Hårda händer

H

Hnota

Jag har nyss börjat med islandshästar. Började rida på isisar i vintras och har nu beställt en egen, låter ju som en postorderbeställning.

En sak som gör mig väldigt förvirrad är att jag behöver vara så hård i munnen på dom jag ridit hittills. När jag samlar skritten för få bra energi in i tölten, driver med sättet och underskänkeln samt gör halvhalter, så måste jag vara jättehård i handen och göra långa/utdragna halvhalter, vilket går emot alla mina principer ! Ska det vara så:confused:
Min ridlärare säger att jag ska göra så, men det känns hela tiden som om jag ger hästen dubbla budskap. Jag driver och håller igen.:crazy:

Det är inte så jag vill rida min när hon kommer, vilket är i mars nångång.
Jag är van att rida med väldigt försiktig hand, så detta är raka motsatsen.

Vad ska jag göra/tänka på för att inte min häst ska bli lika ”okänslig” för tygeltag?? Jag vill ju samtidigt ha denna energiska tölt det ska vara, vilket medför drivning och halvhalter, men måste det vara med så hårda igenhållningar?:(

Snälla, förklara hur jag skall komma undan dessa hårda tag!

Sv: Hårda händer

Så är det inte med min häst. Om du rider på ridskola däremot är det inte speciellt konstigt eftersom de rid av så mycket olika ryttare som drar dem i munnen och att de därför blir okänsliga. Sen känns det också om att man är mycket hårdare innan hästen så att säga "släppt bettet" ( altså slappnar av i munnen )

man skall aldrig behöva vara hård i handen.
Dock är det samma för mig ibland då min häst går in i någon sorts trans på hemvägen och många gånger är hon okontaktbar vilket slutar med att det går för fort.

Jag rider inte in i en halvhalt (tex) med handen överhuvudtaget, utan jag rider in med kroppen, handen håller i tyglarna, men inte mer än så just nu, först ser jag till att hon är samlad och lyssnar på mig, sen är det kroppen som gör en halvhalt medans min hand följer med för att den sitter där.

Har jag ont i handen efter tygeln så vet jag att jag har varit för hård i munnen, då försöker man reparera det rätt fort, även om det är oförlåtligt att dra en häst i munnen.

Man ska aldrig behöva vara hård i handen när man rider, oavsett hästras!! Tygeln ska helst bara användas för att visa hästen inom vilka ramar den ska gå. Jag använder inte tygeln i halvhalter (använder överhuvudtaget inte särskilt mycket halvhalter, utan andra samlande övningar istället) utan använder drivningen och visar hästen hur den ska placera sina bakben med hjälp av spöt, samt hur de ska vinkla bäckenet för att uppnå samling och en kraftfull tölt.

På ridskolor rids ju inte hästar direkt optimalt. Många är okänsliga efter många olika ryttare som rider på olika sätt, och håller hårt i dem. Eftersom du själv beskriver dig som en ryttare med mjuk hand, så ska du självklart fortsätta så med din egna häst! Följ dina principer! För att uppnå en bärighet och energi i tölten ska du koncentrera dig på hästens framåtbjudning och bakdel. Samling kommer alltid bakifrån, aldrig genom tyglarna. Om din häst är passtaktig eller går mot passen i tölten kan en bra samlande övning för att sätta igång tölten vara sluta; alltså du sätter igång hästen i tölt genom en sluta. Om hästen är fyrgångare så fungerar öppna som en bra samlande övning. Självklart kan du jobba med båda övningarna (och massa fler) men just i igångsättningen är dessa att rekomendera.

Lyckatill med din nye häst, hoppas hon/han är fin!!

IrpaSnirpa skrev:
man skall aldrig behöva vara hård i handen.
Dock är det samma för mig ibland då min häst går in i någon sorts trans på hemvägen och många gånger är hon okontaktbar vilket slutar med att det går för fort.

Jag rider inte in i en halvhalt (tex) med handen överhuvudtaget, utan jag rider in med kroppen, handen håller i tyglarna, men inte mer än så just nu, först ser jag till att hon är samlad och lyssnar på mig, sen är det kroppen som gör en halvhalt medans min hand följer med för att den sitter där.

Har jag ont i handen efter tygeln så vet jag att jag har varit för hård i munnen, då försöker man reparera det rätt fort, även om det är oförlåtligt att dra en häst i munnen.

Håller med dina kloka ord, men jag kan inte låta bli att skratta åt det här:
IrpaSnirpa skrev:
:rofl: Precis.

Håller med de andra: Du ska ABSOLUT inte rida med din hand, dvs händerna får inte ta över.
Jag förstår hur du känner, för jag fick själv lära mig just detta när jag började rida islandshäst. Jag blev jättefrustrerad, min häst likaså.
Jag har hittat bra instruktörer och rider mycket mer kroppsmedvetet än tidigare och vist arbetar jag med mina händer också men mjuka fina händer. Händerna får aldrig ta över sas. Arbeta mer med din kropp så ska du se att du slipper de tuffa händerna. Har jobbat mycket med att få en mjukare hand, i början var det jättejobbigt eftersom min pålla var rätt hård i munen pga av mig och min händer, fick kämpa mig igenom en mur liksom, det tog lång tid att få bort detta.
Upplever också att många islandshästar har gas i munnen, dvs tar du i tygeln går de på ännu mer, så kändes det som då jag red hästarna på ridskolan där jag började, kanske är det så med pållarna du rider...? Oavsett så ska du inte rida så tufft med handen.
Rid din nya häst med din egen känsla, och gå efter dina egna principer som föregående talare skrev.
LYCKA TILL!

Som de andra sagt, så skall du inte behöva vara hård i handen, men har du ridit på ridskola, så kan hästarna säkert vara lite "avtrubbade" (gäller ju oavsett hästras, att de blir det på ridskola).

Det du skriver om att "ge hästen dubbla budskap" är dock precis det du skall göra för att få samling. Du måste då tala om för hästen att den skall aktivera sin rygg och sina bakben genom att driva med säte/skänklar, samtidigt som du håller tillbaka den så den inte bara springer fortare och fortare utan använder energin till att bära sig väl istället. Men du skall som sagt inte behöva vara hård i handen för det. Korta, bestämda halvhalter om hästen inte lyssnar tycker jag är bättre än sega, utdragna halvhalter.

Rotheryn:
PRECIS, det du beskriver om samling, inför tölten. Bra beskrivet.

Tack för alla svar och förklaringar!

IrpaSnirpa: kan du förklara närmare hur du gör halvhalt med kroppen :confused:

Freya_bus: tack för tips ang sluta/öppna, ska prova

ljung: det är just frustrerad jag blir, jag har ju inte ens armmuskler för att hålla hästen på detta sätt :smirk:
jag tänkte precis som du säger om "gas i munnen" så jag provade, då va ridläraren på mig på en gång om att korta tyglarna...
Nu låter det som att jag har en okunnig ridlärare men så är det INTE. Hon och hennes make/sambo är jätteduktiga. Ni känner säkert igen honom, iaf hans hingstar. men men...

Roheryn: Bra att du säger att "dubbla budskap" är det rätta, då vet jag iaf att jag är på rätt spår. din förklaring om samling är precis så jag tänkt/vill ha det.

Tack

Bara för att någon är känd betyder det inte nödvändigtvis att den har rätt.

Gör aldrig något mot din häst MOT din övertygelse.

All form ska komma frivilligt bakifrån.

Silverkedjan skrev:

Det har du ju rätt i. Alla rider väl på sitt sätt.
Kanske det är så i detta fall, hon kanske tycker det är mer accepterat att vara hård i munnen att än vad jag tycker. eller så försöker hon lära mig något som jag inte kommit fram till än...

Jag måste ytterligare kommentera, Silverkedjan:
Just detta med känslan att lyssna på sig själv=VIKTIGT!
Vidare som du säger Silverkedjan: En instruktör som är "känd" och kanske även tävlar är inte detsamma som en bra instruktör, det går inte alltid hand i hand. Håller helt med.
Tävlingsrida/träna är inte samma sak som dagligträna, dvs bygga upp hästen. Glöm inte det. Jag tycker det har varit svårt att hitta tränare som passar just mig, jag vill inte bara tävla och bara träna för tävling. Fråga varför du ska så korta tyglar med så hård hand. Be att få sakerna förklarat för dig.
Just detta när instruktören skriker KOOOORTA TYYYGLARANA....hatar det...det var så som det blev fel för mig...kortare och kortare tyglar och mer och mer i handen. Till slut orkade jag inte få med pållans bakdel eftersom jag skulle vara så förbaskat stark i hand och armar, nej aldrig mer sån ridning. Basta.
Jag vill veta varför jag ska göra just så eller så, speciellt om det inte känns bra.

Önskar dig igen LYCKA TILL. OCH lita på din känsla.

Bara en sak till så det inte missförstås:
Att tävlingsträna ska naturligtvis inte heller innebära tuffa hårda händer. ABSOLUT INTE. Det jag tänkte när jag skrev detta var att när jag själv hade jobbigt med träningen så var min dåvarande tränare också tävlingsryttare och det blev MYCKET tuff ridning och lite för mycket tävlingstänkande. Det jag då behövde var just "bygga hästen" träning.
Tävlingsryttare rider ju inte generellt med hårda händer, jag hade en jäkla otur som ju du också verkar haft.
Så när din pålle kommer hem måste du försöka träna utefter dina egna tankar, och kommer ästen från island så tar det ett bra tag innan hästen har aclimatiserat sig mm. Så ta det lugnt!

Du har fått jättemånga bra svar och jag blir så glad när jag hör dem!

tänk mjuk halt och stanna i kroppen men med hållning. Om du mjuknar i kroppen utan att tappa framåtdrivning och slappnar av i skänkel och händer och använder enbart sittbenen för att bli ett med din häst, så böhövs väldigt lite för att göra en bra och samlande halvhalt. Jag tillåter inte hästen att hänga i tygeln uan då tar jag ett kort, lyftande tygeltag och talar om att "Nej, du skall bära dig själv i den här formen!" Jag liksom placerar formen och der sedan lös tygel, men inte lång. Jag sitter rakt över hästen men är lös i midjan och mina höfter följer hästen höfter, dvs när hästen tar ett kliv med höger bakben så sjunker höger höft och då sjunker min höft osv. Ju större rörelse hos hästen ju större hos mig och vice versa, dvs jag kan styra hästen rörelser. På sama sätt kan jag samla in hästen genom att minska rörelsen och öka steglängden genom att öka min rörelse eller stanna hästen genom att låse rörelsen mjukt.

Jag kan öka takten och minska rörelsen och driva fram hästen i kort, samlad och snabb skritt, öka ytterligare och rulla in i tölten. Tygeln är lös och används enbart för korta (ca 1 max 2 s) förhållande tygeltag vid behov. Om hästen inte lyssnar på det så tar jag ett bestämt och kraftigare förhållande tygeltag och hjälper inte det så ökar jag kraften ytterligare. Jag kan ta i ganska kraftigt och snabbt, DOCK FÅR MAN INTE RYCKA utan innan tygeltaget måste hästen ha en kort sunds kontakt, annars kan man skada den i munnen om det är en häst som behöver ett kraftigt tygeltag. Så småningom lär sig hästen att lyssna på de lätta tygeltagen.

På detta sätt slipper man en framtung häst som inte bara är tung i handen utan dessutom lägger över tyngden framåt. Ett bra sätt är att träna lyssna och samling på är att gå fram snabbt i kort, samlad tölt från stillastående på lös tygel, tölta några m och sedan stanna samlat direkt från tölt med mjuk hand. Låt hela din krop tänka och utföra rörelsen och låt hästen följa efter. Tar det tag kanske att hitta men övning ger färdighet! Det här funkar även på inbitna ridskolehästar, om ridläraren är vidsynt nog att tillåta det, vilket brukar vara det stora problemet...

Det är människor och inte hästar som är problemet i de flesta fall...

Silverkedjan skrev:

Gör aldrig något mot din häst MOT din övertygelse.

All form ska komma frivilligt bakifrån.

Mycket bra skrivet! :bow:

Hur många framgångsrika inom alla gebit både inom och utanför hästvärlden finns det inte som tagit som fram på vilja, pengar, kontakter och vassa armbågar, fast de inte är ett dugg bättre än medelmåttan?! Om du har 200 hästar att välja på, rätt kontakter och pengaresurser så kan även en medelgod ryttare hitta en så bra häst så den tar sig till landslaget. Jag beundrar mest de som med små medel och gott hästöga och helt på egna meriter lyckas hitta ett ämne, rida in och träna det själv och ta sig till toppen utan att ha annat än sig själv att lita till. Det är riktigt duktiga ryttare det och de brukar var väldigt ödmjuka. Sedan finns det ryttare med stora resurser och bra hästar som är både duktiga och ödmjuka också. Deras starka och mjuka personlighet måste man också beundra, tex Alexandra Montan, denna härliga enkla tjej som kommer från en rik familj med massor av hästar, pappa Göran är ordförande I SIF osv men hon är aldrig för fin för ett glatt hej och en trevlig pratsstund och rider mjukt, behandlar personer med respekt och är allmänt ödmjuk trots sina framgångar! Det är en glädje när det går bra för en sådan person! En annan ödmjuk och sympatisk person är Magnus Linsquist. Båda är mjuka ryttare och förordar en mjuk hand. Magnus har ridit mycket akademiskt för Bent Branderup också.

Senast ändrad av en moderator:

Sambaengi:
Låter som du rider kroppsmedvetet/centrerat?
Jag har hittat detta ridsätt, tankesätt och hade jag inte hittat detta hade jag antagligen slutat med islandshästar.
Du beskriver det hela jättefint!

Jag ska definitivt börja fråga VARFÖR, när jag har funderingar eller tycker att jag inte kan hålla med.

Hon kommer direkt från Island och hon skall absolut få tid på sig. Ingen panik här inte!

Saken är väl den också att jag skall ha henne hos dom till en början(det är dom som hjälpt mig få tag i henne). Dom ska hjälpa mig hitta rätt utrustning och komma igång med henne. Så jag vill naturligtvis inte ifrågasätta så det ska uppstå irritation, men dom är jätte trevliga så jag kan aldrig tänka mig att dom blir sura för att jag frågar.

Sambaengi: Väldigt bra förklarat!!

ljung skrev:
Sambaengi:
Låter som du rider kroppsmedvetet/centrerat?
Jag har hittat detta ridsätt, tankesätt och hade jag inte hittat detta hade jag antagligen slutat med islandshästar.
Du beskriver det hela jättefint!

Tackar! :bow:

Jag har plockat en del från TTEAM en del från western, en del från klassisk spansk ridning, från Bent Branderup, en del från centrerad ridning osv, men det mesta har mina hästar lärt mig, både unghästar och gamla. De är de bästa läromästarna om man bara vågar försöka med egna idéer och kan lyssna och känna. Man måste hitta en väg med varje häst och den är inte lika. Jag tror du kan hitta din väg. Du låter medveten och du är villig att lära och lyssna. Rid avslappnat, mjukt, lätt och positivt! Spänner ni er, gör halt och ta tio riktigt djupa andetag så både du och hästen blir avslappnade och "nollade" och börja om. Så fort spänning och stress kommer in i bilden så blir ridningen jobbig och mindre trevlig för båda.

Låt det ta tid och formen kommer bakifrån. Strunta i nacken. Bär sig hästen så känner du det. Så småningom kan överlinjen längas och tänjas mer men det skall ske successivt och utan tvång och spänning. Folk har för bråttom att forma halsen och det föder motstånd för det är jobbigt för hästen att länga överlinjen och samtidigt bära upp en ryttare. Det tar tid at tträna upp. En häst med stark och kort hals gör mer mottstånd och det tar längre tid. Men det är också synd om de smalhalsade och långhalsade hästarna som inte får något val av starka och hårda händer och armar utan tvingas in i "form" framifrån i ett tidigt stadie. Det är lättare att forma och att tvinga en sådan hals. Men det är plågsamt för hästen!

Hnota skrev:
Jag ska definitivt börja fråga VARFÖR, när jag har funderingar eller tycker att jag inte kan hålla med.

Hon kommer direkt från Island och hon skall absolut få tid på sig. Ingen panik här inte!

Saken är väl den också att jag skall ha henne hos dom till en början(det är dom som hjälpt mig få tag i henne). Dom ska hjälpa mig hitta rätt utrustning och komma igång med henne. Så jag vill naturligtvis inte ifrågasätta så det ska uppstå irritation, men dom är jätte trevliga så jag kan aldrig tänka mig att dom blir sura för att jag frågar.

Sambaengi: Väldigt bra förklarat!!

Du är kunden och det är kunden som bestämmer vilken vara den vill ha. Förklara för din ridlärare att du vill rida med mjuk hand och forma din häst enligt dina principer och att det får ta tid. Jag är övertygad om att om det är en lärare med öppet sinne kommer hon att märka att det ger snabbare och bättre resultat. Genvägar äro senvägar och att dra ihop nacken är inget undantag! Det ger bara en framtung häst!

Du har alldeles rätt!
Jag får helt enkelt stå på mig, och nu när jag fått svar på att jag tyckte rätt från början känns det bättre :bow:

Liknande trådar

Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 702
Islandshäst Kan vi prata lite om det? Det är verkligen vår akilleshäl inför tävlingssäsongen! Allt annat är bättre än förra året. Ja, jo, det är väl...
Svar
18
· Visningar
3 795
Senast: Boj
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 781
Senast: BMW530D
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar