Hårt spänd nosgrimma?

lizzie

Trådstartare
I går så var min medryttare med på en programridning på min pålla. Hästen har en tendens att gapa och vi har tolkat det hela att det har med styrka och bristande framåtbjudning att göra. Nu gapar hon MYCKET mindre än vad hon gjorde för 6 månader sedan - så vi tycker att det går åt rätt håll.

Jag har försökt med att spänna nosgrimman (engelsk) lite hårdare, men det har inte funkat. Hästen blir urspänd och gapar ännu värre. Har även testat att använda "snokremmen", men det blir likadant. Har även provat att rida med remontgrimma - men det resulterade i en asförbannad häst. Hästen vill ha grimman så spänd så att jag får plats med 2 fingrar under nosgrimman. Så den är inte hur löst spänd som helst.

Nu tyckte domaren vid programridningen att vi skulla dra åt nosgrimman jättehårt för att hindra hästen från att gapa. Även om hästen blir sur, så "får hon vänja sig", som domaren uttryckte det.

Jag ställer mig faktiskt väldigt frågande till detta... är det inte bättre att forska reda på VARFÖR hästen gapar och jobba med det problemet? Var tog tänket om att undvika skador på slemhinnan vägen?

Någon som har några funderingar kring detta?

/Lizzie

Sv: Hårt spänd nosgrimma?

Det var ju lite modernt för ett par år sedan att dra åt nosgrimman så man själv fick blodsmak i munnen. Trodde att domarkåren kommit över detta.

Det finns ju hundra anledningar till varför en häst gapar, dåligt lösgjord, tandproblem osv. Men en anledning är ju att den helt enkelt kommer undan från bettets inverkan genom att gapa.

Jag skulle låta en vet. med tandläkarutbildning titta på min häst om den gapade. Om det inte fanns något att anmäkra så skulle jag nog kunna tänka mig att dra åt ett hål till plus byta till remont. Sen skulle jag jobba med lösgjordheten.

Men att dra åt för kung och fosterland, NEJ.

Det var ju lite modernt för ett par år sedan att dra åt nosgrimman så man själv fick blodsmak i munnen. Trodde att domarkåren kommit över detta.

Det finns ju hundra anledningar till varför en häst gapar, dåligt lösgjord, tandproblem osv. Men en anledning är ju att den helt enkelt kommer undan från bettets inverkan genom att gapa.

Jag skulle låta en vet. med tandläkarutbildning titta på min häst om den gapade. Om det inte fanns något att anmäkra så skulle jag nog kunna tänka mig att dra åt ett hål till plus byta till remont. Sen skulle jag jobba med lösgjordheten.

Men att dra åt för kung och fosterland, NEJ.

Hästen är kollad i munnen och det är inga som helst problem. Remontgrimma funkar absolut inte. Jag är helt övertygad om att det har med lösgjordheten att göra. När hon har framåtbjudning och är samarbetsvillig så gapar hon inte. Vi ska testa att dra åt ett hål, men att stänga igen helt och hållet - ja då tror jag att det kommer andra problem istället. Typ, riktigt grinigt djälva sto :angel:

/Lizzie

Jag skulle vilja påstå att det allt som oftast beror på ryttarens hand att hästen gapar och ingenting annat. :grin:

Ja som nån skrev så var det vanligt längre tillbaka att tränare snörde åt på elevernas hästar istället för att försöka hjälpa eleven att komma tillrätta med problemet och hitta orsaken.

En mer "modern" domare skulle väl ha föreslagit just detta, ta reda på varför istället för att försöka tvinga bort problemet.:crazy:

En helt lös och sladdrig nosgrimma eller bett helt utan nosgrimma KAN i sej irritera känsliga hästar, men då ska det ju vara att den är helt lös och kanske sladdrar när hästen rör sej, inte bara vara löst spänd.
Jag har haft en häst som reagerade på alla slags obekvämligheter väldigt tydligt, den skulle tex ha avskytt även "skramlande" nosgrimma. Det hände att den hästen på träning tjafsade och slog med huvudet och tränaren ville snöra åt när dottern tränade:cool:. Jag blev arg och gick in och kollade istället och hittade orsaken......det klämde en liten aning pga nosgrimman var ett hål för långt ner efter rengöring av tränset. Rättades till och allt var ok igen..... En annan gång när han tjafsade var det ett myggbett;) som irriterade nära munnen, när jag såg till att inget gick emot där, upphörde tjafset......den tränaren bara gapade:eek: Från att ha varit rätt oridbar det passet, och satt myror i huvudet på både dotter och tränare, blev hästen sitt vanliga jag direkt.....:rofl: Att dra åt nosgrimman hade gjort den hästen galen, hade den alltid ganska löst spänd. (vilket jag brukar ha på alla)

Tjafsande har ju en orsak.....något som irriterar, och tyvärr oftast en spänd hand som tänker bakåt, det är lätt att hamna i ond cirkel där, så kolla att ni både du och medrytttaren verkligen har ett tänk framåt i handen och inte bakåt - ibland måste man vara lite uppmärksam på det.

En tänkbar orsak kan också vara sadeln, om den ligger i obalans, hästen får svårt att jobba och talar om det. Finns många tänkbara förklaringar. Att den gapar för att den inte orkar tror jag inte, i så fall kräver man fel/för mycket.

Senast ändrad av en moderator:

Hästen är extremt känslig och kinkig. Minsta lilla man tänker bakåt med handen så visar hon det tydligt och blir skitirriterad. Men visst händer det att man tänker bakåt i alla fall - blir dock snabbt påmind från damen att det inte var någon bra idé ;).

Vi jobbar mycket med hennes ridbarhet och framåtbjudning. För när bjudningen är bra så är hon lugn i munnen. Bara att jobba vidare antar jag, hon har ju blivit mycket bättre sedan i våras så jag det visar ju att vi är på rätt väg i alla fall.

Sadeln ligger kanonbra på henne. Skulle den inte göra det så visar hon det med all tydlighet.

/Lizzie

tävla inte hästen innan den är klar för uppgiften så får du inte sånna kommentarer från dommaren.

jag tycker du har helt rätt! min ponny gapade mkt (het arab) och hans nosgrimma var inte ens hårt spänd utan normalt. tog bort aachenremmen och hade en väldigt lös engelsk nosgrimma, och nu gapar han nästan aldrig...

helt klart att dom till stor del gapar pga det känns obehagligt i munnen. nosgrimman kanske skaver mot tänderna tex eller så gillar hästen helt enkelt inte att ha något hårt runt nosen.

Har du samma problem vid longering/tömkörning?

Om du rider bettlöst gapar hon då oxå?

Om du höjer/sänker sidostyckena?

Helt tar bort nosgrimman?

Har du samma problem vid longering/tömkörning?

Om du rider bettlöst gapar hon då oxå?

Om du höjer/sänker sidostyckena?

Helt tar bort nosgrimman?

Ja, samma problem vid longering/tömkörning.

Hon gapar inte när jag rider på hackamore. Vid bristande bjudning så har hon skallen rakt upp i stället.

Höjer jag sidstyckena så gapar hon ännu mera. Sänker jag så lägger hon tungan över bettet. Har hittat en nivå där bettet ligger så bra i munnen på henne som det kan göra.

/Lizzie

Min erfarenhet är att oroliga munnar nästan alltid beror på bristande lösgjordhet. Lösgjordheten kan ju hämmas av en mängd saker så som hård hand, otillräcklig ridning, spänningar, oliksidighet, felanpassad utrustning mm. De flesta av oss kämpar ju med lösgjrdheten hela tiden, det är ju sällan något som kommer gratis för oss hobbyryttare.

Nosgrimman kan ju vara en lösning, men som du nämner så kan bristande bjudning vara en anledning. Min häst trasslade en del med bettet när jag hade engelsk nosgrimma. När jag satte på en achenrem lugnade hon sig direkt, hon blev trygg när bettet låg mer stilla i munnen. Sen löste ju inte sig allting ändå, hon blir fortfarande orolig i munnen när hon inte är lösgjord.

Fortsätt träna och fokusera på god ridning. Fortsätt dock vara uppmärksam på när hon är lugnare i munnen och när hon är mer orolig och försök hitta ett samband. Att spänna en nosgrimma hårt är sällan någon konstruktiv lösning. Hade en kompis som jobbade hos J*n B**** för några år sedan, när hon frågade hur hårt hon skulle spänna nosgrimman fick hon svaret "sluta dra när det knakar". Hos honom är också enda gången jag sett en häst ridas med kandar med snokrem. Detta är som sagt några år sedan och man kan ju bara hoppas att attityderna har ändrats. Det var ju väldigt poppis att dra för kung och fosterland för några år sedan...

Fast även om jag håller med om det, så är det ju en korkad kommentar:confused:

ts undrade om man har någon fundering kring detta.. och det var min åsikt.
inget korkat med den.
Menar att det som inte funkar hemma kommer knappast fungera på tävling.

Så lösning... har ingen. tips... prova alla möjliga bett och nosgrimmor så kanske ni hittar något hästen gillar.
förmodar att den är genomgången i munneen och kroppen och övrig utrusning sitter korrekt.

Så lösning... har ingen. tips... prova alla möjliga bett och nosgrimmor så kanske ni hittar något hästen gillar.
förmodar att den är genomgången i munneen och kroppen och övrig utrusning sitter korrekt.

Jodå, pållan är genomgången i munnen och kroppen. Utrustningen sitter korrekt. Jag är mest förvånad över att domaren tyckte att vi skulle dra åt nosgrimman hårt och att det bara är för hästen att vänja sig.

Jag anser att gapandet med munnen hör hemma i att hon behöver bli mer lösgjord och få igång sin bjudning hela tiden och inte bara gå bra stundstal.

/Lizzie

Menar inte att din kommentar var korkad alls, den höll jag med om:D

Men domarens, det är ju inte så smart att råda att dra nosgrimman när hästen kan ha hundra bra skäl för hur den gör.

Jga skulle absolut inte dra åt nosgrimman iallafall! Tror att du är inne på rätt spår när du säger att det har med ridningen att göra! Så jag skulle fortsätta jobba på lösgjordheten, och kanske, om ni inte har gjort det redan, testa med flera olika typer och storlekar av bett. Kanske är bettet för tjockt, för tunt.. kanske vill hon ha ett rakt eller ett med tungfrihet... kan du låna ihop lite bett så kan du ju prova dig fram! prova oxå med att rida helt utan nosgrimma om ni inte har gjort de. Men framförallt så sitter nog svaret i ridningen.

Jag tycker att det är djurplågeri att spänna nosgrimman hårt. Dessutom fattar jag inte vad det är som är så himla farligt med att en häst gapar lite?

Eller jo, det fattar jag, det är lätt att se och därför lätt för en domare att klanka ner på.

Som flera redan har skrivit, när hästen gapar så beror det oftast på bristande lösgjordhet. Det får man rida sig igenom helt enkelt. Och så får man göra valet att antingen vänta med att tävla tills hästen klarar att göra det utan att gapa, eller så får man leva med poängavdragen.

Att spänna nosgrimman hårt är inget alternativ för hästvänner.

Håller med dig helt och hållet!

I nuläget så är det inte aktuellt att ut och tävla med hästen. Däremot så kommer det bli en del programridningar som miljöträning, då hästen tidigare blivit enormt stressad av att komma till nya miljöer.

/Lizzie

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 404
Senast: -Catherine-
·
S
Utrustning Har alltid haft remontgrimma på islandshästen jag har. Har varierat med hackamore och sidepull under vissa perioder dock. Nu är det...
Svar
2
· Visningar
766
Senast: Skuggabaldur
·
M
Träning Ja, jag kan ju skriva lite om bakgrunden i fall det kan vara till nån hjälp. Jag köpte mitt islandssto för snart ett och ett halvt år...
2
Svar
20
· Visningar
1 941
Senast: Galina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar