Härjar i släpet vid stillastående..

Sv: Härjar i släpet vid stillastående..

I see, I see...

Ja, det är ju ganska naturligt egentligen. Hästar brukar ju känna sig tryggare när dom ser litegrann och inte känner sig helt isolerade.

Det kan ju vara så enkelt att det skulle lösa problemet!

Om transorten är svajig så fäll ned sidostöden och låt henne stå på gårdsplan (om du hittar ett säkert sätt att binda upp henne). Med sidostöden nere så blir transporten mycket stadigare. Kanske är det inte lika roligt då.

Mvh//LG

Hej
Anledningen att hon bara bökar runt när du stannar är ju att när transporten rullar så måste hon balansera sig.
Det är svårt att säga vad man ska göra, jag hade en häst som hoppade över bommen inte kul kan jag säga. Hon var rädd för ljud så henne satte vi på en 'travluva' men bomull i öronen. Då blev det mycket bättre. Jag skulle ha övningslastat och låtit henne stå längre och längre i transporten så att man får chans att berömma när hon står still. Övning tror jag är det enda som hjälper.
Lycka till och ge inte upp.

Prova kör några gånger med en annan bil, som har mer stum fjädring. Har du enkelaxlat eller tvåaxlat släp förresten?

CK skrev:
Prova kör några gånger med en annan bil, som har mer stum fjädring. Har du enkelaxlat eller tvåaxlat släp förresten?

Ingen skillnad med bil med stum fjädring. Jag var också inne på att det var det hon ogillade, Citroenfjädringen. Men hon är likadan med Volvo t ex.

Har enkelaxklad, hon är inte körd i boogie, jag ska väl testa det om INGET annat fungerar dock. Att det är sist är för att jag inte har lust att köpa ny bil OCH släp för hennes skull. Dock verkar hon soms agt inte upprörd eller så, hon verkar tycka det är KUL att härja sådär. Hon reagerar inte i själva inbromsningen, eller när man åker iväg. Utan när man står stilloch stått ett liitet tag. Jag var inne på först att hon tappade balansen i inbromsningen och blev upprörd av det men det verkar inte så heller?

Claudia2 skrev:
Hej
Anledningen att hon bara bökar runt när du stannar är ju att när transporten rullar så måste hon balansera sig.
Det är svårt att säga vad man ska göra, jag hade en häst som hoppade över bommen inte kul kan jag säga. Hon var rädd för ljud så henne satte vi på en 'travluva' men bomull i öronen. Då blev det mycket bättre. Jag skulle ha övningslastat och låtit henne stå längre och längre i transporten så att man får chans att berömma när hon står still. Övning tror jag är det enda som hjälper.

Har du läst mina inlägg i tråden? Överhuvudtaget??

LillaGeisha skrev:
Om transorten är svajig så fäll ned sidostöden och låt henne stå på gårdsplan (om du hittar ett säkert sätt att binda upp henne). Med sidostöden nere så blir transporten mycket stadigare. Kanske är det inte lika roligt då.

Mvh//LG

Ah, stödbenen har jag ju inte ens tänkt på, det ska jag defintivt prova om det gör skillnad, om det inte är lika roligt när man inte kan få släpet att gunga!

LillaGeisha skrev:
Du kan väl avge rapport om hur de gick...

Självklart, men det tar ett tag. Damen står ju på boxvila nu, så just nu är det inte läge för några transporthärjningar :angel:

Hej!
Jag har läst det mesta om ditt problem och funderingen är om du kanske inte skulle försöka få tag i en NH tränare i ditt område. Vi har en jätteduktig här i Sundsvall som kan det mesta med knepiga hästar i samband med transport och att få in i finka. Det är mitt tips. Verkar ju inte vara så att det går att vänta ut henne heller. Dom har ju en annan kommunikation än oss andra.... sägs det ;)

Lycka till!

millan71 skrev:
Hej!
Jag har läst det mesta om ditt problem och funderingen är om du kanske inte skulle försöka få tag i en NH tränare i ditt område. Vi har en jätteduktig här i Sundsvall som kan det mesta med knepiga hästar i samband med transport och att få in i finka. Det är mitt tips. Verkar ju inte vara så att det går att vänta ut henne heller. Dom har ju en annan kommunikation än oss andra.... sägs det ;)

Lycka till!

Det är inga som helst problem att få in henne. Hon knallar rakt på utan tvekan på slakt grimskaft, jag lastar henne själv. Inga problem att få henne att stå kvar så man kan stänga, inget problem att lasta av etc. Utan det är just det där med att hon blir uttråkad/otålig/liknande när det står still, och där ser jag inte vad en NH-tränare kan göra? (Jag är btw ganska bevandrad inom NH själv, och tycker det är ett utmärkt förhållningssätt.. )

Claudia2 skrev:
Oj va du var bitsk!

Nja, jag blir dock rätt less när man svarar utan att ha läst tråden..

Du skrev:

Hej

Om du läst tråden så inser du att härjandet börjar ganska omedelbart, och att hästen är fullt medveten om att man INTE ska härja, och dessutom är lugn så snart hon får uppmärksamhet i någon form.

Just att hon måste balansera när hon rullar etc är ju det som gjorde att jag trodde det var en övergående fas, dvs det började när hon blev resvan, och mer säker på sig själv. Hon har för övrigt inga problem att även under färd 'härja' om det är något hon är obekväm med, så det handlar inte om att hon har fullt upp med balansen. För är hon kissnödig, hungrig eller blir störd av något utifrån (lågsniffande militärplan som spränger ljudvallen t ex) så talar hon tydligt om det genom att trampa runt/stöka även i 80 km/h. Är hon 'nöjd' (inte kissnödig, inte hungrig och inte störd) så står hon som en staty. Hon äter dessutom väldigt bra under färd, och flyttar sig för att göra det, så hon verkar inte ha problem med balansen.

Så inte bitsk, men det kändes inte som du läst tråden utan bara rubriken och sådant blir jag less på.

Läste någonstans att vissa hästar blir lugnade med att ha en spegel :love: att titta i. Blank plåt av något slag, det finns väl olika. Men hon är ju OK när ni kör så inte vet jag om det kan hjälpa.
Min häst börjar också sparka och flytta runt när vi stannar. Jag har mellanvägg så hon kan inte röra sig så stort. Har funderat på att ta ut den men det ska jag nog låta bli för då kanske det blir värre.

Senast ändrad av en moderator:

Alexandra:

Hittade denna gamla tråden och undrar om du har provat mitt tips med att fälla sidostöden och hur det i så fall gick.

Mvh//LG

Jag har faktiskt inte provat någonting eftersom hon gången efter när hon åkte stod 'finare' vid rödljusen och då beslöt jag mig för att se om det var en slump eller hon 'blivit vuxen' Inte åkt jättemånga gånger sen dess men hon har skött sig riktigt acceptabelt. Kan banka ibland, men kan också stå helt still. Så jag fortsätter ge det tid så får vi se, dem omfattningen hon bankar nu är inte speciellt irriterande, och vänder det 'neråt' igen ska jag prova råden =)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 911
Senast: Tennessee
·
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
9 117
Senast: Amha
·
Hästhantering Jag har lite problem med min 4-åring och hoppas att jag kan få lite bra råd och tips här :) Problemet är att han stökar runt en del i...
Svar
18
· Visningar
2 039
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama