Sv: Hårt underlag
Jag bara undrar, ni som säger att man kan trava och galoppera på asfalt; har ni sprungit med stålhätteskor på hårt underlag nångång?
Jag är förespråkare för barfotaridning och som barfotahäst ser jag inga problem med att ridas på hårt underlag - tvärtom det stimulerar hoven.
MEN - det finns en anledning till att människor använder mjuka, stötdämpande gympaskor när man springer! Ni kan inte ana vilka krafter som uppkommer i hästens leder vid hårda nedslag - järnskor på hårt underlag. Fundera en stund över det..
Dessutom sker 70-80 % av hästens stötdämpning i hovmekanismen (att hoven utvidgas då den sätts ner). Denna mekanism försvinner nästan helt med skor och istället går stötarna rakt upp i kotleden och knät. Knappast nyttigt.
Sen är djup sand inte heller bra då hoven behöver motstånd för att pumpa upp blodet genom benet. Men jag tror att någonstans där i mellan (asfalt/sand) är bra för de skodda hästarna. Ett underlag som är ganska fast men lite sviktande, stötdämpande. Gräs är exempelvis ganska naturligt för en häst att gå på.. Och visst går hästar i det vilda på hårt underlag, berg exempelvis, men då har de inga skor!