Hartass i hösilaget!!!!!

Sv: Hartass i hösilaget!!!!!

Hej! Jo den är kastad, har inte hittat nya fynd, tack och lov :)
Tittar alltid igenom höt som jag ska fodra med, men jag gräver inte fram hela balen innan det är dags, vilket man kanske borde göra, med denna erfarenhet.
Funderar dock på hur folk med stora rundbalar gör då?????

Ingen aning...
jag vet mer om bakterier generellt än jag vet om sjukdomen botulism.

Funderar dock på hur folk med stora rundbalar gör då?????

Vi vaccinerar våra hästar och håller tummarna!

Tar ensilage från föräldrarnas gård och vi har vissa rutiner som följer skörden just för att minska riskerna att få in kadaver.
Vi promenerar med hunden i fältet ett par dagar i rad före slåttern för då flyttas alla djurungar (som har vettiga föräldrar ;))
Sen när gräset är slaget så tar man ytterligare promenader och ser (bla med hjälp av rovfåglar) om det är djur som förolyckats och då kan man enkelt rensa bort det partiet innan pressning.

Vilken bra text! Fruktansvärd sjukdom! Hittade inte något om inkubationstid, men med tanke på hur giftigt det är, så borde det gå rätt fort från det att hästen fått i sig botulism bakterier tills den insjuknar.

Jag kommer också att vaccinera nu! Har alltid hört från bl.a. Veterinärer att det är så otroligt liten risk att en häst ska få botulism, så det i princip skulle vara onödigt att vaccinera! Och att det finns så många olika typer av botulism, men att man bara kan vaccinera mot en typ, vilket även det anses som onödigt.
Men nu när jag läst Ameos länk, så står det ju faktiskt att att det finns olika typer, men bara en som man känner till hos häst, samma som man vaccinerar mot! Skulle verkligen inte kunna leva med mig själv om någon av mina hästar var tvungna att dö en sådan plågsam död, pga att jag inte gjort allt jag kunnat för att förhindra det! Även om det är första gången på 28 år som jag hittat ett kadaver i höet!

Ang skörden, så köper jag mitt hösilage, så jag vet inte hur deras rutiner ser ut.
Men intressant att veta hur ni gör!

Jag har också hittat ett "mumiferat" djur, av något slag i rundbalen en gång. Hästarna hade ätit av balen, men det gick bra. Ingen blev sjuk. Det var ett ganska stort djur också! Hoppas det går bra för er med!

Vi hittade ett rådjursben i en foderlåda där vi fodrar hösilage. Hur den kommit dit vet vi inte, inte var den tog vägen nästa dag heller. Då var den borta så man undrar om når djur lagt det där. Vi har inte använt lådorna på en månad. Hoppas naturligtvis att det inte kom från hösilaget, fast alla våra hästar är vaccinerade.

Än är de friska iaf :) tror att botulism kommer rätt så direkt i samband med att de ätit, men är inte helt säker :/

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama