hårt foder till valp?

B

blondi3958

Just nu blöter vi fodret till våran valp på 3månader.
Vi låter det svälla i ca. 1 h.
Men jag är lite fundersam :crazy:
Fick tips att man kan lägga i fodret i en aktiverings kula så valpen har något att pyssla med.
Men kan man börja gå valpen hårt torrfoder vid 3 månaders ålder?

:bow:

min valp vill inte ha svälld mat, då äter han inte. Men ger man honom pyllerna torra så slukar han dem på 2 sekunder.

Det är nog en smaksak, men våran har fått blötlagt ända från dag 1. Testa båda och se hur han/hon käkar.

så det är inte farligt då att ge torrt hårt foder när dom är så små?

Skulle ha svårt att tro att det är farligt. De tuggar ju sönder allt annat, eller hur? :smirk:
Se bara till att det finns vatten framme till valpen. Torrfoder är ju just torrt.
Och kanske inte ge för stora mängde på en gång om hunden är glupsk? Ne, jag vet itne. Bättre nån som kan det får svara.

han tuggar inte direkt=(
Inte maten i alla fall, den glupskar han bara i sig :crazy:
Jag får prova :)

Det beror lite på hur stora/hårda "kulorna" är, tycker jag.
Jag själv har små hundar, och jag köper också torrfoder med små bitar. Det ska ju inte vara jobbigt för hunden att äta fodret torrt. Men ur munhygienisk synpunkt så är torrt foder det absolut bästa! Det ger hunden bättre "tuggmotion" och salivavsöndring, och därför bildas det inte lika fort beläggningar på tänderna.

Det är definitivt INTE farligt att ge hunden fodret torrt. Men fri tillgång på fräscht vatten är ju en självklarhet! (Fast det ska de ju alltid ha)
Låt hunden själv avgöra vad den föredrar. Och om den inte föredrar det ena framför det andra så skulle jag ge den torrt (om nu "bitstorleken" är den rätta).

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
819
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 572
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 076
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar