Harva ridbanan

vilse

Trådstartare
med hästkraken :D Ev funderar jag på detta. Men, vad behöver jag för sele?

Hästen är ett fullblod, som endast dragit pulka förr. Mao skall det nu vara en billig sele, håller den bara ett år gör det mig inget. Bara dumt att lägga ut en massa pengar (som jag för den delen inte har) och hon sen inte alls vill dra en harv.

Måste man ha loksele? Eller en "vanlig" räcker? (vet inte vad de kallas :p)

Var kollar man? Om jag väljer att köpa beg. (är det en bra eller dum idé?) vad är det som slits och man borde kolla extra noga på då?

Tanken är att först vänja henne vid att ha harven bakom sig. Dvs två stycken går bredvid henne och drar harven.
Sen med hjälp av grimskaft låta henne dra mer och mer av vikten (får hon panik är det bara att släppa grimskaften så är hon fri)
Och sen då låta henne dra själv.
Hur låter det? Är det ett bra upplägg?

Alla tips på hur jag får en så lätt inkörning som möjligt, och tips på selar, mottages! :bow:

Sv: Harva ridbanan

Jag skulle inte börja med att köra in en häst med en harv bakom. Det för ett sabla väsen.

Det beror ju på om hon ska köra med för sorts harv. Jag har en enkel pinnharv som vi kört efter 4-hjuling på banan, i år ska den dras av shettisen i stället. Inget redskap för en åker, men den funkar bra att harva en ridbana med.

Tror inte det är några problem faktiskt. Hon har varit på ridbanan när ardennerns harvar, utan att bry sig det minsta. Tycker inte den låter särskillt mycket heller för den delen...

Funkar det, så funkar det. ;)

Du måste börja med tömkörningen tills hon är helt trygg och lydig på rösthjälperna.
Sen bör du tömköra med linor alternativt grimskaft i selringarna så hon inte blir rädd när de slår mot benen.
Börja med att spänna för i en skakelsläpa så hon vänjer sig vid att det slår och bankar lite.
Har du en lätt vagn kan det vara bra att köra efter OBS hästen skall INTE sitta fast första gångerna utan medhjälpare håller skaklarna.
När hon är tryggmed detta kan man börja fundera på att spänna henne framför en harv. Då i skakelsläpan så att hon inte kan backa in i harven = stor skaderisk.

Jag tycker att du ska ta hjälp av en expert alternativt låna in en van kusk och häst - det räcker med ett ponnypar för att harva en bana, storleken är inte det viktiga men jag måste säga att det är en mycket bra idé att stärka ett fullblod med körning

lycka till

Men iom att hon är van vid att dra pulka, så är hon även van vid det drar mot benen. (självfallet "friskar jag upp minnet" där, det absolut sista jag vill är att hon blir rädd)

Tömköra är faktsikt något jag inte kan (ja, rakt fram och svänga är ju inga problem, men det kan ju vem som helst...) så min tanke är att gå framme vid henne. Dels kan jag då gripa in om det händer något mycket snabbare, och dels känner hon sig tryggare i början.

Vagn vill jag inte sätta henne farmför (dock finns det en vagn som borde passa). Anledning till det är att hon kan vara lite oberäklig ute på fälten/vägarna ibland, även om det är ytterst sällan... :crazy: (inga problem på ridbanan dock)

Till harven finns det endast kedjor att fästa i selen, finns det en sådan fästanordning på en börstsele, eller bara på lokselar? (har två lokselar i stallet med sådan annordning, så gissar på att de flesta har det. De är dock förstora för min lille skit ;))

menar inte att du ska spänna för henne och ut och köra på vägen men det är bra att miljöträna med ett par tusen olika saker bakom innan ni spänner för på riktigt.
Skulle inte gå framför när jag kör eftersom du då hamnar under häst och harv om hon får för sig att springa. Bättre att gå bakom. Däremot kan man ha medhjälpare framme vid huvudet (HÅLL INTE I TRÄNSET PÅ OVAN HÄST)

tips när du svänger med harv. Dra inte i ena eller andra tömmen utan flytta bara dig själv med "sträckta" tömmar tills du är i den nya riktningen. Hästen förstår ofta detta bättre eftersom den då inte böjer halsen lika lätt

men som sagt be någon om hjälp på plats!

Hmm.. okej..

Men till frågan om sele. Går vanlig bröstsele bra, eller man måste ha loksele?
Baksele är väl inte nödvändigt?

Jag skulle inte dra harv i bröstsele med en fullstor häst, helt enkelt för att de flesta billiga bröstselar har för smala remmar för det enligt min mening. Beroende på hur hård banan är, kan det bli rätt tungt, och då är loka/dragläder/draglinor en mycket stabilare konstruktion än brösta/draglinor. En loksele överför dessutom dragkraften mycket bättre för hästens del, samt är mycket lättare att få en korrekt draglinje på.

Det var nästan det jag gissade med...

Men hur fäster man harven i selen? Denna harven har endast kedjor som man skall fästa i selen, på den loksele vi har finns där en "pigg" som låser fast kedjan. Men på de selar jag kollat runt på nu, ser jag inte denna piggen... Hur gör man då?
Eller man kan köpa draglinor och ha mellan harv och sele? Hur långa borde de då vara?

Lokselar brukar ofta ha seltungor med selstickor för att fästa skaklarna i dragringarna. Moderna seltungor är gjorda lite som saxar och går att ta loss från selen när selstickan inte är i, på den gamla selen jag har består seltungorna helt enkelt av en smidd kedjelänk och till den hör en selsticka. När jag drar harven har jag egenhändigt tillverkade draglinor av rep med en stor karbinhake framtill som sätts i dragringen, och kätting i slutet (ca 80 cm kanske) som också avslutas med karbinhake. Sedan har jag en svängel av plattjärn med hål borrat i ändarna, där jag sätter karbinhakarna från kättingen, på så sätt kan jag korta draglinorna genom att bara flytta karbinhaken längre fram på kättingen. Mitt i plattjärnet finns ytterligare ett hål med ytterligare en karbinhake, denna hakar jag fast i harven som har en smidd ring mitt framtill. Sedan är det bara att köra!

Tänk dock på att det för ovana hästar kan vara oerhört skrämmande med tyngden och detta är inte säkert att man märker på en gång heller, utan efter några gånger blir hästen het och hetsig och går ej att köra på ett säkert sätt. Jag brukar börja med bara något steg, så att hästen bara drar igång harven och sedan direkt stannar, innan den ev. fått panik. Detta upprepar jag sedan flera gånger innan jag kör en lite längre sträcka, kanske 5 m. Första gångerna ger jag mig sedan, allt för att hästen ska få smälta förutsättningarna. Första gångerna för säsongen brukar jag börja på samma sätt, med några korta igångsättningar, både för minnet och muskler, men sedan kör jag som vanligt. Både hästen och jag tycker det är kul att köra harv, så det är väl värt att lägga ner tid i början!

Där var alldeles för många nya ord för mig för att jag skall förstå :crazy:

Seltunga, selstickor, svängel? :confused:
Du har ingen bild, och utifrån den förklara? :D

Svängel: du kan inte sätta draglinorna direkt i harven, då kommer hästen att få tryckskador där lokorna ligger eftersom linorna sitter stumt och gör att bogbladen "hålls fast" av lokorna. Eftersom du har två fästpunkter på hästen (draglinorna) men bara en på harven (mitt fram) så sätter man liksom in ett tvärstag mellan häst och harv. Enkelt uttryckt en pinne tvärs över bakom hästen, där draglinorna sitter en i varje ände och sedan fram på sidorna av hästen, medans harven fästs bakom pinnen fast i mitten. Om man tänker sig att man lyfter harven så fungerar svängeln lite grann som en balansvåg hängandes under. (Detta behövs även om man har bröstsele, annars kommer bröstan att glida fram och tillbaka och "såga" hästen över bringan). Lite svårt att förklara, men du kanske förstår ändå?

Shettissvängel med ej fastsatta draglinor av nylon:
photobucket.com/albums/a92/Asa_S/th_svngel2.jpg

"Storhästsvängeln" fastsatt i kultivatorn. Tyvärr lite svårt att se pga all växtlighet, men du ser iallafall att den sitter i kultivatorn i mitten. I ytterändarna sätter man alltså draglinorna framåt.
photobucket.com/albums/a92/Asa_S/th_svngel1.jpg

Seltungor och selstickor:
www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/prod250/6066.jpg

www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/prod250/6067.jpg

Man sätter seltungorna i dragringarna på selen, trär på skaklarna och låser fast dem genom att sticka selstickorna genom hålen på utsidan. Det sitter mer stilla än om man använder skakelrem och skaklarna hamnar lite högre, vilket är bra, men å andra sidan låter det mer. Skulle det dessutom hända en olycka så att man kvaddar vagnen och metallen vrids, kan det bli nästintill omöjligt att få loss skaklarna från selen, och man måste då ta isär selen för att få loss hästen, i värsta fall skära sönder selen. Har man skakelremmar kan man skära av bara dem. Skakelremmar är inte så vanliga på lokselar, och jag kör med tungor och stickor i de fall jag kör med skaklar.

Hoppas det var till någon hjälp.

Jodå! Tackar!

En svängel sittter där redan på harven, så det behöver jag inte bekymmra mig om :)

Seltungor och seltickorna förstår jag vad de har för uppgift nu, men har lite svårt att se framför mig hur det skall sitta. Men sånt löser sig säkert bara man får en sele framför mig :D

Nu skall jag bara hitta en bra sele till ett vettigt pris med :crazy:

vad gäller linor vill jag varna lite för replinor då man kan få läskiga brännsår av dem om man inte är försiktig.
Vi har specialsydda i samma material man h ar i bilbälten, dock dúbbelsydda så de blir tillräckligt grova. Går aldrig av och skaver garanterat inte på hästen
Överskottsbolaget brukar ha bra selar. se bara till så att draglädret är justerbart och att lokorna inte är för långa
lycka till

tror det (?)
eller om det är arméns överskottslager, blandar alltid ihop det
ursäkta misstaget

Ska du köra din häst ska du göra en nogrann inkörning!
Alla hästar går att köra in men om man inte gör rätt så blir hästen skrämd och det leder till att den blir okörbar.
Du ska ha en bra sele! Om selen går sönder för att den är dålig kan det hända olyckor, för det räcker med en rem så att hästen sticker, med harven efter sig :crazy:
Att det händer en eller flera olyckor för att man väljer billig o dålig sele är inget jag rekomenderar, vet själv hur det är och jag o pålle hade tur som inte skadade oss på den tiden (10 år sen) :angel:

Jag tycker nästan det låter som dom flesta hästar uppskattar körning mer än ridning samt att det är kul att köra! :)
Kul om hästen kan hjälpa till med sysslor, presis som du tänker på, men som sakt man ska vara säker så det inte hästen olyckor!

Kolla in denna tråd där finns länkar till andra trådar som är läsvärda! :)

/Lisa

Senast ändrad:

Är det viktigt att ta det lika lugnt även med en inkörd häst som är van att gå för vagn, om man spänner den för ett redskap typ en harv? Vet ej om "vår" häst gått framför ett redskap någon gång men den är körd mycket för vagn i alla typer av miljöer. Vore ju kul om den kunde göra lite nytta och harva ridbanan eller vårt lilla ridhus några gånger om året. Vad kostar en harv och var hittar men den? Finns olika modeller? Tyngder? Storlekar? Detta är en D-ponny.

Liknande trådar

Körning Jag har ett kallblodssto på 19 år som jag har ägt i drygt 15 år. Hos sin tidigare ägare kördes hon men var med om en olycka och såldes...
Svar
4
· Visningar
2 707
Senast: Effie
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 907
Senast: Nominous
·
Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 695
Senast: Sofiiiia
·
Körning Som rubriken lyder, var hittar man loksele till shettis? Jag har en pfiff-sele och en cavallettie rockard som vi använder till vardags...
Svar
3
· Visningar
2 803
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka