Hartass i hösilaget!!!!!

Tingeling

Trådstartare
Hittade precis en hartsas i hösilaget!!!
Hur stor är risken för botulism?
Öppnade balen i morse och fodrade då med det, hittade tassen vid lunch.
Vågar inte fodra med mer Hö från den balen,
Men hur är det med de andra balarna????
Räcker det att ta bort balen som den låg i???
Hjälp!!!!!!

Sv: Hartass i hösilaget!!!!!

Tjaa,resten av haren lär ju vara någonstans.... :cautious:

Hur stora är balarna? Finns det nån möjlighet att öppna upp en hel bal på en gång och kolla igenom?

De är på 50kg ungefär.
Men hur smittar det?
Om den legat i en bal, kan inte de andra vara smittade då
Även om man inte hittar fler delar?
Liksom hur stort område i balen kan vara smittat om du förstår vad jag menar?
Tänker att höt legat bredvid varandra på marken ihop med haren innan de blivit balat?

alltså processen startar ju inte innan höet är plastat.... det är isåfall om resten av haren ligger i övriga balar.

Om botulism bakterien utvecklats i en bal, är det spritt i hela balen, inte bara en del av en bal. kasta alltid hela balen om fynd görs.

Ok, så om jag slänger den aktuella balen och letar igenom bal för bal så borde det vara säkert att fodra med sålänge som inga nya fynd görs???

Ingen aning, jag tror ingen vågar garantera dig att ngt sånt är säkert. tyvärr. Inte jag iallafall .... Rimligen, men ja .

Aaaahhh, jag blir galen!!!
Finns inte hur mycket Hö som helst kvar heller :banghead:
Rimligtvis ingen smitta i övriga balar om jag går igenom noga.
Men shit, tänk om de blir sjuka, skulle aldrig förlåta mig själv!!!!

Absolut slänga balen som tassen hittades i,sen skulle jag kolla dom andra balarna mycket noga,50 kg kan man kanske öppna och gå igenom hela innan man börjat utfodra,beroende på hur mycket du gör av med på en dag?

Som sagt så ska det väll inte finnas någon risk i övriga balar ifall det inte finns någon mer del/annat djur/jord i balarna,för det behövs ju det för att bakterien ska kunna växa.

"Clostridium botulinum är en vanlig, strikt anaerob bakterie, d v s. den tillväxer endast i syrefri miljö. Bakterien producerar ett nervgift, botulinumtoxin, som är direkt dödligt för hästar. Upp till 90 procent av de hästar som drabbas av bakterien och inte är vaccinerade dör.

Om hösilaget är av god kvalitet är det en bra grovfodergiva som de flesta hästar tycker smakar gott. Att fodra med hösilage ställer stora krav och risken för botulism är helt beroende av skördemetod och förvaring. Bakterien som orsakar botulism finns i jord.

Om det vid inplastningen har kommit in jord eller döda djur, t ex. sork, i balen har bakterien mycket goda möjligheter att växa till i den syrefria miljön. Därför bör alla hästar som fodras med hösilage vaccineras mot botulism."

Mao,så länge det inte finns djur eller jord i dom övriga balarna så ska det inte vara någon fara att ge av dom.

Hur torrt är höet ? Över 70% TS så kan inte botulism utvecklas.
För övrigt så behöver inte resten av haren vara i balarna, rovfåglarna brukar vara snabba att plocka djur som blivit ihjälkörda vid skörden. Brukar alltid sitta och kolla när de hugger just av den anledningen för rovfåglarna avslöjar direkt om något djur hamnat ivägen så att man kan se till att allt blir bortrensat. Var inte jättemysigt ett år när en hel kull harungar tydligen gömde sig i fältet och hamnade ivägen för knivarna. Men kroppsdelarna tog rovfåglarna nästan varenda millimeter av var bara en massa blodigt gräs att plocka väck.

Hoppas det inte finns fler likdelar då!!!
Tack så jättemycket för informationen!

Tror det var 74% är väldigt torrt iaf.
Har inte hört talas om det tidigare, men om det stämmer, så är det ytterligare en risk mindre :) tack

Kasta hö:t som den låg i och som sagt så är det lugnt med dom andra balarna om det inte görs några fler fynd i dem. Men man ska ju alltid kolla hösilage noga om man fodrar med det :)

Håller tummarna för att du inte behöver slänga fler balar:)

Tror det var 74% är väldigt torrt iaf.
Har inte hört talas om det tidigare, men om det stämmer, så är det ytterligare en risk mindre :) tack
då kan du no vara ganska lugn för såvitt jag vet behöver botulismbakterierna ha ner mot 50-60% TS för att alls kunna växa.

Är väl si och så hur det är med djur i balarna. Först beror det på när slåttern är utförd. Inte ovanligt att det kan bli på sena kvällar och då ser man långt ifrån allt. Sen beror det på hur snart efteråt man sätter igång och pressar oavsett om det rör sig om hösilage eller hö. För när det var vanligare med exakthack och vagn så var det inte ovanligt att både harar och rådjurskidd hamnade i maskineriet och sen via vagnen direkt i "limpan". Oftast märkte man inte nått förrän vid urlastning om man ens märkte det då...

Har varit med om att man prassat in kidd och kaniner vid hårdballspressning med. Men där märker man det ofta när höet skall upp på rännet. Sen är det alla andra smådjur om paddor och grodor som man ofta upptäcker i hösilaget. Många tror att det är löv och märker dem aldrig.

Vad betyder det här för risken för botulism? Jag vet inte men med tanke på hur ofta jag sett döda djur i höet och hösilaget så borde det vara betydligt vanligare med tanke på den risk många tror det är. Vet att en del vägrar hösilageför risken. Tror ända sättet att undvika det är att utföra slåttern själv med lie som förr. Mem tror inte många skulle vilja eller kunna betala för det höets kostnad..

Hur torrt är höet ? Över 70% TS så kan inte botulism utvecklas.
För övrigt så behöver inte resten av haren vara i balarna, rovfåglarna brukar vara snabba att plocka djur som blivit ihjälkörda vid skörden. Brukar alltid sitta och kolla när de hugger just av den anledningen för rovfåglarna avslöjar direkt om något djur hamnat ivägen så att man kan se till att allt blir bortrensat. Var inte jättemysigt ett år när en hel kull harungar tydligen gömde sig i fältet och hamnade ivägen för knivarna. Men kroppsdelarna tog rovfåglarna nästan varenda millimeter av var bara en massa blodigt gräs att plocka väck.

Var har du läst det? Enligt SVA:Ts-halter över 65-70 procent medför ökad risk för mögeltillväxt men är inte heller någon garanti för att botulin inte kan bildas i fodret.

då kan du no vara ganska lugn för såvitt jag vet behöver botulismbakterierna ha ner mot 50-60% TS för att alls kunna växa.

Jag precis läs om ensilage och botulism av www.horsetalk.co.nz
7 olika typ av botulism bakteria, av kadaver och jord typ.
Har ensliage process inte nåt ett ph 5.0 och gått ner kan dess bakteria få ett fot fäst. Om vaska kontent överstiga 60% är det risk att Clostridium Botulinum kan utveckla. (damn that´s a mouth full).

Här finns lite relevant fakta om botulism, bl a finns att läsa:
---
Det finns åtta olika typer av botulinum-neurotoxin (BoNT) påvisade i världen. I Sverige har hos djur typ B, C och E påvisats hos olika djur, men hos häst har endast typ B verifierats.

...

Hästar på bete kan också drabbas av botulism. Orsakerna till detta har man sällan kunnat fastställa, men beten med mycket gammal förna har förekommit i verifierade fall av botulism hos hästar i USA.
---
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Nervsjukdomar/Botulism1/

Var har du läst det? Enligt SVA:Ts-halter över 65-70 procent medför ökad risk för mögeltillväxt men är inte heller någon garanti för att botulin inte kan bildas i fodret.
Det krävs en minsta fuktighetshalt för att bakterier ens ska kunna dela sig, det är inget konstigt alls.
(jag har nyligen läst mikrobiologi, fast jag minns ärligt inte exakt vad som sades utan bara grunderna)
Jag precis läs om ensilage och botulism av www.horsetalk.co.nz
7 olika typ av botulism bakteria, av kadaver och jord typ.
Har ensliage process inte nåt ett ph 5.0 och gått ner kan dess bakteria få ett fot fäst. Om vaska kontent överstiga 60% är det risk att Clostridium Botulinum kan utveckla. (damn that´s a mouth full).
Om vätskehalten överstiger 60% betyder det att TS-halten är upp till 40% och det är inte särskilt många hästägare som fodrar med så blött ensilage.

Jag vet inte Ameo, har ingen vatten halt meter.
Har sett en del som var så blott man kunde vrid det som en trasa och få ut vatten.
Hur mycket vatten kan det bli när balen frysa?

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama