Harva ridbanan

Sv: Harva ridbanan

Absolut. Det är oerhört svårt att få stopp på en häst som blir rädd för det som följer efter, därför är jag så noggrann med att det bara blir ett el två steg till att börja med, helst med godis vid ptroo. Efter några igångsättningar ser man om hästen reagerar eller inte, men det är rätt mycket som skiljer mellan vagn och jordbruksredskap, både i tyngd, ryck, svängar, precision etc. Och så kan det hända att man får en häst som är helt okörbar i alla sammanhang om det går åt dritten. Betrakta det alltså som en ny inkörning men i snabbare variant, så går det säkert bra. Det är ju otroligt roligt och ger härligt samspel mellan häst och kusk!

En hel del hästdragna harvar har nog åkt iom järnskortskampanjen, men vart de har körts vet jag inte. Gamla lador och ladugårdar rymmer en del skatter. Vi harvar våran plan med en fjäderharv, det är som en trekantig ram med spetsen framåt och fällbara halvcirklar av plattjärn som fjädrar. De går att ställa i olika lägen beroende på hur djupt man vill att harven ska gå. De finns för enbet och för par. På utebana blir det lätt väldigt tungt, i ett ridhus borde det gå lättare. Annonsera!

Senast ändrad:

Ja, men jag måste veta vad jag ska annonsera efter först :D
Får ta reda på lite mer. Det kanske tom står en harv nånstans på gården men risken är att de är gjorda för häst och alldeles för stora och tunga för en ponny.

Stort tack :bow: :bow: för svaret, ska verkligen inte göra misstaget att förstöra honom genom att sköta det hela slarvigt!

När du säger tungt på en utebana, hur tungt menar du? Så att man inte kan harva hela på en gång? Det är en 60-bana, underlaget är sand.

Lejonelle skrev:
Ja, men jag måste veta vad jag ska annonsera efter först :D
Får ta reda på lite mer. Det kanske tom står en harv nånstans på gården men risken är att de är gjorda för häst och alldeles för stora och tunga för en ponny.

Stort tack :bow: :bow: för svaret, ska verkligen inte göra misstaget att förstöra honom genom att sköta det hela slarvigt!

När du säger tungt på en utebana, hur tungt menar du? Så att man inte kan harva hela på en gång? Det är en 60-bana, underlaget är sand.

Det beror väl på hur djupt du ska harva/sladda och hur tränad ponnyn (Haflingern?) är.
Vi harvar ju mindre åkrar med häst under ponnymått i mellanåt,
är det bara en enbetsharv och du inte ställer ner den så fungerar det ju.

man brukar säga 4.25 pinnar per häst när man kör med fjäderharv. vanligt annars är hundrapinneharv, dem är dessutom lätta att anpassa storleken på eftersom det är som pusselbitar. har dock inte kört mycket med dem så jag vet inte riktigt hur resultatet blir.
Skulle nog sladda en ridbana istället för att harva för djupt, har en känsla av att det lätt blir för mjukt efteråt. men som sagt, är mer van vid jordbruk

Liknande trådar

Körning Jag har ett kallblodssto på 19 år som jag har ägt i drygt 15 år. Hos sin tidigare ägare kördes hon men var med om en olycka och såldes...
Svar
4
· Visningar
2 707
Senast: Effie
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 907
Senast: Nominous
·
Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 695
Senast: Sofiiiia
·
Körning Som rubriken lyder, var hittar man loksele till shettis? Jag har en pfiff-sele och en cavallettie rockard som vi använder till vardags...
Svar
3
· Visningar
2 803
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka