Hårt underlag

S

Solisdotter

Har ridit i många år och har nu på "äldre" (46) dar funderat på vad som händer i hästhoven/benet när man rider på hårt underlag. På sommaren när grusvägen är torr och hård när regnet uteblir hör man i stallet: Det går bara att skritta ut för det är hårt i backen. Lika på vintern när marken frusit. Att det är skadligt att gå för mycket på för mjukt/djupt underlag har jag fått lära mig men varför ska man inte trava/galoppera på hårt underlag?

Sv: Hårt underlag

Jag har lärt mig att senor och leder tar stryk av att ridas på hårt underlag. ¨
Menkorta sträkor i trav på asfalt stärker leder och senfästen.

Har jag oxå fått lära mig..
+ att har hästen skor på sig så så blir det otrevliga friktioner i hov o ben som kan leda till vibrations skador i hov o ben..

jag håller med!

Men det är en balansgång. Får inte bli för mkt då sliter det på senor etc, men korta sträckor så stärker det ist.

O sen ska man väl inte ut o toktrava mpå asfalt med en häst som inte är va heller! O personligen så galopperar jag inte på asfalt heller.
Tycker att man kan känna själv vad som är lagom, när hästens rörelser blir stötiga har man no travat lite för länge, det är också anledningen tll att jag inte galopperar, hennes galoppsom vanligtvis är mjuk blir skuttig o inte lika taktfast på asfalt...

Enligt ridande polisen i Stockholm är det inga problem.
Har läst boken om polishästen Utter, och det har funkat bra
för honom. (han har blivit väldigt gammal)
Där går hästarna på asfalt dagarna i ända.

Prince skrev:
Skulle alldrig våga att gallopera på asfalt!!! Halkrisken är ju jättestor
:(

På sommaren så är oftast asfalt mjukare än grusväg, så varför skulle man inte kunna galoppera en bit på asfalten när man gör det på en grusväg?!
Glidmomentet i rörelsen kan däremot bli sämre i skritt och trav.

Det går inte att ge något entydigt svar på din fråga. :confused:

Hästarna mår bäst av allsidig ridning på ALLA sorters underlag.
Ensidig ridning på ett underlag, oavsett om det är hårt eller mjukt,
är aldrig bra i längden för hästen.
Ett för mjukt underlag är lika illa för hästarnas ben/leder/senor som ett för hårt underlag, om hästen bara rids på det.

Att trava/galoppera på asfalt undviker jag bara om det är en uppenbar halkrisk.
"Oljegrus" är en sorts asfalt som fungerar bra att galoppera på. (ingen/liten halkrisk)

Naturligtvis ska all ridning utföras med tanke på hästens bästa, oavsett underlag.

Prince skrev:
Så sant...för att man ska kunna arbeta hästen på olika underlag och i olika discipliner krävs det att man sakta vänjer hästen vid det och bygger upp den för sitt arbete. En häst som är van att gå på hårda underlag får hårdare hovar som klarar mer samt att senor och ligament anpassas. Hovstallets hästar körs dagligen i skritt och trav på asfalt t.ex. liksom polisens hästar och förr Kavalleriets.:cool:

Klart dom kan trava och galoppera på asfalt. MEN som allt annat här i världen gäller fortfarande sunt förnuft (elelr har jag fel? Känns så ibland). Allt i lagom mängd så går det bra. Många glömmer ju också att det inte är bra att rida på för mjuk ridbana ofta.

jag vet inget personligen om de är skadligt eller ej, men om det skulle vara så himla skadligt, varför har man ridit på hårt underlag i alla tider men de hade inte större problem med det? Körhästar körs ju ofta på asfalt i trav...

Lagom är bäst tycker många.

Frågan är hur lagom polisen i Stockholm ride på asfalt.

Det rider ALLTID på asfalt. Där är det inte fråga om lagom.
Läs gärna boken om polishästen Utter. Den är skitbra.

bengall skrev:
"Oljegrus" är en sorts asfalt som fungerar bra att galoppera på. (ingen/liten halkrisk)

Njaa :crazy: har mkt oljegrus hemma vid stallet o jag tycker att det är halkigt... fast sen har jag en häst med mkt glid i stegen så det kan ju bero på det också...

Sund bondförnuft är nog det bäst 'ändå! :banana:

Har faktiskt varit ute idag och travat litegrann på en frusen skogsväg. Trevligt som omväxling till all skritt som blir så här års annars. Vi har inget ridhus. Med tanke på alla svar jag fått kommer jag att fortsätta trava då och då, kortare sträckor.

Har jag oxå gjort idag... btw så gör jag så att jag lindar runt om på min häst när dt blir hårt. Hon behöver springa av sej, men blir lätt svullen o så i benen. Men lindorna ger ju lite mer stöd åt senor o så..

Jag tror att lagom är bäst, dessutom tror jag hästarna är anpassningsbara.
Jag rider som vanligt under vintern, jag travar iof aldig länge och inte heller galopperar.Utan när jag väl ska köra mkt trav och galopp kör jag de på en mjuk stubbåker.
Och när snön kommer blir ju marken mjuk som bomull:d

Jag ahr aldrig upplevt att vintern är ett problem faktiskt, och de häsatr jag har sett som blivit halta och fått ex kotledsinflammationer hitan och ditan har de vart under sommaren då folk rider för hård ist på mjukt underlag!

Mjukt underlag är lika farligt isf om inte farligare, hästens ben är gjorda för hårdare underlag så mjukt som de är i en paddock eller ridhus så mjukt är de aldrig i naturen!

Jag bara undrar, ni som säger att man kan trava och galoppera på asfalt; har ni sprungit med stålhätteskor på hårt underlag nångång?

Jag är förespråkare för barfotaridning och som barfotahäst ser jag inga problem med att ridas på hårt underlag - tvärtom det stimulerar hoven.

MEN - det finns en anledning till att människor använder mjuka, stötdämpande gympaskor när man springer! Ni kan inte ana vilka krafter som uppkommer i hästens leder vid hårda nedslag - järnskor på hårt underlag. Fundera en stund över det..

Dessutom sker 70-80 % av hästens stötdämpning i hovmekanismen (att hoven utvidgas då den sätts ner). Denna mekanism försvinner nästan helt med skor och istället går stötarna rakt upp i kotleden och knät. Knappast nyttigt.

Sen är djup sand inte heller bra då hoven behöver motstånd för att pumpa upp blodet genom benet. Men jag tror att någonstans där i mellan (asfalt/sand) är bra för de skodda hästarna. Ett underlag som är ganska fast men lite sviktande, stötdämpande. Gräs är exempelvis ganska naturligt för en häst att gå på.. Och visst går hästar i det vilda på hårt underlag, berg exempelvis, men då har de inga skor!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
L
Hästvård Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram...
Svar
14
· Visningar
2 199
Hästvård Hej! Vår ponny har en gaffelbandsskada, blivit behandlad med chockwave och nu också fått en speciell gaffelbands sko (alltså inte...
Svar
9
· Visningar
1 921
Senast: CeciliaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama