hårda knölar på svansroten!

K

knasenknas

jag lyfte på svansen en dag å då såg jag att min häst hade både små och stora hårda knölar på svansroten och lite vid "hålen".
är det något som har sett eller kankse har nån anning om vad detta kan vara? :confused:

hon står och stampar jätte ofta, jätte hårt med bakbenen och står och viftar med svansen, vet inte om det har med knölarna och göra men jag kollar och det sitter inga knott på henne. :crazy:
en dag hade hon nästan stampad sönder hela bädden :(

Sv: hårda knölar på svansroten!

Jo Luff frågade om det är en skimmel för att de lättare får cancer.
Om jag inte mins fel så är det hudcancer och det kan bla visa sig med bulor runt svansroten.

Jag tycker du skall kolla upp det så du vet vad det är. Det behöver ju inte vara cancer.

Mvh Åsa

Använder du sökfunktionen och skriver* skimmel Cancer* så får du upp en hel del information.

Ang din häst...jag personligen tycker det låter väldigt likt skimmel cancer...det brukar ju vanligast uppträda under svan och vid analen. MEN som sagt, du måste ju kolla upp hästen först.

Håller med, låter helt klart som "skimmelcancer". Men det låter värre än det i de flesta fall är.
Det är otroligt många skimmlar som har någon liten knöl under svansen om man kollar efter.
Denna cancer är oftast godartad & så länge knölarna växer sakta, så brukar det inte leda till något problem för hästen.
Min första ponny har massor av knölar under svansen, det står ut ganska mkt & ser inte alls trevligt ut, men hon har inga problem av det & det har inte spridit sig in i kroppen.
Idag är hon 27 år (hon var 16 när jag köpte henne) och knölarna har blivit fler & större, men fortfarande inte lett till ngt problem för hästen vad vi vet...
Kolla med en veterinär, de kan ta prover för att se om det är skimmercancer & om det är GODARTAD cancer...
MVH

Det går ju inte alltid så bra :cry:
dom kan ju få tumörer fulla magen som min lilla Tango...
där började det bara med någon enstaka knöl under svansen sen bara pang så exploderade dom och han var full med Tumörer invärtes då vi avlivade honom :cry: :cry:
så var MYCKET uppmärksamma på dom där knölarna...
Jag kommer nog att undvika köpa en skimmel, vill inte vara med om det igen....

Kan hästen ha springmask eller fotskabb? Stampandet kanske inte alls har med knölarna att göra.

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 896
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall med för tillfället två hästar. En är min unghäst och den andra är en 16 års gammal travare (fast han startade...
Svar
11
· Visningar
1 772
Senast: Cilva
·
Hästvård Har ett flugskimmel sto på 20 år såg för någon vecka sedan att hon kliade svansen ,kollade lite närmre och upptäckte att hon var ganska...
Svar
12
· Visningar
2 006
Senast: Lena_B
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 000
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?