Hårda spår, SWDI, SIAB, HITT

Vastgota

Trådstartare
Har ett tag (sådär en två veckor) försökt mig på hårda spår enligt SWDI (Spårhunden och lukterna). Inte gått så bra, Eski har mest varit huh? :confused: Det blev säkert inte bättre av att jag inget kan om spår, bara läst en bok.

Nåväl, problem är till för att lösas, Internet tillfrågades. Hittade en amerikansk snubbe, Steve White, som byggt ett system kring att man sprejar spåret med vatten. Först kallade han det SIAB (Scent in a bottle, spreja med vatten som du haft dina skitiga sockar i :yuck:) , numera HITT (Hydration Intensified Tracking Technique, spreja spåret med destillerat vatten).

Jag tog den stinkande metoden och lade tre korta spår, ett med pyttebitar ost ca var 25 cm, nästa med 50 cm mellan, det sista en serpentin med två steg mellan bitarna. Eski, som brukar rusa fram lite hit och dit, satte ned nosen, och lyfte den inte sen (nästan)! Lugnt, metodiskt och perfekt efter spåret. Jättekul!

Nu skall jag läsa på mer så att jag vet hur jag skall gå vidare. Någon mer som testat? Erfarenheter?

Det står om att spraya med snusksocksvatten i SWDI:s bok också :)
Det fungerade bra för min tik, även om hon föredrog spår lagda med svettiga sockor direkt på fötterna...

Det står om att spraya med snusksocksvatten i SWDI:s bok också :)
Det fungerade bra för min tik, även om hon föredrog spår lagda med svettiga sockor direkt på fötterna...
Jo, de nämner det, men en petimeter som jag vill ha exakta instruktioner, steg för steg... Mest för mitt eget självförtroende.

Jag har inte lagt så många som jag hade tänkt och därför inte kommit så långt.
Asfalt. Sprayar framför mig när jag går och lägger små godisar i spåret. Då jag har egen brunn skall det vattnet gå lika bra som destillerat. Inga snusksockor eller dylikt.

Ah, då är jag med :)
Kan du inte följa stegen som är i boken, fast du använder sprayvatten?
Jo, jag skall försöka. Jag hittade några videos på YouTube där Steve White föreläser, riktigt bra! Han har ett DVD-set på 6 skivor om sin metod, men det kostar en tusenlapp ungefär...

Jag har inte lagt så många som jag hade tänkt och därför inte kommit så långt.
Asfalt. Sprayar framför mig när jag går och lägger små godisar i spåret. Då jag har egen brunn skall det vattnet gå lika bra som destillerat. Inga snusksockor eller dylikt.
Ja, det viktiga verkar vara att det inte är klor i vattnet. Skall fasa ut sockorna, det skall ju gå lika bra med bara vatten sägs det.

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka