Härjar i släpet vid stillastående..

Sv: Härjar i släpet vid stillastående..

Jag tror också att det är en bra idé att sätta in en mellanvägg så att hon inte kan härja runt lika mycket. Skulle också försöka köra henne med sällskap så att hon inte tycker att det blir så tråkigt.

Om du inte kan köra henne med sällskap varje gång så kanske du kan fixa någonting som hon kan pyssla med därinne?

Det hjälper inte att hon har mat därinne antar jag?

Liquid Diamond skrev:
Jag tror också att det är en bra idé att sätta in en mellanvägg så att hon inte kan härja runt lika mycket. Skulle också försöka köra henne med sällskap så att hon inte tycker att det blir så tråkigt.

Om du inte kan köra henne med sällskap varje gång så kanske du kan fixa någonting som hon kan pyssla med därinne?

Det hjälper inte att hon har mat därinne antar jag?

Sällskap skiter hon i, och jag vill inte gärna lära sällskapshästen att härja med ;)

Men ska prova döva henne nästa resa så får jag ju svar på om det på något bakvänt sätt är ljud hon reagerar på.

Hon har alltid mat när hon åker och det hjälper ju inte så att hon slutar, men hon är etter värre UTAN mat, och hon äter ganska bra under färd.

mimus skrev:
Alexandra_W skrev:
Sen satt jag igår och funderade om jag skulle prova köra henne med mellanvägg faktiskt, så hon inte kan röra sig över så stor yta iaf, det kanske lugnar? Olika uppbindning står också på schemat QUOTE]

DET tror jag är en strålande ide :banana:

Ut och prova och återkom till en mkt nyfiken mimus

Det får nog vänta en stund. Dels ska hon inte åka nånstans nu (om hon inte ska in på klinik igen då pga febern), dessutom tvivlar jag på om jag får i mellanväggen själv igen. Men hon ska som sagt inte 'köras runt' nu ju, så det får vänta tills hon mår bättre eller måste in på klinik igen, vilket som nu kommer först. Men lovar att rapportera!

Mammas häst är oxå väldigt otålig när släpet står still (ex på tävlingsplats) men hon slår bara med frambenen (mest vänster eftersom hon står på vänster sida och vill föra oväsen). Hon har fått två tips som fungerat varierande men det är som sagt när det BARA står still. Andra lösningen KANSKE man kan använda även när släpet rör på sig, har inte haft behöv av att testa (rödljus är ok mao ;) )

1. Binda ett stigläder runt framknäna, sitter rättså löst när de står normalbrett med benen. Fäste upp det över manken med ett par gamla tyglar. Detta gjorde att hon kunde flytta runt lagom mkt - dvs inte slå med benen men inte heller blir hindrad från att röra sig "normalt" mkt i en transport (står med mellanväggen åt sidan). Lärde sig dock efter ett tag att böja bak och upp framhoven så hon "klev ur" - inget normalt lyftande alltså. Detta är inte så farligt som det låter, tyglarna har gått av utan att hon märkte det om hon klivit på stiglädret *gamla*

2. Som fortf fungerar och används när man ex måste vänta innan/efter träningen (tävlas inte för tillfället). Ännu ett stigläder har fått offra sig, avkapat så det når runt karleden. I detta är en ca 40 cm lång kraftig, tung kedja fäst. Slår hon med hoven så får hon ett slag på benet - inte så kul. Står hon still lr flyttar sig normalt så är det inga problem. Låter oxå rätt groteskt men är effektivt (förutom att hon slår lite med andra hoven och gungar lite men det tröttnar hon på fort och står ist still). Har självklart transportskydd i transporten men har testat detta på två ponnyer hemma i gången (när man ska fodra innan de går in osv) och de får absolut inga skador lr liknande av kedjan (står utan skydd då). Blev tipsad av en som hade en "tvångskonvalesens" som använde dem på båda fram eftersom hon slog så skadan gick upp innan. Efter det så började hästen ägna sig åt de andra sysselsättningar de fixat åt henne (sket i dem innan och sparkde konstant hysteriskt typ...).

Vet inte om det löser dina problem men man vet ju aldrig... Verkar ju vara stora bekymmer :(

Fast hobbling (oavsett form) och kedjor kring benen känns faktiskt inte som en lösning för mig. Mest för att det känns som fel sätt att angripa problemet med i det här läget. Det är fortfarande en unghäst, och det är inte en ursäkt för att bete sig illa, och det hon lär sig nu kommer antagligen sitta i länge. SÅ jag vill gärna ha bukt med sparkandet. Men samtidigt - om jag nu lär henne att transporten är en plats där det gör ont/är obehagligt (även o det 'bara' är när släpet står still) så kan jag få 'dras' med det hela livet.

Sen är jag inte så säker metoden fungerar på min dam, eftersom hon kan bli riktigt rejält ARG om hon anser att hon får 'straff' för något när hon inte gjort sig förtjänt av det ;)

Men generellt fungerar den nog, det är lite samma tankegång som upphängda petflaskor med grus i åt vävare etc. Men än så länge föredrar jag att se om jag kan hitta ett snällare sätt att komma tillrätta med problemet faktiskt. Ett jätteproblem är det inte, det är vansinnigt irriterande, men ju längre tiden går dessto mer besvärande blir det ju, eftersom det är svårt att lämna henne i släpet. Och ju äldre hon blir dessto mer tillfällen kommer det ju att bli där man vill ha henne ståendes i släpet kortare eller längre stund liksom.

Jag känner igen det där med att bli arg eller sur om det blir ett sorts straff som dom verkligen inte känner sig förtjänta av, araber är underbara :p

Tror du att hon kommer att hålla på såhär länge till och att det inte bara är en "fas"? Man tycker ju att hon borde lessna om hon får åka transport ofta och kanske stå stilla ett tag i transporten då och då på gården... Eller är hon envisare än synden?

Om man skulle lasta henne och låta henne stå därinne ett tag, tror du hon slutar efter ett tag då? Isf skulle man ju kunna ta ut henne direkt hon slutar leva om, som en belöning...

Jag känner igen det där med att bli arg eller sur om det blir ett sorts straff som dom verkligen inte känner sig förtjänta av, araber är underbara :p

Valacken är en ängel, och tålmodig som få när det gäller sårrengöring, vetbesök etc. Men han har sparkat en veterinär rakt in i motsatt vägg utan pardron en gång (enda gången han ens lyft ett ben mot en människa). ( h hade hältutredningen pågått, han var trött, hungrig och less. Började konstra när sista bedövningen skulle läggas. Vet vill bremsa. Jag vill gå ett varv i friska luften med hästen och låta honom äta några tuggor gräs. Vet insisterar på brems. Hästen bremsas, vet ska sticka och hästen anser (fullt berättigat enligt mig) att 'nej nu JÄVLAR, bremsar ni mig för jag påpekat att jag är trött och hungrig efter att ha varit gudsnäll i 8 h, nu blir det inget mer Mr Niceguy inte'. När vet rest sig och linkat tillbaka sa han åt mig att låta hästen sträcka på benen i friska luften en stund, och sen bedövades leden utan problem, och utan brems :angel:

Tror du att hon kommer att hålla på såhär länge till och att det inte bara är en "fas"? Man tycker ju att hon borde lessna om hon får åka transport ofta och kanske stå stilla ett tag i transporten då och då på gården... Eller är hon envisare än synden?

Jag vet faktiskt inte. Jag TRODDE ju helt klart att det var en övergående fas, att hon blivit säkrare på benen och vanare at åka släp och kommit på man kunde föra oväsen. Och trodde hon skulle ge upp när hon insåg att det ledde ingenting till. Men hon tar bara i ännu mer då. Och nu känns det tveksammare om det bara är en fas iom att hon blivit värre, men jag vet inte. Hon har hållit på såhär i drygt ett halvår nu. Men nu känns det som att jag vill försöka se om jag kan hjälpa henne på traven med att inse att det är dumt.

Som föl stod hon som en klippa även vid McDonaldsstopp..

Om man skulle lasta henne och låta henne stå därinne ett tag, tror du hon slutar efter ett tag då? Isf skulle man ju kunna ta ut henne direkt hon slutar leva om, som en belöning...

Jag vet inte om hon slutar tillslut, däremot är det alldeles för stor skaderisk på både henne och trailern att göra så just nu. I fredags var jag helt ärligt rädd för om trailern - och hästen - skulle hålla för henne sidioti vid rödljusen. Men just att ställa henne där, sätta mig med en bok och fika och låta henne sparka sig trött och sen lasta av när hon lugnat sig och berömma, har ju varit det jag tänkt göra, och det som känns som vettigast. Men det är för stor risk för trasig häst OCH trasig transport känns det som? Jag kan ha fel, men jag vet inte om jag vill testa. Och OM hon börjar leva sån rövare att jag inte vågar annat än lasta ur henne, så har hon ju lärt sig att om man bara lever om tillräckligt släpper de ut en =/

Ingen som vill hållbarhetstesta sitt släp? :devil:

Jag förstår att du är rädd om både hästen och släpet. Det vore ju drygt jobbigt om det skulle bli som du sa - att hon blir som en orkan därinne och du är tvungen att lasta ur och hon ser det som en vinst...

Skulle finnas transporter som var helt oförstörbara som man kunde vaddera för att minska risken att hästen gör illa sig, då skulle du nog kunna sitta med en kopp kaffe utanför och vänta ut henne. Men såna växer ju inte på träd.

Jag tror att problemet kommer att lösa sig eftersom du är så villig att lösa det. Önskar dock att jag kunde komma med en lysande idé, like... PLING! :idea: But no...

Ett tillägg förresten, hon har INTE bråttom ut på något vis när man lastar av till exempel, så det verkar inte som om de är 'nu står vi still, nu ska jag UUUUT' riktigt heller, utan det enda jag kan tolka det som är att det är tråkigt när det står still och hon livar upp det hela genom att föra oväsen..

Om jag var du skulle jag ställa henne med mellanvägg, rejäla transportskydd och vänta ut henne... Har haft våldsamma hästar i transporterna, och dom håller för mer än man tror! Och framförallt, det LÅTER betydligt mer än vad det är.

Har du provat det mesta annars finns det inte så mycket att välja på. Med mellanväggen på plats så får hon lite mer begränsad yta och kan förhoppningsvis inte få så mycket kraft bakom olivet.

Jenny

Jamtland skrev:
Om jag var du skulle jag ställa henne med mellanvägg, rejäla transportskydd och vänta ut henne... Har haft våldsamma hästar i transporterna, och dom håller för mer än man tror! Och framförallt, det LÅTER betydligt mer än vad det är.

Har du provat det mesta annars finns det inte så mycket att välja på. Med mellanväggen på plats så får hon lite mer begränsad yta och kan förhoppningsvis inte få så mycket kraft bakom olivet.

Jenny

Jodå, att det låter mer vet jag ju, räcker med att de trampar runt så dundrar det på rätt bra. Men jag har sett mer än en transport halvdemolerad (läs spräckt vägg, böjd mellanvägg osv) efter härjningar däri. Nu VET jag ju inte om Kele kommer härja såpass, hitills har hon ju bara orsakat väggrepor i den. Men om jag inleder ett sådant test gäller det ju att INTE behöva avbryta i förtid.

Och så ska HÄSTEN hålla för det med.

Transportskydd slänger jag INTE på, damen har aldrig åkte med transportskydd och jag vet hur unghästar kan reagera på dem i början. Hon har ju åkt 'naken', med lindor eller (när hon var broddad) med boots + skydd som täcker från kotan och upp till under knäet.

Dock, även 'naken' och skodd fram så har hon inte orsakat minsta skråma på sig själv under härjningarna hitills. Men ju längre vi står dessto värre blir hon, och av förståeliga anledningar har vi inte stått så länge, så jag vet inte var brytpunkten är (om den finns), där hon ger sig.

Nåja, jag har ett tag att fundera, hon ska blif risk och fräsch först innan jag kan ge mig på sådant.

Du får inhandla dig ett Ch*val släp... En kompis till mig (som är dunderpedant) trakasserade försäljaren i VECKOR med frågor om storlek på släpet (hon har maffiga Irlandsimporter på närmare 170) och om släpet skulle hålla om dessa hästar fick spel. Försäljaren var till slut så less på henne att hon är GARANTERAD ett nytt släp om hästarna lyckas slå sönder det...

Stora märren fick frispel för inte så länge sedan och låg i stort sett på sidan i transporten och sparkade hej vilt, två grunda repor på sparkplåten är det enda som syns efter det... Så i en sådan skulle du kunna stoppa in Kele, ta med fikakorgen och gå utom hörhåll och vänta ut henne... Fast med din tur så kan vi väl alla ana vad som skulle gå sönder först... :smirk:

Vad gäller transportskydd är ju smaken som baken där, jag kör inte ens shettisarna utan rejäla skydd, men det beror mest på att jag sett skador som hästar dragit på sig vid i och urlastning, inte för att skydda vid själva transporten.

I vilket fall som helst är jag inte avundsjuk på dig, men om jag var du skulle jag låta henne stå och leva om som sagt. Om inte annat så har du väl redan betalat självrisken för den här perioden på lilla damen... ;) :crazy:

Jenny

Jamtland skrev:
Du får inhandla dig ett Ch*val släp... En kompis till mig (som är dunderpedant) trakasserade försäljaren i VECKOR med frågor om storlek på släpet (hon har maffiga Irlandsimporter på närmare 170) och om släpet skulle hålla om dessa hästar fick spel. Försäljaren var till slut så less på henne att hon är GARANTERAD ett nytt släp om hästarna lyckas slå sönder det...

Stora märren fick frispel för inte så länge sedan och låg i stort sett på sidan i transporten och sparkade hej vilt, två grunda repor på sparkplåten är det enda som syns efter det... Så i en sådan skulle du kunna stoppa in Kele, ta med fikakorgen och gå utom hörhåll och vänta ut henne... Fast med din tur så kan vi väl alla ana vad som skulle gå sönder först... :smirk:

Vad gäller transportskydd är ju smaken som baken där, jag kör inte ens shettisarna utan rejäla skydd, men det beror mest på att jag sett skador som hästar dragit på sig vid i och urlastning, inte för att skydda vid själva transporten.

I vilket fall som helst är jag inte avundsjuk på dig, men om jag var du skulle jag låta henne stå och leva om som sagt. Om inte annat så har du väl redan betalat självrisken för den här perioden på lilla damen... ;) :crazy:

Jenny

Haha, ja jag får väl göra det och hitta ett släp med sparkgaranti. Men som sagt, då skulle nog lilla damen själv gå sönder.

Skydd så oskodda unghästar kör jag sällan med skydd, de brukar vara lugnare utan skydd i början. Sen beror det på hur de beter sig i släpet om de åker med skydd. De som står lugnt får åka vidare oskyddade, de brukar som sagt föredra det,s peciellt som det ofta blir 2-3 h i släpet enkel resa när jag åker nånstans och det ffa sommartid lätt blir kli-igt på benen.

Skodda hästar åker med skydd, broddade hästar åker med REJÄLA skydd.

Kele har dock inga egna skydd än, ingen vits (tycker jag) köpa skydd till växande unghäst, det är en tusenlapp rakt i sjön. Så när hon inte åker oskyddad (när hon är oskodd), så åker hon med boots (när hon är skodd) och ev lindor, och när hon var broddad åkte hon i rejäla benskydd modell heltäckande och boots, men inte transportskydd. Hon beter sig btw likadant med någon typ av skydd som utan, och har inga synpunkter på att ha skydd/lindor på benen. Men ett par höga transportskydd vet jag inte om hon skulle tycka var lika bra, och det är ju sådant hon kommer få vänja sig med, när det finn ett par i hennes storlek.

Sen, just när de trampar runt och har sig så föredrar jag faktiskt någon annan typ av skydd eller oskyddat framför transportskydd, det är så lätt de trampar på nedre, inre kanten på skyddet med motsatt hov, blir förbaskade att de sitter fast och så sliter de till, och sen brukar det bli sopor av skydden i nederkant.

Man kanske ska skaffa släp som man kan göra golvet magnetiskt mha fjärrkontroll i, och så när jag tycker hon står bra så gör jag det magnetiskt, och så fastnar skorna i det? ;)

Man kanske ska skaffa släp som man kan göra golvet magnetiskt mha fjärrkontroll i, och så när jag tycker hon står bra så gör jag det magnetiskt, och så fastnar skorna i det?
Hahaha, lätt bästa idén hittills, du får uppfinna! :D

Jobbigt... Verkar nästan som att hon vill att släpet ska gunga...

En bekant till mig hade liknande problem med sin häst. Hästen backade så långt bak i släpet han kunde för att sedan hoppa jämfota fram igen... :crazy: Men sedan dom provade att binda hästen i ringen fram i transporten istället för i bommen står hästen som ett ljus!

Kanske värt att prova om du inte redan gjort det!?

Du kan ju också pröva att vaddera runt om så att det inte låter när hon sparkas och lever rövare. Det torde ju får två effekter:

1. Är det ljudet som är roligt så tar du ju bort det
2. Skaderisken minskar och du kanske vågar låta henne stå och banka tills hon tröttnar.

Mvh//LG

Tycker också att det verkar vara en ganska bra idé, skaderisken minskar ju både på vagnen och på hästen om man skulle vaddera och som sagt så lever det ju inte om lika mycket heller.

LillaGeisha skrev:
Du kan ju också pröva att vaddera runt om så att det inte låter när hon sparkas och lever rövare. Det torde ju får två effekter:

1. Är det ljudet som är roligt så tar du ju bort det
2. Skaderisken minskar och du kanske vågar låta henne stå och banka tills hon tröttnar.

Mvh//LG

Det är ju väldigt svårt att ta bort ljudet, eftersom det är svårt att vaddera golvet, och det är det hon bankar värst i. Sen som någon sa så undrar jag om hon inte tycker det är KUL att gunga släpet, och antagligen föra oväsen.

Skaderisken är inte så mycket att hon ska skada sig på inredningen i släpet, utan att hon ska få för sig arr resa sig och gå över bommen eller liknande idiotier, och VILL de över bommen så kommer de ju över alt gör ett misslyckat försök med skador oavsett.

Men, vi får väl se vad de grejer jag har som jag ska testa (döva henne, annan uppbindning, luckan nere, mellanvägg i osv) har för effekt, men misslyckas alla de med så kommer vi ju närmare och närmare att låsa in henne, be en bön och se om hon sparkar sig trött. Men jag är väldigt ovillig till det, för jag har ingen 'backup'-plan vad jag gör när det går överstyr, dvs när hon börjar härja såpass att man MÅSTE ta ut henne, då har hon lärt sig en riktigt fin läxa liksom, att det bara handlar om HUR mycket oväsen man för/hur tossig man blir därinne, innan man får komma ut :crazy:

Kele gör förresten (inte alltid men ibland) hoppen fram och tillbaka, då får man riktigt fint med gung på släpet eftersom det är påhängt på en citroen som fjädrar med så fint så och så kan man gunga hela ekipaget jättemycket *morr*

Funderade bara lite på vad som är meningen med att ha luckan nere?

Liquid Diamond skrev:
Funderade bara lite på vad som är meningen med att ha luckan nere?

Min erfarenhet är att många hästar åker bättre när de inte bara HÖR utan kan SE också. Alla hästar jag haft (med reservation för Kele då som jag inte vet om hon också föredrar det) har föredragit lilla luckan öppen, så de kan se. Valacken är den som brytt sig mest, han står som en staty med luckan nere, oavsett vad för trafik som dundrar förbi, medan han kan trampa omkring och sparka om luckan är öppen. Han var som yngre LIVRÄDD när tradarna drog om och levde rövare a la Kele typ. Jag vågade INTE ha lilla luckan nere, trodde han skulle bli ÄNNU räddare. Sen en extremt varm sommardag fanns inget val, han skulle dött i värmeslag med lilla luckan stängd. Så jag hade den öppen, och satt (inte jag som körde) bakåtvänd med ett oroligt öga på honom genom lilla fönstret på släpet hela tiden. han stod hela resan ( 1 h motorväg, 1 h 90-väg) och kikade bakåt (huvudet lite vridet så han såg ordentligt bakåt), fullständigt lugn, även när motorcyklar och tradare först låg i ändan på släpet och sen dundrade om.

Frra unghästen körde jag två 'provsvängar' med innan vi skulle ge oss ut på långresan till premieringen. Hon åkte bra men var lite orolig och trampade lite med luckan uppe, men stod som en staty med den öppen. Så hon fick åka med den öppen och inte ens när ambulansen med blåljus och sirener drog om rörde hon en hov.

Så det är möjligt att Kele tillhör samma kategori, dvs den som åker bättre med lilla luckan öppen. Jag har inte haft direkt möjlighet att prova än då jag INTE vill prova på tungt trafikerad väg, och det är i princip bara sådana hon åkt på (dvs till klinik). Och sen strax efter rödljustramset började sålde jag ju min transport och var utan ett tag, och sen har det bara varit klinikresor så jag har aldrig riktigt 'hunnit med' att ta henne på en tur här på vischan med luckan nere och se vad hon tycker.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 911
Senast: Tennessee
·
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
9 117
Senast: Amha
·
Hästhantering Jag har lite problem med min 4-åring och hoppas att jag kan få lite bra råd och tips här :) Problemet är att han stökar runt en del i...
Svar
18
· Visningar
2 039
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama