Hårt underlag

Sv: Hårt underlag

Att du gillar barfota förstår jag (det gör jag med) men jag undrar hur mycket du vet om hur en skodd hästhov fungerar. Till att börja med så är inte hovmekanismen helt blockerad i en skodd hov. Vid omskoning av hästen så har det alltid bildats fördjupningar på traktarmarna av hovmekanismen som beror på att hoven utvidgat sig vid isättning. Min häst är skodd och rids mycket på hårt underlag när det är sådant väder. I sommras var det stundtals väldigt torrt i backen här och jag galopperade endel på de stenhårda grusvägarna. Min häst blev kanon fin i benen. Så torr och fin är hon sällan, framförallt inte sommartid.
Angående mjukt underlag så rider jag inte i t.ex. djup sand. Inte pga att hoven behöver pumpa upp blodet eller liknande utan för att det sliter på både senor och leder.
Strax efter att jag köpt min häst så blev hon halt och vid klinikbesök kom de fram till att hon troligen hade en lätt ledinflamation. Hon reagerade lite på lågt böjprov vf. vet tyckte att det var onödigt att kolla nogrannare då reaktionen var så liten. Hästen fick iallafall antiinflamatorisk för att hjälpa läkningen på vägen och rådet vid igångsättning var att rida på hårt underlag.
Till skillnad från dig så tror jag att vi rider alldeles för lite på hårt underlag. Givetvis gäller det att rida med förnuft men att vara rädd för hårt underlag tror jag är dumt.

Aha, då förstår jag varför Hovstallets (Högvaktens) hästar alltid är halta.
:angel: *ironisk* :angel:

Visst är barfota oftast att föredra, men ibland så fungerar inte det.
Hovstallets hästar och polishästarna skulle nog inte fungera så länge utan skor, bara som exempel.

allroundhästarna skrev:
På sommaren så är oftast asfalt mjukare än grusväg, så varför skulle man inte kunna galoppera en bit på asfalten när man gör det på en grusväg?!
Glidmomentet i rörelsen kan däremot bli sämre i skritt och trav.

Asfalt är ett halt underlag. Det är väl främst därför det är mindre lämpligt att galoppera på. Balanserad trav går däremot utmärkt.

Läs gärna mer om underlag på uteritter här. Under Distansridning, sedan Träna och tävla och sedan andra kapitlet Underlag-... http://www.nerikesdistansryttare.org/

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Hovmekanismen fungera visst tämligen väl även vid skoning. En rätt skodd fot kan utvidgas och mycket av stötdämpningen i hoven kommer från benet som trycker ner på den elastiska putan snarare än från strålen. Känns dock som om den här diskussionen förts allt för många gånger.

Hälsning Maja

Så bara för att det står en sak på en internet sida ska man anta att det är helt rätt och lita på vad som står? (nu har jag inte orkat öppna länken så jag ber om ursäkt om jag missuppfattat något) Varför skulle balanserad trav vara bättre på asfalt än en balanserad galopp?

Jag trodde det inte var enklare än så att det beror på hur man rider, flängrider man i slängalopp är väl halkrisken på asfalt hög men är den verligen så mycket lägre i ett ridhus? Där har iallafall jag fått uppleva flera ekipage som gått omkull, ibland har det varit dåligt underlag men det har ju fortfarande varit mjukt och borde alltså därför vara bättre än asfalt, trots att hästen inte får något fäste?) Och hur överlevde hästarna när de var vilda och klättrade i berg och gick på stenar? Är det kankse därför de är så dyra idag för att de var nära att bli utrotade..

Alla hästar kan göra illa sig och bli halta men de flesta hästar blir inte halta av att galoppera på asfalt (det handlar mer om "olyckor", dvs. man inte kunnat förhindra), då jag inte förknippar galopp med kapplöpningsgalopp. Vissa hästar kan ju galoppera på stället och då förstår jag int evarför det skulle vara hög halkrisk men skulle man däremot göra det 10 timmar om dygnet skulle det nog vara mer talan om förslitnings skador.

Nu menar jag inget illa med detta inlägg. Givetvis är det min egen åsikt men jag vill gärna också få ha min egen åsikt eftersom att de flesta andra säkert också vill ha det, men för säkerhetens skull talar jag om att det här inlägget är inte riktat till någon viss person så att ingen behöver ta illa upp.

concierge skrev:
Varför skulle balanserad trav vara bättre på asfalt än en balanserad galopp?

Och hur överlevde hästarna när de var vilda och klättrade i berg och gick på stenar? Är det kankse därför de är så dyra idag för att de var nära att bli utrotade..

Min teori varför trav skulle vara bättre än galopp är att hästen använder mer skjutkraft i galoppen och således blir det lättare att halka.

Och hur hästarna överlevde när de var vilda; enkelt, de hade inga skor, då halkar de inte.

bengall skrev:
Hovstallets hästar och polishästarna skulle nog inte fungera så länge utan skor, bara som exempel.

Det tror jag definitivt att de skulle. Det är en fråga hur mycket tid man är villig att lägga ner och hur man verkar hoven. Tror polishästrna har en bra möjlighet att bli fungerande barfota hästar just för att de rör sig så mycket, vilket är nyckeln till bra hovar. Och hårt underlag är stimulernade för hoven och så länge man verkar rätt kommer hoven inte att slitas eller fläkas. Men det krävs förståss kunskap och en riktig barfotaverkning.

Shaggy skrev:
Att du gillar barfota förstår jag (det gör jag med) men jag undrar hur mycket du vet om hur en skodd hästhov fungerar. Till att börja med så är inte hovmekanismen helt blockerad i en skodd hov.

Jag har skrivit en uppstas om barfotaridning och skoning på gymnasiet. Under ett års tid var det allt jag läste om nästan, så jag skulle säga att jag vet en del.

Som lite kuriosa kan jag väl dra två exempel ur några vetenskapliga forskningar som gjorts (citerat från min egen uppsats):

"En vetenskaplig studie av Luca Bein vid Zürich Universitet, visade att hovmekanismen tar hand om 70-80 % av stötdämpningen. Han jämförde detta med den stötdämpandeförmågan hos skodda hästar och fick fram att stötdämpningen hos dem försämrades med 70-80 %. Han fann också att stötbelastningen hos en skodd häst som skrittas på asfalt, var tre gånger så hög som hos en oskodd häst som travas på samma underlag."

"I en artikel publicerad i Equine Veterinary Journal fastställs orsakerna till EIPH (exercise induced pulmonary hemorrage) – d.v.s. blödningar i lungorna då blod kommer ut från hästens näsborrar – som visar sig vara de nedslagskrafter som överförs via frambenen till lungorna. Det inträffar hos över 50 % av kapplöpningshästarna."

concierge skrev:
Så bara för att det står en sak på en internet sida ska man anta att det är helt rätt och lita på vad som står? (nu har jag inte orkat öppna länken så jag ber om ursäkt om jag missuppfattat något) Varför skulle balanserad trav vara bättre på asfalt än en balanserad galopp?

Jag trodde det inte var enklare än så att det beror på hur man rider, flängrider man i slängalopp är väl halkrisken på asfalt hög men är den verligen så mycket lägre i ett ridhus? Där har iallafall jag fått uppleva flera ekipage som gått omkull, ibland har det varit dåligt underlag men det har ju fortfarande varit mjukt och borde alltså därför vara bättre än asfalt, trots att hästen inte får något fäste?) Och hur överlevde hästarna när de var vilda och klättrade i berg och gick på stenar? Är det kankse därför de är så dyra idag för att de var nära att bli utrotade..

Alla hästar kan göra illa sig och bli halta men de flesta hästar blir inte halta av att galoppera på asfalt (det handlar mer om "olyckor", dvs. man inte kunnat förhindra), då jag inte förknippar galopp med kapplöpningsgalopp. Vissa hästar kan ju galoppera på stället och då förstår jag int evarför det skulle vara hög halkrisk men skulle man däremot göra det 10 timmar om dygnet skulle det nog vara mer talan om förslitnings skador.

Nu menar jag inget illa med detta inlägg. Givetvis är det min egen åsikt men jag vill gärna också få ha min egen åsikt eftersom att de flesta andra säkert också vill ha det, men för säkerhetens skull talar jag om att det här inlägget är inte riktat till någon viss person så att ingen behöver ta illa upp.

Nu är det jag som skrivit länken jag hänvisade till och tänkte att det var bra onödigt att upprepa det en gång till. Du får ursäkta mig om jag inte orkade läsa igenom ditt inlägg. Bara för att det står som ett inlägg här på Buke så behöver det ju inte vara sant ;) Vad det nu var du sa.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
L
Hästvård Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram...
Svar
14
· Visningar
2 199
Hästvård Hej! Vår ponny har en gaffelbandsskada, blivit behandlad med chockwave och nu också fått en speciell gaffelbands sko (alltså inte...
Svar
9
· Visningar
1 921
Senast: CeciliaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30