HÅrmineralanalys -blodanalys

lisahjelmgren

Trådstartare
Skulle vilja veta lite om skilladerna mellan dessa två! Vad ger mest tillförlitligt resultat gällande mineralstatus?

Har sett att vissa här på Buke sågar hårmineralanalyser, varför? Har aldrig kunnat läsa någon riktig förklaring. Är det för att inte veterinärer i Sverige använder sig av det eller har ni dåliga erfarenheter?

Sv: HÅrmineralanalys -blodanalys

Hårmineralanalysen utfördes av kännt (får väl inte göra reklam här...) laboratorium i USA som visar vitamin och mineralbalans samt halter av tungmetaller.

jag har fått tagit håranalys på mig själv. det visar mer än blodproven, har tagit ett ofantligt antal blodprov också men där har det då aldrig stått nåt om mineraler, endast vitaminer o järn. så verkar inte som dom kan se det så bra i blodet?

vad du ska välja beror väl på vad du misstänker att hästen har brist på..

Ett blodprov "visar" det man efterfrågar. Är inte frågeställningen "mineralstatus" får man förstås inte några sådana uppgifter. Detsamma gäller säkert hårtussanalyser eller vad de nu heter, men sådana kan jag inget om.

Själv har jag fått uppfattningen att hårtuss.. nej, vad 17 heter det - håranalyser? är oseriösa, inte visar aktuell status (eftersom det döda hårstrået man undersöker speglar hur förhållandena var när hårstrået bildades), används av diverse lurendrejare som skickar ett svindyrt medel som saknar såväl indikation som effekt osv.

Någonstans har jag läst att det ska vara skillnad på mineralanalyser och de mer oseriösa håranalyserna där man kan se att hästen lider av det eller det.

Jag är mkt skeptisk iallafall, men ni som är av en annan uppfattning får gärna förklara och hänvisa till vetenskap som bevisar att min skeptiscism är obefogad.

Liknande trådar

Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 007
Senast: MJLee
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 950
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 575
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 190
Senast: Mauen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur