Has skada, senan

Magica

Trådstartare
Har idag kommit hem från första återbesöket med min häst. Han var inne hos veterinären för 2,5 månad sedan och hade då en ligamentskada bakknä på framsidan och en senskada i hasen i samma ben framsidan.

Knät är näst intill helt läkt men det var inte mkt förbättring i hasen. :cry: Han har stått i sjukhage och skrittats varje dag.

Vet rekomenderade längre och tuffare skritt rundor nu i 2 månader och sedna in i gen för nytt ultraljud. Sjukhage under dessa månaderna också.

Någon som varit med om liknande? Något mer jag kan göra för hästen för att förbättra chansen att en läkning ska ske? Radital liniment varje dag rekomenderade vet och ev BoT hasskydd.

Men någon här med liknande erfarenhet? Hur har resultatet blivit?

Kan tillägga att min häst är en 18 årig halvblods valack med mkt tävlande bakom sig. Har ridits som skogsmulle häst hos mig.

Sv: Has skada, senan

Laser över senan hjälpte min häst som hade senskada, såg bättre ut än vet förväntat sig vid återbesöket. Tyvärr hade hon i samma område även en annan skada som behandlades med cortisoninjektioner, dessa bröt sedan ner senvävnaden igen:(.

Kolla med en ET, de har ofta laser. Stötvågsbehandling (shockwave) används ibland på senskador hon människor tror jag, vet inte hur det är med djur dock. Skall tydligen göra grymt ont.

Åh, då ska jag höra med "min" ET om hon kan behandla med laser! Tack för svaret!

Kolla med en ET, de har ofta laser. Stötvågsbehandling (shockwave) används ibland på senskador hon människor tror jag, vet inte hur det är med djur dock. Skall tydligen göra grymt ont.

Shockwave/stötvåg går utmärkt använda på häst, allrahelst på just senor/ligament/senfästen etc.

Det gör INTE grymt ont! Eller det är klart, vrider man upp 'styrkan' för kung och fosterland gör det skitont. Men den är liksom inställbar =)

Jag har fått shockwave ett antal gånger (Höft/rygg/nacke), och hästen har fått shockwave flera gånger (has, gaffelbandsfästen, rygg, framkotor). Ingen av oss har tyckt det gör grymt ont. Matte är dock pipigare än hästen ;)

Hästen bryr sig inte alls, varken om ljudet eller känslan. Lite brydd första gången, och jag som vet hur det känns förstår precis varför - det är liksom 'ontskönt'.

Hästen har btw fått en gaffelbandsskada (fästet) lasrad. Svårt säga ngt om effekt då man skulle behövt jmf utan laser. Min 'ET' har slutat med lasern dock då han inte ansåg det gav effekt nog. Däremot används shockwaven flitigt.

Jag ska höra med ETn. Men funderar lite på att byta ET då jag ALDRIG får tag på henne... :crazy: Så jag ska höra runt och leta efter någon som ger laser alt. shockwave.

Kör med BoT nu och Radital liniment (veterinären rek). BoT först och sen liniment. Har även beställt hem ett preparat, som säkert många inte gillar men även många märkt bra effekt av, som jag ska testa. Göra ingen skada iaf.

Det bara MÅSTE! gå vägen denna gången... :cry:

Liknande trådar

Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 084
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka