Hårda händer ):

L

Liinaaa

Hejsan.

Hoppas det finns någon som kan hjälpa mej med mitt problem (:
Har märkt att jag är rätt hård i händerna när jag rider, och tar för mycket i hästens mun istället för för, lite, och då blir det massa tjafs ...
Vilket då resulterar i att jag blir sur på henne och hon på mej :(

Jag hoppas nu ärr jag inte är ensam om detta problem, så att det finns någon som kan hjälpa mej (:

Sv: hårda händer.

Hej.

Du får försöka träna att rida med en mjuk, följsam och avslappnad hand. Försök också rida med din "kropp" i stället för att dra i tyglarna. Är din häst väldigt stark och okänslig i munnen eftersom du gärna vill bli hård på handen? Att ha handen stängd som en knytnäve gör att handen lätt blir stum och okänslig, det blir svårt att röra på fingrarna och att ge fina hjälper. Handen ska följa hästen och hästen ska följa handen. Handen måste följa med i hästens naturliga rörelser med huvudet och hela tiden känna av hästens mun. Handen för en konversation med hästen genom bettet. Om du drar för mycket i tyglarna skapar det en motreaktion hos hästen att dra tillbaka, vilket i ditt fall lätt kan bli en dragkamp som gör er båda sura. Det är viktigt att försöka rida med tyngden och med så små hjälper som möjligt, glöm inte eftergiften! ;) Lycka till!

Hur är din handställning?
Jag vet att jag själv kanha problem att jag blir hård eller vill "kväva" hästens rörelser.
men det har blivit mycket bättre när jag har jobbat på min handställning. För min del att stänga handen ordentligt om tygeln och lyfta upp den ordentligt, samt böja armbågarna. Tycker min hand/arm/axel är mera avslappnande och fjädrande nu.
Om hästen visar missnöje eller vill ta huvudet framför lod försöker följa med i rörelsen framåt istället för att som sagt "kväva" huvudet kvar ner i lodplan.

Och om allt går åt skogen rider jag friskt framåt i trav eller galopp med mjuk mjuk hand alt lång tygel och börjar om.

Låter som att du balanserar upp dig i tyglarna.

Hade jag varit din instruktör hade jag tvingat dig att rida på långa tyglar. Att stanna och styra en häst ska man enligt mig kunna göra utan att behöva ta i tyglarna. Tyglarna och händerna har främst en placerande verkan, och eventuellt samlande lite beroende på vilken skola man rider.

Att ställa, böja, stanna, halvahallta, styra gör man med sitsen. När man kan göra det, kan man börja fiffla med tyglarna.

Försök att inte rida så mkt med tyglarna, sakta av och styr med sätet istället. Då behöver du typ bara hålla i tyglarna, och ha kontakt i munnen.

Tack för alla jättebra svar (:
Ska rida för instruktör på onsdag , får förhoppningsvis mer tips då. (:
Försökte detta med donnan igår: När hon började trava och inte bry sej nåt om mej belv jag mjukare i händerna och gav långa tyglar, vilket resluterade i att jag batra åkte med hästen och hon inte brydde sej nåt om min röst, sitsen hade lite verkan iaf .
Men nu när det blir bättre väder on inte regn dagarna i ända ska jag ut och prova alla jättebra tips (: !!

Nu har jag aldrig sätt dig rida, men något man kan tänka på är.. att du föreställer dig att du har en skål med vatten vid händerna och du får inte bli av med en ända droppe. Det fick vi lära oss som knattar, dock ledde någon våra hästar och vi höll då små koppar med vatten i.. i både skritt och trav.
Sen kan du tänka på att en sluten hand är mjukare än en öppen hand. Samt kan du tänka dig att från armbåge, hand och till hästens mun så ska det vara en rak linje (det hjälper handpositionen). Kram Sofia.

Ps, En sluten hand är aldrig sluten förens tummen pekar uppåt, dock tror jag att många vet det.. men många slarvar också med de.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hårda händer ):

Jag har också ett problem med händerna, men jag får lätt för låg hand och för lång tygel.

Det senaste halvåret har jag fokuserat i princip enbart på att korrigera det i min sits och låtit andra saker som jag också vill förbättra vänta. Jag har pratat med mina instruktörer om att det är mitt mål nu att verkligen få ordning på detta och då har de hjälpt mig att komma ihåg och att korrigera mig ofta.

För mig har handen varit det största problemet och jag tycker faktiskt att det börjar lossna nu. Kroppen har ju muskelminne så det som en gång lärts in är ganska svårt att lära om - så satsa på att rätta detta snarast innan det blir en riktigt dålig vana.

Funderar också på om det kan vara så att din hårda hand försöker kompensera för något annat - hur är det med bjudningen t.ex.?

Lycka till!

Min pålle är rätt stark och drar gärna ibland ''/
Så mycket halvhalter blir det, och dem lyssnar hon inte på ...
Jag har inte ridit för instruktör på henne än, men ska göra det på Onsdag (:
Hoppas då på att få lite hjälp med mitt problem.

Ha någon i närheten (tränare, duktig kompis) som kan påminna dig HELA tiden! Det är nog det enklaste. Annars, kolla igenom handställningen och försök att rida mer med sätet och kroppen.

Lycka till!

Jag vet en tjej som red med dubbla tyglar, kan det vara något. Jag antar att det fungerade för henne för hon red så på lektion. Det var väl för att få mer i handen att hålla om liksom.:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 503
Senast: lirco11
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
550
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 308
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka