Hårlösa partier?

Svamlan

Trådstartare
Hej
Vår ponny har senaste veckan tappat pälsen fläckvis på bakre delen av låren, på bägge sidor. Finns inga knottror el krustor där pälsen lossnat. Samma sak vid sadelgjordsstaden på ena sidan, samt två små fläckar på bringan, och där kan man känna några yttepyttesmå knottror om man anstränger sig, men inga sår eller så. Verkar inte klia eller ömma.
Kan även nämna att hon är rätt långhårig och fäller en hel del. Har sökt runt och hittat något som heter regnskållor men det verkar osannolikt då det inte regnat på evigheter och hästen inte duschats el varit särskilt svettig alls. Ringorm liknar det inte alls heller på de bilder jag tittat på.

Några tips på vad detta kan vara? Vi har bara haft henne ca 3,5 vecka och detta har dykt upp senaste dagarna.

Sv: Hårlösa partier?

Kliar inne? min kan få så just i samband med fällning om han står och kliar sig mot exvis dörren (har inga galler)?

Hej
Nej, hästen har inte haft täcke på sig alls.
Ang kliar sig inne så brukar ju även svansen ta stryk då, och den är fin hela vägen. Och hur lyckas hon klia två små punkter på bringan samt bakom frambenet...och det ser inte "kliat" ut om du förstår hur jag menar. Där pälsen är borta är det väldigt "fint" och lent. Kliar de brukar det bli fult och "stövigt". Väldiga bra förklaringar här;);)

Min herre kliar just baksidan av låren, dock så är det inte möjligt utan att klia svansen för din är det ju knepigare. Min min kan klia mot dörren inne, och lyckas även ute klia utan att klia svansen.

Då blir det just hårlösa partier, små 'fläckar' men de sitter många på ett lite större område. Huden len och fin, inga mjöll etc. Ska se om jag kan ta ett kort.

Däremot de andra förklaras ju inte av det, men de var väl knottiga med? Kan ju vara två olika saker?

Nu har jag noga undersökt ponnyn ute i dagsljus. Och man kan säga att den inte har några sår el knottror alls. De "hårlösa" partierna finns även fläckvis under magen, inte på "ovandelen" av hästen så att säga.

Och som sagt, hon är rätt långhårig och fäller som de brukar göra på våren, borstar bort hur mkt som helst dagligen. Nåt som saknas i kosten tro?

Regnskållor orsakas av bakterier och har inget med regn att göra, trots namnet.
vi hade mycket problem med det i det förra stallet vi hade våran häst i så bittert har vi erfarenhet (även om våran häst klarade sig bäst)

Vi behandlade med jodopaxomslag (då det mest var på benen) men något som fungerar bra (även mot mugg) är salycylsyre vaselin eller hydrokortison salva (:

Liknande trådar

Hästvård Bilder kommer imorgon. Fram tills dess vill jag gärna få in tips på va ddetta kan vara. Islandshäst, valack, skäck, 10 år. Går...
Svar
10
· Visningar
5 332
Senast: lady_vip
·
Hästvård HJÄLP - "Sårskorpor" under pälsen över stor del av kroppen (på kortisonbeh. häst) Jag har sökt för att hitta liknande trådar men hittar...
Svar
13
· Visningar
6 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka