hos den slädhundsförare (som är i världseliten) jag var hos i somras så föddes valparna under vår- och sommaren. Den andra vintern, dvs. när hundarna var 1.5 år, startades de i race. Jag kommer dock inte exakt ihåg när de började dra med full belastning.

Men det är ju bara att fråga ex en veterinär om han tycker att det är bra att utsätta en unghund som inte vuxit klart för kraftig motion..

Jag försöker inte omvandla dig eller ändra dina åsikter, däremot måste jag ju få säga min åsikt när TS ber om råd och när jag inte håller med dig..

:)

Calazirya:

Visst är det så att man kan alltid rådfråga en vet.
O det gör jag också när det är saker jag är tveksam till.

Men just i detta fall så valde jag att lyssna på folk som gjort detta år efter år.

O självklart, alla ska säga sina åsikter. Vad är det annars för mening med ett "diskusionsforum" =)

/Tobbe

Alla gör olika de beror på hur man drar och hur dom utvecklas de finns dom som tar in hundarna i ledet när dom är 8 månader vilket är helt galet.

10-12 månder är minimum allt beroende sedan är om man har Drag-race eller show linjer då show hundarna utvecklas senare.

Men det är ju bara att fråga ex en veterinär om han tycker att det är bra att utsätta en unghund som inte vuxit klart för kraftig motion..

Jag misstänker att det med draghundar är lite samma fenomen som med fullblod. Man börjar tidigt, och det funkar. Frågan är om det är bra för hunden.

Nu har jag ingen erfarenhet av draghundar, men däremot har jag köpt ett 4 årigt fullblod som gått på banan. Henne ställde jag av i 6 mån direkt efter köp (hon var i full tävlingskondition). På dessa sex månader växte hon drygt en decimeter i mankhöjd och 40 cm i bröstomfång. Det är något jag aldrig varit med om med mina tidigare unghästar.

Jag tror (utan att veta) att tidig hård fysisk träning hindrar den växande kroppen att bli färdig. Det oavsett om det gäller hundar, hästar eller människor (titta på de forna öststatsgymnasterna). Det borde rimligen straffa sig i slutänden, men man får ju inget facit. Vem vet hur länge och hur friskt liv hunden/hästen/människan levat om de inte hade satts i tidig hårdträning?

I det fallet jag beskrev, där hundarna tävlas vid 1,5 års ålder, är de i topp vid 3-4 års ålder och sedan tävlas de upp tills de är 7-8 år gamla. Men det beror ju såklart på hur träningen ser ut också.

Exakt så sa min bror också ( med den jämförelsen )

Han har själv draghund och bor i ett litet draghundsmecka ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
861
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 034
Senast: MML
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 937
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 24/25

Hund, Katt, Andra Djur