Hårlöshet!

W

wonderbaunbabe

Har fått nått för mig jättekonstigt på min hästs höft! Vid virveln ungefär...

Det började med att han var lite skorvlig där, sen när jag kom till stallet igår så var det massa hår borta och man såg skinnet.
Det blöder inte eller så, han kliar inte på denna kala fläck.
Har tvättat rent det och hästen reagerar inte på det hela. Ser helt tokigt ut!

Och om det skulle vara den andra hagkompisen som biter verkar inte alls möjligt. Då borde det inte se ut såhär!
Ungeför 10 cm brett är det, och dök upp på ett par dagar!
Jag har tagit bilder på den, men kan inte lägga upp dem på buke.
Har ingen url adress eller vad de kallar det för...

Är det nån som känne rigen det så mailar jag gärna över bilden. De jag har pratat med har haft funderingar på svamp... Vem vet...

Han går annars ute hela dagarna, utan täcke... så det kan ju inte uppkomma av att det är varmt därunder... eller nått skavande täcke.

Men annars mår hästen bra och brys sig inte alls om hur hemsk han ser ut *skratt*

Nån som har nån ide??:confused:

Sv: Hårlöshet!

det låter som om det skulle vara ringorm.mycket smittsamt så passa dig att ta för mycket på de ställen som är kala

det låter som om det skulle vara ringorm.mycket smittsamt så passa dig att ta för mycket på de ställen som är kala

Läste om ringorm...
Att det skulle vara ett par cm stora, runda & sitta i huvudet/halsen/magen...
Och det stämmer ju inte alls....

Men ska kolla upp det! Tack!

tror det finns en liknande tråd då det var en som hade samma problem..
och jag skriver väl samma som jag gjorde i den - kan det vara värmeutslag?
Har sett såna "kala fläckar" på många islänningar och shetlandsponnyer. kan ju kanske vara så att hästarna har för mycket päls för det milda vädret!? vad har du för häst?
det var någon i samma tråd som trodde att det kunde bero på fodret också..gjort något foderbyte eller kanske obalans i foderstaten?

jag vet absolut inte vad det kan vara utan detta är bara tankar..:)

tror det finns en liknande tråd då det var en som hade samma problem..
och jag skriver väl samma som jag gjorde i den - kan det vara värmeutslag?
Har sett såna "kala fläckar" på många islänningar och shetlandsponnyer. kan ju kanske vara så att hästarna har för mycket päls för det milda vädret!? vad har du för häst?
det var någon i samma tråd som trodde att det kunde bero på fodret också..gjort något foderbyte eller kanske obalans i foderstaten?

jag vet absolut inte vad det kan vara utan detta är bara tankar..:)

Tankar tar jag gärna emot :-)

Jag har en fjording, en jätte hårig sak. Klippte honom i höstas för första gången, men inget över höfterna. Det verkar som om denna vinter skapat problem för många hästar... och med full vinterpäls i denna värmen... blir ju värsta termosen i hans kropp!
Låter fullt möjligt!

Vi gjorde en övergång mellan hö och hösilage för några veckor sedan.
Gårdens andra hästar som äter betydligt mer mat ( hbl, fullblod, isis ) verkar inte ha märkt av foderbytet alls. Typiskt min isådannafall! Hans avföring är fortfarande lite lösare. Eller så syns det bara mer på en ljus häst :-(

min fölunge hade det över hela kroppen.ringorm på kor är lika dant,kan vara på huvudet men kan oxå bara vara på rygg och bakdel.börjar med skorviga små ringar som tappar hår och sedan blir större,har det just nu på mina kor
:mad:

Ringorm kan se rätt olika ut, det är inte alltid det blir de typiska ringarna. Regnskållor kan också bli stora hårlösa partier.

Hästen jag har på foder fick liknade håravfall i sommras på båda sidorna bak mitt på "låret" som en rund fläck på ca 1-2 cm diameter och sedan en större ca 3cm fyrkant mitt uppe på korset. Började på samma sätt som "din" fläck... Vet fortff inte vad det är/var för något och vart det kom i från, kan inte blivit biten där då hon stod med en shettis i hagen.
Hon har fått sådana konstiga håravfall tidigare (då bara på sommaren) och vet. har tittat på dem, tagit prover etc men inte hittat något onormalt :confused: så den här gången brydde jag mig inte direkt "hon e bara sådan"...

Detta kanske inte hjälper direkt men tänkte dela med av min erfarenhet...

Fick ett bra tips av en vän!
Fick en länk till SVA hemsida och läste om Streptotrikos (rengskållor) och den beskrivningen stämmer på punkt och prickar!

Ska ge mig i kast med den "behandlingen".

Tack alla som svarat!
Har ni mer ideèr hör av er :-):banana:

HrlsXter1.JPG

Här är en bild på hur det såg ut för för några dagar sen. Nu är det inget hår alls där.
Det "hackiga, korta" i kanterna var det jag som klippte fram innan håret ramlade av...

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Min häst fick för cirka ett år sedan, knottror över bog, hals och sadelläget. De kliar inte och stör inte honom på något vis alls, han...
Svar
5
· Visningar
3 720
Senast: MalinE
·
Hästvård Har en bruksnordis/ardenner som fått kala fläckar i pälsen och de blir fler och fler. Jag trodde först det var bett av de andra hästarna...
Svar
15
· Visningar
8 734
Senast: Ginne
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka