HÄrjedalsritten InstÄlld

G

Grausho

:confused: jaa, nu är det ett faktum- ritten är inställd och just nu begravd. Trots den massiva ansträngning vi gjort för ritten det senaste året och lyssnat och tagit till oss av era synpunkter så väljer ryttarna att inte åka till oss så nu lägger vi ner! Tack och hej från Svegs Ryttarförening- det va roligt så länge det varade och vi får minnas alla fina stunder genom åren:bow: Lycka till alla i fortsättning! Distans är kanske bara nått för dem som bor söderut så jag får väl börja med dressyr eller nåt..............:confused:

Sv: HÄrjedalsritten InstÄlld

Nä fy fan!

Jag som såg fram emot den. Men jag förstår Svegs RF. Det är inte roligt att ge allt och sen inte få någon utdelning.
Sveriges bästa tävlingsplats, med fasta staller och banor!
Hoppas Härjedalsritten kommer tillbaka igen.

Dressyr är faktiskt helt okey dock...

NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ! vad tråkigt.. och jag som sett fram så att få rida den.. :cry:.. Jättetråkigt för er i klubben..
Hoppas att den kommer tillbaka igen..
Men vi som anmält.. vi får pengarna tillbaka då va?..
Sven och jag skulle startat i 80 km klassen..
Lycka till i fortsättningen.. och fortsatt trevlig sommar.:)

Vad tråkigt. Jag hade gärna velat åka upp och tävla hos er men det blir för dyrt. Jag rider fortfarande på låg nivå (50 km) och det finns många tävlingar i närheten. När nu bensinen stiger mot oanade höjder så konstaterade jag att bara bensinkostnaden skulle bli minst 1200:- (lågt räknat) till det kommer två nätter på hotell/vandrarhem (jag kan inte sova i tält). Hade Novan varit klar i huvudet för en 80 km så hade jag nog åkt ändå.
Jag hoppas verkligen att ni kommer igen för jag har drömmt om att rida den ritten i ett år nu (började tävla för 1 år sedan)

Ja, självklart får de som redan betalat tillbaka sina pengar. Maila in kontonr (eller om ni vill ha dem insatta på annat vis) till klubben så ordnar vi det den här veckan..
Mvh Irja, kassör

Men fy så tråkigt, och jag som har hört så många som skulle dit. Själv har jag tävlat där tre ggr och tycker att det är toppen. Det är ju inte alls längre än att åka till Skåne och tävla, snarare tvärtom. Jag tror att det kan kännas konstigt för många att åka just på midsommar. Tillräkligt inbitna distansare väljer tävlingen men många andra väljer midsommar med familjen./ Karin

:cry: Super tråkigt. Precis som Shaggy så har jag också länge drömt om att rida Härjedalsritten men är absolut inte redo iår (debuterade på Rönningen) Det faktum att ritten låg över midsommarhelgen tycker jag är enbart mysigt, men sambon/groomen var väll inte lika överförtjust. Dessutom så måste jag tyvärr jobba hela den helgen.

Hoppas verkligen att ni orkar ta nya tag och återkomma senare, kan inte tänka mig att det kan finnas en vackrare bana än hos er. (uppvuxen delvis i västerbotten :love:)

Skittrist, Helen & Co, rent ut sagt!

Jag har ju följt diskussionen kring årets ritt ända sedan förra årets Härjedalsritt och vet att ni vänt och vridit på varje åsikt och konstaterade att just Midsommarhelgen skulle vara optimalt. Flera sa att de då kunde ta med två hästar och rida båda dagarna samt familjen och slå flera flugor i en smäll.

Men så blir det ändå inte så, och då undrar man ju förstås om det är värt att fortsätta. Otroligt trist då ni verkligen har Sveriges bästa förutsättningar och att det är en riktig utmaning att rida där och ÄNDÅ så ändrade ni i år så att de som tyckte att det var för MYCKET utmaning också skulle bli nöjda...

Jag önskade att jag fortfarande red distansritt precis som andra här önskar att de kunde komma och rida hos er, men, men, det hela handlar ju om att de om som FAKTISKT rider ska välja er tävling och det gör de inte, otroligt nog.

Sverige är för långt för distansritt och kanske för ridsport öht. Kanske vi ska dela upp landet i en nordlig och sydlig med egna nationella mästerskap, men jag vet inte om det skulle hjälpa det heller. Tydligt är att det bara är norrländska ryttare (om man nu ser på lägre nivå, inte elitnivå) som är beredda att åka långt (jag har själv 30 mil till Sveg och det är fortfarande i mitt distrikt...) och då blir det så att tävlingarna centreras söderut, TROTS svårare med markägartillstånd, etc..

Synd och trist och något som kunde ha blivit hur stort som helst går i graven innan det ens hunnit komma igång ordentligt. Heder åt det ni gjort - ni har satsat stort och gjort ifrån er jättebra under åren!

Jag har sadlat om till dressyr, men tro mig - kunde jag fortsätta med distansen gjorde jag hellre det.

Camilla, som tidigare var en av Sveriges två nordligaste distansryttare.

Tack för dem orden Camilla. Ja det är skittrist :(men ändå skönt att nu definitivt veta att det inte finns nåt intresse för Härjedalsritten så nu behöver vi inte fundera eller lägga ner energi på någon fortsättning. Vi gav verkligen ALLT ALLT ALLT för årets tävling och när nu intresset knappt fanns så gick luften ur oss totalt och vi kommer inte arrangera fler tävlingar hos oss:mad: Vi är sååååååååå besvikna:cry: för vi lyssnade verkligen och tog till oss av all kritik och skräddarsydde tävlingen efter folks alla önskemål.... men icke. Härjedalsritten är nu nedlagd och vi får minnas den i våra hjärtan...underbara minnen:rofl: och vi tackar alla som varit hos oss under åren:bow: Jag kan ju bara konstatera, precis som Camilla, att distans är inget för HELA Sverige. Nä nu ska jag gå ut och titta var man kan hitta dressyrtävlingar, tänk va enkelt..... häst, sadel, träns, rida programmet-5 min...KLAR! Ha det så gott allihopa:D och lycka till i framtiden alla där nere i söder:banana:

Tack för dem orden Camilla. Ja det är skittrist :(men ändå skönt att nu definitivt veta att det inte finns nåt intresse för Härjedalsritten så nu behöver vi inte fundera eller lägga ner energi på någon fortsättning. Vi gav verkligen ALLT ALLT ALLT för årets tävling och när nu intresset knappt fanns så gick luften ur oss totalt och vi kommer inte arrangera fler tävlingar hos oss:mad: Vi är sååååååååå besvikna:cry: för vi lyssnade verkligen och tog till oss av all kritik och skräddarsydde tävlingen efter folks alla önskemål.... men icke. Härjedalsritten är nu nedlagd och vi får minnas den i våra hjärtan...underbara minnen:rofl: och vi tackar alla som varit hos oss under åren:bow: Jag kan ju bara konstatera, precis som Camilla, att distans är inget för HELA Sverige. Nä nu ska jag gå ut och titta var man kan hitta dressyrtävlingar, tänk va enkelt..... häst, sadel, träns, rida programmet-5 min...KLAR! Ha det så gott allihopa:D och lycka till i framtiden alla där nere i söder:banana:

Jag förstår att ni är besvikna och att ni gjort allt för att det ska bli bra, men varför inte vara lite självkritiska istället för att gång på gång basunera ut att distansryttarna i sverige har "svikit" er?

Jag tror att en stor orsak till att det blev få anmälningar var att det låg på midsommarhelgen? Även i fall vi distansryttare & groomar inte har något emot att tillbringa helgen på ett sådan sätt så har många av oss familj med traditioner runt midsommar?

Jag kan se framför mig hur en av teamets groomar lämnar sin sambo som naturligtvis är väldigt uppmuntrande och förstående i andra samanhang kanske inte skulle uppskatta att bli lämnad själv under midsommar! Jag anser inte att man kan kräva vad som helst av sin omgivning, utan livet är ett givande och tagande?

Nästa faktor som jag tror kan ha spelat in är att ni planerat in Härjedalsritten helgen efter SM och tre veckor efter Härjedalsritten så är det YR-SM? Det borde innebära att på ca. en månad så är det två SM och Härjedalsritten, det har kanske också betydelse?

Det är kanske så att Härjedalsritten har gjort sitt vad vet jag, men jag hade gärna åkt till er om det had varit helgen efter i stället.

Sen måste ni ju förstå att man som distansryttare inte åker 50 mil till en tävling om man har andra tävlingar i närområdet som har de klasserna som man vill starta? Det valet måste man kunna göra utan att behöva ha dåligt samvete som jag tycker ni antyder att vi andra distansryttare ska ha?

/Camilla

Jag förstår att ni är besvikna och att ni gjort allt för att det ska bli bra, men varför inte vara lite självkritiska istället för att gång på gång basunera ut att distansryttarna i sverige har "svikit" er?

Jag tror att en stor orsak till att det blev få anmälningar var att det låg på midsommarhelgen? Även i fall vi distansryttare & groomar inte har något emot att tillbringa helgen på ett sådan sätt så har många av oss familj med traditioner runt midsommar?

Jag kan se framför mig hur en av teamets groomar lämnar sin sambo som naturligtvis är väldigt uppmuntrande och förstående i andra samanhang kanske inte skulle uppskatta att bli lämnad själv under midsommar! Jag anser inte att man kan kräva vad som helst av sin omgivning, utan livet är ett givande och tagande?

Nästa faktor som jag tror kan ha spelat in är att ni planerat in Härjedalsritten helgen efter SM och tre veckor efter Härjedalsritten så är det YR-SM? Det borde innebära att på ca. en månad så är det två SM och Härjedalsritten, det har kanske också betydelse?

Det är kanske så att Härjedalsritten har gjort sitt vad vet jag, men jag hade gärna åkt till er om det had varit helgen efter i stället.

Sen måste ni ju förstå att man som distansryttare inte åker 50 mil till en tävling om man har andra tävlingar i närområdet som har de klasserna som man vill starta? Det valet måste man kunna göra utan att behöva ha dåligt samvete som jag tycker ni antyder att vi andra distansryttare ska ha?

/Camilla

Självkritiska har vi försökt vara i alla år och det vi kom fram till på arrangörsträffen var denna helg eller ingen alls eftersom det krockade med tävlingar hur vi än la den. Härjedalsritten har definitivt gjort sitt, kan inte tänka mig att någon av oss orkar driva den vidare efter detta. Finns ingen anledning att lägga ner all den tid och energi när det finns andra som uppskattar den bättre (våra barn, familjer, hästar). Det där med samvetet är ju upp till var och en- vi har bara uttryckt våra känslor och tackat för oss.

*knapplån*
Min drömritt... hade verkligen velat vara med i år men skadad häst och kunde inte göra något åt det.Hade tänkte var emd nästa år men det blir väl inget då med andra ord.
I år hade jag problem med groomar då den gick över midsommar, inget problem för mig ,men sambo och familj var lagomt roade över tanken att följa med och grooma åt mig, så vi hade kanske inte kunnat vara med även om hästen varit frisk....

Men de har de ju faktiskt gjort. Förra året skrevs bla den här tråden:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=799979&highlight=midsommar

Och läser man tredje sidans inlägg så ser man att midsommar diskuterades och att flera tyckte att det var en bra idé.

Vad ska man göra som arrangör? Vända ut och in på sig?

/Camilla

Alltså, att lägga en tävling en vecka efter SM och dessutom midsommarhelgen är ju dömt att misslyckas. Jag tror inte ens det hade hjälpt om det varit söderöver i landet. Vi har så pass få ryttare aktiva så det funkar inte att lägga tävlingar så tätt!

Det jag lärde mig av åren som distriktsgrenledare är att ritter alltid krockar. Lägger man den tidigt under terminen kommer ingen för att hästarna inte är igång än, lägger man den sent har alla tävlat klart. Lägger man den mitt i krockar den. Det måste ju vara fler ryttare i det här landet än SM-ryttare, eller? Men du har nog alldeles rätt och det visade sig ju nu - vi har för många ritter i landet.

knapplån

En undran, inte riktat till Härjedalsrittens arrangörer.

Nu när det börjar bli mildare klimat, om det inte är alldeles omöjligt med tanke på jaktsäsongen, vore det inte en ide att senarelägga och tidigarelägga säsongen? Jag vet att det har börjats redan i mars och den sista går i mitten på oktober, men skulle det vara möjligt att lägga kanske i början av november? Kanske inte lika roligt att rida då? :s :D

Självkritiska har vi försökt vara i alla år och det vi kom fram till på arrangörsträffen var denna helg eller ingen alls eftersom det krockade med tävlingar hur vi än la den. Härjedalsritten har definitivt gjort sitt, kan inte tänka mig att någon av oss orkar driva den vidare efter detta. Finns ingen anledning att lägga ner all den tid och energi när det finns andra som uppskattar den bättre (våra barn, familjer, hästar). Det där med samvetet är ju upp till var och en- vi har bara uttryckt våra känslor och tackat för oss.

Jag säger inte att ni inte varit självkritiska tidigare och när jag läser tråden från 2007 så ser jag att ni försökt att uppfylla en hel del önskemål.:bow:
Jag förstår också att ni inte orkar att driva tävlingen vidare och att ni vill lägga eran energi på annat eftersom det blir så få anmälningar.
Men, jag anser fortfarande att det inte är okej att enbart skylla den låga anmälningssiffran på oss andra distansryttare i resten av sverige när det antagligen är flera faktorer som spelar in.
Sen borde det finnas värdigare sätta att tacka för sig om man har det behovet än sarkastiska och bittra inlägg på bukefalos?

/Camilla

Men de har de ju faktiskt gjort. Förra året skrevs bla den här tråden:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=799979&highlight=midsommar

Och läser man tredje sidans inlägg så ser man att midsommar diskuterades och att flera tyckte att det var en bra idé.

Vad ska man göra som arrangör? Vända ut och in på sig?

/Camilla

Efter att ha läst den tråden så kan jag hålla med om att arrangörerna har gjort mycket för att lyssna till distansryttarnas önskemål, men de som framförde där att de tycker att midsommar var en bra idé var inte så många och de var kanske till och med anmälda i år?

Vad man ska göra som arrangör? Ja, inte vet jag vad de ska göra men jag tycker definitivt inte att de ska skylla misslyckandet på alla andra distansryttare i sverige i stället för att se till andra faktorer som kan vara orsaken?

/Camilla

Man kan ju också lätt förstå Svegs desperation, eller hur? Så då kanske man kan ha överseende med att man låter lite bitter...

Men, jag anser fortfarande att det inte är okej att enbart skylla den låga anmälningssiffran på oss andra distansryttare i resten av sverige när det antagligen är flera faktorer som spelar in.
Men det är ju det de inte gör - de har ju försökt att påverkar alla dessa andra faktorer - vi fick ju egentligen skräddarsy årets Härjedalsritt bara här på Buke och jag antar att de lyssnat på ryttarna utanför detta forum också.

Man kan aldrig skylla på ryttarna, just för att man inte kan tvinga dem, och att säga att Sveg ENBART skyller på ryttarna, är inte det att ta i lite väl?

/Camilla

Efter att ha läst den tråden så kan jag hålla med om att arrangörerna har gjort mycket för att lyssna till distansryttarnas önskemål, men de som framförde där att de tycker att midsommar var en bra idé var inte så många och de var kanske till och med anmälda i år?
I de allra flesta fall när man gör en "marknadsundersökning" så frågar man ju inte ALLA utan ett urval och om då en viss del av detta urval tycker på ett visst sätt är det inte konstigt att man drar slutsatsen att lika stor del av ALLA tycker likadant...

Nåja, det är inte mycket att orda om nu, men jag tycker att de gjorde verkligen det de kunde för att tillmötesgå alla önskemål, men det gick helt enkelt inte och då tycker jag att det är rätt slutsats att dra att intresset inte finns för Härjedalsritten. Jag menar att skylla på läget på ritten tidsmässigt är konstigt då det tidigare år legat bättre men ändå inte haft så speciellt många anmälda trots både internationella ritter och nationella mästerskap.

/Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar