Hårt spänd nosgrimma?

Sv: Hårt spänd nosgrimma?

Nu får man ju tyvärr av någon anledning inte tävla dressyr med pullarnosgrimma, men annars så är ju det en mycket "snäll" nosgrimma.

Min gammelpålle gick emot i handen. Inget som var något större problem, men man kände i allafall tydligt att han gick emot. Efter lite fundering så upptäckte jag att när man tog ett tygeltag, då klämdes hans mungipor mellan nosgrimma och bett, han hade långa läppar eller hur man uttrycker det?! I allafall så slutade han streta emot när han fick gå med pullarnosgrimma. Så jag använde sådan långt innan den började bli "modern"... ;)

Och han blev ännu mer tillfreds när han även fick ett rakt ganska smlat stångbett som användes utan kedja. Han hade tjock tunga, tror det var det som gjorde han gillade det raka bettet, det tog mindre plats i munnen, det fanns inte så mycket plats där för ett bett.

Remontgrimma är ännu snällare. Varför? Jo, för när hästen gapar blir glipan mellan käkarna större ju längre fram i munnen man kommer. Alltså behöver man inte spänna remontgrimman lika hårt som övriga typer av nosgrimmor för att få effekt. Remontgrimman är dessutom godkänd för dressyrtävling.

Nej det är inte säkert. Alla hästar gillar inte remontnosgrimma eftersom den ligger längre ner mot nosen. (Ja jag menar rätt spänd)

Jag upplever nog pullar som snällast om man ska jämföra, och det är vad jag använder mest. Remont håller igen munnen på ett annat sätt hur snällt den än är spänd. Jag har fö nosgrimman väldigt klös, vilket man även kan ha med pullargrimman.

Beror nog på vilken häst man har. Min häst tex gillar inte remontnosgrimman. Hon har problem med tänderna, problem som nu fixats till, men jag har fått råd av veterinären/tandläkaren hur hästen ska "betslas". Bla så ska hästen så sällan som möjligt ha aachennosgrimma eller engelsk nosgrimma. Den ligger an precis där den inte ska, oavsett hur löst man spänner den. Därför är jag ju hänvisad till pullarnosgrimma eller remontnosgrimma då veterinären även rekommenderat att ofta skifta nosgrimma.

Min häst går absolut bäst på pullarnosgrimman! Känns tydlig skillnad! Fast jag spänner remontgrimman så löst att jag "ser luft" mellan den och näsan på henne så blir hon "gnällig" med den.
Då jag tävlar dressyr så använder jag aachennosgrimman, pullarnosgrimman är ju inte tillåten och med remont går hon ju sämre. Veterinären har sagt det är ok att ha aachennosgrimman när det är så sällan jag använder den.

Så det är som sagt beroende på vilken häst man har vilken utrustning som hästen uppfattar som snällast.

testa en annan tjocklek på bettet det kanske går bättre med ett smallare eller tjockare än det ni ha nu. testat något bett med fasta ringar ?

Japp, hack, rakt och 2-delat. Hon funkar bäst på det 3-delade hon har nu. Eller allra bäst på hacket - men det får man inte använda i dressyrtävling ju...'

/Lizzie

nej hack går ju inte på tävling, men har ni kollat om det är någon skillnad mellan fasta och rörliga ringar? Många hästar föredrar fasta ringar. Det finns också 3 delade westerntränsbett som är väldigt anatomiska och har begränsad rörlighet som många hästar tycker om. Det kan ju i så fall vara ide att rida på ett annat bett en period och utveckla kommunikationen mellan häst och ryttare. Sen kanske det vanliga 3 delade går att använda igen.

nej hack går ju inte på tävling, men har ni kollat om det är någon skillnad mellan fasta och rörliga ringar? Många hästar föredrar fasta ringar. Det finns också 3 delade westerntränsbett som är väldigt anatomiska och har begränsad rörlighet som många hästar tycker om. Det kan ju i så fall vara ide att rida på ett annat bett en period och utveckla kommunikationen mellan häst och ryttare. Sen kanske det vanliga 3 delade går att använda igen.

Jag har ridit nästen ett helt år enbart på hacket just för att det har funkat bäst då mellan mig och pållan. Jag har haft väldigt ostadiga händer och hon var har varit mer förlåtande med hacket. Nu har jag börja få ordning på mina händer och det funkar bra att rida på tränsbett.

I lördags red jag för tränare och det vi kom fram till var att när hon gapade eller tjafsade med munnen så var hon inte heller framme för hjälperna. När pållan accepterade framåtdrivande hjälperna så var hon lugn i munnen.

Eftersom hästen blivit otroligt mycket bättre på bara 6 månader så är vi rätt säkra på att det hela handlar om bristande framåtbjudning, lösgjordhet osv. Nåt vi måste rida oss igenom. Men tacka alla för alla tips :laugh:.

Jag har testat ett rakt bett med fasta ringar - det gillade pållan inte alls. Blev helt stum i munnen. Så just nu varierar jag mellan hack och det 3-delade bettet hon gillar.

/Lizzie

Åk till en bra tandläkare :)
Och fortsätt som ni gjort med att stärka hästen osv.

Senast ändrad:

Åk till en bra tandläkare :)
Och fortsätt som ni gjort med att stärka hästen osv.

Tänderna är kollade - inga problem.

Eftersom det blivit stor skillnad på pållan under det senaste halvåret så känns det som om vi är på rätt väg och tänker fortsätta den inslagna vägen med det stärkande arbetet :laugh:

/Lizzie

Prova olika bett och bytt ofta,rid ibland bettlöst om det fungerar.Det är inte alltid nos grimma som gör att hästen gapar....

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 404
Senast: -Catherine-
·
S
Utrustning Har alltid haft remontgrimma på islandshästen jag har. Har varierat med hackamore och sidepull under vissa perioder dock. Nu är det...
Svar
2
· Visningar
766
Senast: Skuggabaldur
·
M
Träning Ja, jag kan ju skriva lite om bakgrunden i fall det kan vara till nån hjälp. Jag köpte mitt islandssto för snart ett och ett halvt år...
2
Svar
20
· Visningar
1 941
Senast: Galina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar