Håröm, blir gring vid borstning.

Eme_liie

Trådstartare
Nu i fällningstider har mitt kära sto blivit väldigt gring när man borstar speciellt mage/rygg området, rumpa och hals ingen reaktion direkt.
Så vad har ni för tips?

hästen ser förövrigt ut så här nu för tiden.
59739_10151337701231175_1624409728_n.jpg

Känns sådär bra och stå med piggborste och försöka få bort skiten. Då hon som sagt inte är så förtjust i varken piggborste eller vanlig borste går an med riktigt mjukborste men den kommer aldrig få bort skiten. :/ hon reagerar inte heller på när man tar på henne med händerna. Utan det är dom valinga bortsarna som det blir sparkar och allmänt irriterad slår med framben osv.

Är inte alls så förtjust i tanken att behöva lägga på täcke men snart vet jag inte hur jag ska lösa det utan täcke. Spola av går ju men jobbar sånna skit tider att jag då måste spola av henne på förmiddagen och sen släppa ut henne i hagen och då vet jag ju vart hon kommer att sikta in sig på sen rulla.

som sagt alla tips mottages eller har ni nån super borste som skulle kunna fungera?

Sv: Håröm, blir gring vid borstning.

Använder du plast/syntetborstar? Jag upplever att många hårömma hästar föredrar naturbortsar.

Inte riktigt samma problem men min är sjukt statisk i pälsen. Alltid typ men nu (hela året från att solen börjar lysa typ...) är det mest extremt. Kom på lösningen häromdagen - rykta :idea:

Använder annars bara en liten mjuk gummiskrapa och en sådan supermjuk borste just för att han är rätt "ömhudad" (förutom det statiska). Men häromdagen gav jag upp och tog ryktborsten och skrapan och tänkte "det kan ju f*n inte bli värre så jag testar". Och det funkar mycket bättre!

Hur man använder borsten spelar oxå stor roll. Jag är ganska ivrig när jag borstar för att få väck allt damm o skit medan han vill ha lååååångsamma (så långsamma att en viska liksom itne gör någon nytta?) mjuka tag. Får anpassa mig efter dagshumör hos herr häst.

Min ryktborte är iaf guld värd. Långa, täta borst så den är mjuk och effektiv på samma gång liksom.

Testa Magic Brush, mjukare än piggborsten men fungerar lika bra=) (om det inte är lerkakor)

Annars skulle jag över väga ett tunt täcke just nu under leran och fällningsperioden för er bådas skull =)

Mitt sto gör precis samma sak, när jag borstar med en lite hårdare borste surar hon och smackar med tänderna, annars brukar hon vara den som alltid har öronen framåt! Jag har funderat och kliat mig i huvudet då jag inte kommit fram till vad det är, då hon inte heller reagerar då jag trycker med handen för att upptäcka ömhet! Har tagit bort hår med en ryktsten, men har nu testat att lämna den borta och bara använda mjuka borstar och naturborstar, och inga utfall ha kommit så har gissat att det var pälsen, men skönt (på ett sätt om det är okej att jag säger så) att höra att någon annan har samma problem och att få det bekräftat. Är fin också irriterad när man sätter på och justerar täcken?
Angående ämnet på din tråd, att få bort leran, har du testat gummiskrapa eller massageborste i gummi? De är ju lite mjukare än piggborstar...:)

Är inte heller helförtjust i tanken på att hästar ska gå täckade jämt, men täcken är ju guld värda när det är som lerigast :love: Stod och borstade nästan en timme (på täckad häst som alltså var ren på huvuddelen av kroppen) häromdagen för att få fram en svart häst under allt det grå och då känns det ju skönt att veta att det i alla fall är ordentligt rent vid sadelläget.

Om det är längre perioder det är väldigt lerigt kanske det finns möjlighet att se över och ändra om i hagar för att få bättre avrinning? (om det är din egen gård?)

Annars som någon sa, magic brush.

Eller skaffa en skimmel istället så syns det inte lika mycket... ;)

Jag har beslutat att klippa mitt ena sto runt nyår nästa år för att hon ska slippa fällningen och all borstning som hör till. Dessutom blir hon galet varm på våren och gillar det inte alls.

Därför jag helklipper på vårkanten. Enda håriga stället är plätten under sadeln o leran är relativt lätt att få bort på det klippta.

Måste erkänna att när jag hade en hysterisk rullhäst så täckades hon. Det tog helt enkelt sån tid att det inte gick att krångla med det varje dag för att får ihop det rent praktiskt.

Inte direkt ett borst-tips, men min häst var tidigare ett monster att borsta under fällning. Försvann helt när jag började öka proteingivan innan fällningen startat. Numera ökar jag proteinet runt nyår och ger även bakjäst när fällningen börjar och hästen är inte det minsta håröm och irriterad längre.

Med sådan lera skulle jag nog lagt på ett ofodrat regntäcke. Vi har inte lika lerigt här, men jag föredrar gummiskrapa framför piggborste alla gånger.

att skaffa en skimmel skulle jag inte rekomendera då min är mer gråbrun än vit nu när det är lerigt ute:eek:

Inte direkt ett borst-tips, men min häst var tidigare ett monster att borsta under fällning. Försvann helt när jag började öka proteingivan innan fällningen startat. Numera ökar jag proteinet runt nyår och ger även bakjäst när fällningen börjar och hästen är inte det minsta håröm och irriterad längre.

Med sådan lera skulle jag nog lagt på ett ofodrat regntäcke. Vi har inte lika lerigt här, men jag föredrar gummiskrapa framför piggborste alla gånger.

Kör också med ökad proteingiva (i god tid), vilket jag tycker funkar. Har en islandshäst med kopiös vinterpäls, som längst är den mellan bakben och under mage/skap, så där kan det vara lite hårömt. Just där använder jag en speciell borste som jag annars har till man och svans, den är alltid preparerad med lite balsam som reder ut de långa stråna. Det funkar för oss.:)

Är inte heller helförtjust i tanken på att hästar ska gå täckade jämt, men täcken är ju guld värda när det är som lerigast :love: Stod och borstade nästan en timme (på täckad häst som alltså var ren på huvuddelen av kroppen) häromdagen för att få fram en svart häst under allt det grå och då känns det ju skönt att veta att det i alla fall är ordentligt rent vid sadelläget.

Om det är längre perioder det är väldigt lerigt kanske det finns möjlighet att se över och ändra om i hagar för att få bättre avrinning? (om det är din egen gård?)

Annars som någon sa, magic brush.

Eller skaffa en skimmel istället så syns det inte lika mycket... ;)

Haha! Jag trodde det var en raggig skimmel när jag tittade snabbt på bilden :o :rofl: Var tvungen att titta igen.

Jag hade badat hästen och sedan haft täckte på.
Aldrig att jag hade borstat en så lerig häst och tycker inte någon annan skall göra det häller tänk på era lungor och hästens också för den delen.

Själv kan man använda en mask (tror p3 filter räcker men vet inte) när man borstar leriga hästar men lite svårare till hästen.

Hur mycket ökade du och hur mycket överskott blev det totalt?

Har inte de exakta siffrorna i huvudet, men grundfoderstaten brukar innehålla runt 65 MJ och 420 g smrp. Så redan där ligger hästen över tabellvärdet. Vid nyår brukar jag öka på med ½ kg lusernpellets, dvs 50 g smrp. Får ju lite extra MJ på köpet då, men förhoppningen är att motionera bort dessa när våren kommer... :p

Nu ska vi se om jag kan svara alla på en gång.

Gummiskrapa tycker hon inte om, har haft den då jag tycker den är bra att få bort håret vid fällning och som sagt tvär nej på den.

Jag har en sådan röd plastborste och en vanligt piggborste som jag då användt men dragit ner på ordentligt då hon som sagt inte alls gillar det.

Har en natur/mjuk borse som funkar bättre inte lika grinig men den kommer jag aldrig få bort leran med. Ryktningen som någon rekommenderad går inte heller då hon inte gillar den borsten heller och det är en sådan riktigt fin sak som kostade över 300 ny.

Har börjat prova med att dra längre tag med borsten och det hjälper lite gran men inte tillräckligt.

Har iaf löst problem med hur jag ska få bort hår köpte en svettskrapa i metall som har små "piggar" på ena sidan den gillar hon verkligen stod nästan och sov.

Funderar på magic bruch men är rädd för att hon kommer att vara lika grinig ändå :/ då den kommer att gå ner på huden men det skadar visserligen inte att prova. Men har ni mer tips kom gärna med fler vill ju helst inte behöva täcka henne så jag får så ont i hjärtat när solen ligger på även om det inte är många plus så blir det ändå varmt i solen trots bara skaltäcke men hjälper det henne att jag inte behöver borsta nu under värsta perioden så kanske man får överväga..

Hagarna är super stora och det är jämn lerigt i hela hagen tjälen har inte släppt än så det är ju bara ett 6 cm lager med blöt lera kan man säga så gjyttjebad överallt :(

Protein har hon fått så det sprutar ur öronen på henne då hon bara är 4 år och är tunn i sig så måste fodra på riktigt ordentligt för att hon inte ska tappa hull.

Svar till någon som undrade om hon var grining när man la på täcken och fixade med dom så är svart nej det är hon inte.

Senast ändrad:

Det där låter som min surpuppa. Faktiskt köper hon att man drar av lera och päls med den där långa tvåhands-svettskrapan, den taggiga sidan.

Kanske funkar för dig också?

Fast du kanske ändå bara gett typ jämt upp ang proteinet. Du skriver ju: fodra på så hon håller hull. Det du ev fodrar *på*, kanske bara är hästens vanliga näringsintag, dvs den ligger väl högt kan jag tänka mig, annars skulle den knappast ha svårt att hålla hull eftersom du verkar ge *mycket*. Vad som menas med mer protein, är ju typ 2-3 ggr mer än vad foderstaten säger och hästen kräver enligt vad man räknat ut.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka