Hårlösa, vätskande och kliande sår på halsen & nacken?

Alexandra_W

Trådstartare
Siameshanen har drabbats av något skumt.

Fick över en hel ett stort (som vå femkronor) vätskande, hårlöst sår på sidan av halsen. Fick tratt i fyra dagar och det är fortfarande hårlöst, men vätskar inte och han okynneskliar inte.

Bra tänkte jag, men två dagar senare dyker ett nytt upp.. Som en tiokrona, mitt 'uppå' nacken. Vätskar och pälsen lossnar. Kliiiar med.

Det ser ut ungefär som någon slags eksem, dvs det är inget sår i själva huden?

Ska ringa vet imorgon, men vad fasiken kan det vara? Inte smittat varken mig eller någon av de andra katterna. Inte bytt foder eller liknande. Är innekatt den här årstiden, finns dock utekatt med i huset.

Sv: Hårlösa, vätskande och kliande sår på halsen & nacken?

Foderallergi är det första som dyker upp i mitt huvud..

Är det foderallergi lär vi vara tvärkörda =/ Iaf om det inte är något otroligt simpelt och lättuteslutet han är allergisk mot.

Men kan allergi komma efter att de ätit samma foder utan problem under flera år?

Ja, vad jag hört kan det blossa upp helt "utan anledning"
Men BARF löser problemen med foderallergi! Och det finns även särskillda foder för känsliga katter (James wellbeloved tex.)

Svarar båda..

Ringorm borde väl ha smittat endera mig eller någon av de andra katterna om det vore det?

BARF ja.. himla bra på en massa sätt.. om man inte har en katt som VÄGRAR äta både burkmat och kött (kokt eller rått).

Sen, kruxet är att jag har tre katter. En med känslig mage, som tål exakt tre foder. Det de äter nu (Sportsmans Pride), RC Sensible 33 och Hills Sensitive Stomach.

Det jag menade med att är det foderallergi är vi körd om det inte är något 'lätt' att utesluta =/ (Fisk t ex, det är fiskprotein (och fågel mm) i SP:n, jag kollade, men RC Sensible 33 är det bara fågel i.)

Läst lite om allergi, och låter ju tyvärr inte alls omöjligt. Kan blossa upp 'helt plötsligt' efter flera år.

Har klurat end el om han fått något annat som kan ha utlöst det, men nej. Däremot så några dagar innan första såret så öppnade jag en ny säck kattmat..

Håller tummarna för det att det inte är foderallergi, det brukar vara krångligt att bli av med, speciellt om det inte alls funkar med BARF :/

Jo med tur så.. Fast lite knepigt vad som skulle hänt som ger bara en katt av tre problem..

Nåja, vi får se om vet kanske har någon annan 'anledning'.. Annars får jag väl prova med Sensible 33..

Eosinifilt granulom blev veterinärens dom. Just nu har båda såren precis läkt och inga nya, men om/när de kommer tillbaka så är det kortisonbehandling som gäller. Endera tabletter dagligen, eller kortisoninjektioner ungefär varannan vecka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka