Hårda händer

Sv: Hårda händer

Hnota skrev:
Du har alldeles rätt!
Jag får helt enkelt stå på mig, och nu när jag fått svar på att jag tyckte rätt från början känns det bättre :bow:

Många ggr är det det man behöver höra, jag vet, och du har ju fått en hel del uppbackning här nu! Lycka till med din nya vän!

IrpaSnirpa skrev:
Dock är det samma för mig ibland då min häst går in i någon sorts trans på hemvägen och många gånger är hon okontaktbar vilket slutar med att det går för fort.
.

lägger tungan över bettet?:cool: så gjorde min herre och jag fatta inte va de va förren nån tittade och såg att tungan va över.
va har du för bett och nosgrimma? är tänderna kollade?

Gullan86 skrev:
lägger tungan över bettet?:cool: så gjorde min herre och jag fatta inte va de va förren nån tittade och såg att tungan va över.
va har du för bett och nosgrimma? är tänderna kollade?

Nej nej, hon går in i trans bara.. ;) Okontaktbar, som vilket litet barn som helst. Oftast är det rätt sött, men inte när hon helt plötsligt vaknar och ser något farligt som ger henne en anledning till att dra iväg.

Just nu har jag achennosgrimma (orka stava) för hon släpper käken, eller lägger den på sne eller vad man nu skall kalla det, innan hade jag remont. Upplever att hon går bättre på den jag har nu, men målet är att kunna rida henne utan nosgrimma. Tänderna är kollade i september, inga anmärkningar där inte, ägarna har varit väldigt noga med att kolla hennes tänder innan hon kom till mig. Jag skall kolla dem i mars om vår träning inte ger några resultat. En skada i munnen kan ju komma rätt fort så jag ger absolut inga garantier på att hon inte har något som skaver.

vet inte om jag behöver berätta så mkt mer om hur jag rider in i en halvhalt, tycker att det är så många som förklarat det så mycket bättre än jag någonsin kan göra.. ;)

Som sagt ridskolehästar brukar ofta bli ganska avtrubbade och hårda i munnen. Men sätt dej upp på en känslig tävlingshäst så får du se på annat=)...*SMile*

Sen tycker jag ofta att fyrgångshästar ibland är lite hårdare å tyngre i munnen än femgångshästar. Kan bero att man ganska ofta måste jobba fyrgångshästar mer i tölten, medans en femgångare ofta har lätt för tölten. Dett är givetvis VÄLDIGT individuellt. Men jag upplever det så efter 10 års erfarenhet av islandshästar!

Lycka till med din isis!! :)

Mvh// Sara

Jag rider mest 4-gångare och det är precis lika lätt att få dem att jobba bakifrån! Det är ryttare som förstör hästars munnar genom att dra ihop hästen och när det gäller 4-gångare så drar man dessutom ofta upp huvudet så nosen pekar i skyn, hästen sänker ryggen och tappar hela bakkärran! Om folk lärde sig rida och kommunicera ordentligt så skulle inte någon häst vara hård i munnen och framtung! Och mest gräsligt är att det är en mass sk "beridare" som rider in hästar med hårda händer och mycket skänkel istället för att använda små hjälper, små förhållningar och kommunicera med rumpan! Jag kallar detta för typiska ridskoleryttare som istället för att rida med känsla rider tekniskt och fysiskt.

Själv har jag 35 års erfarenhet med häst varav 12 på islandshäst och tidigare red jag stor häst. Jag kan tala om att det går att kommunicera med sätet på både 3-, 4- och 5-gångare men man måste bara anpassa vikthjälper, förhållningar och säte efter varje typ och individ. Känn efter när ni rider istället för att rida efter en mall! Och kom ihåg att när ni håller i tygeln och klämmer med skänkeln så spänner ni er statiskt och då gör hästen det också. En hjälp skall vara en kort signal som upprepas vid behov, inte ett konstant dragande och tryckande! Rider man med sätet får man en dynamisk kommunikation och en mer avspänd ryttare och häst. Dessutom har hästarna lättare för at få förstå det språket, om man pratar det rätt...

Hnota skrev:
Saken är väl den också att jag skall ha henne hos dom till en början(det är dom som hjälpt mig få tag i henne). Dom ska hjälpa mig hitta rätt utrustning och komma igång med henne. Så jag vill naturligtvis inte ifrågasätta så det ska uppstå irritation, men dom är jätte trevliga så jag kan aldrig tänka mig att dom blir sura för att jag frågar.

Men glöm inte även om det känns konstigt och overkligt i början att det är DIN häst! :) Och det är du som skall trivas med utrustningen, det är inte nödvändigtvis det bästa för hästen bara för att det är vad proffsen använder. :) Det är jättebra att du får hjälp att komma igång. Men gå på din egen magkänsla, du skall ju ha hästen i många år framåt och har tid att låta hästen "landa", för en proffessionell hästimportör är det ofta viktigt att hästen kommer igång hyfsat snabbt, vilket kan leda till bekymmer i träningen (spänningar och rädsla eftersom det blir mycket nytt på en gång).

Ta gärna emot råd, men våga även lita på dig själv och dina egna erfarenheter.

moli skrev:
Men glöm inte även om det känns konstigt och overkligt i början att det är DIN häst! :) Och det är du som skall trivas med utrustningen, det är inte nödvändigtvis det bästa för hästen bara för att det är vad proffsen använder. :) Det är jättebra att du får hjälp att komma igång. Men gå på din egen magkänsla, du skall ju ha hästen i många år framåt och har tid att låta hästen "landa", för en proffessionell hästimportör är det ofta viktigt att hästen kommer igång hyfsat snabbt, vilket kan leda till bekymmer i träningen (spänningar och rädsla eftersom det blir mycket nytt på en gång).

Ta gärna emot råd, men våga även lita på dig själv och dina egna erfarenheter.

:bow: :bow: :bow: Bra skrivet! Håller helt med dig! Låt oss vara individer och självtänkande ryttare som tar till oss all information under kritiskt granskande och inte sväljer den med hull och hår!

Hej! Det kan ju även vara så att fast dina ridlärare är jätteduktiga kanske de inte passar precis just dig. Det finns många som är jätteduktiga på att rida men har lite svårt att lära ut. En bekant till mig stod uppstallad has en mkt skicklig islandhästtränare som även gav lektioner. Tränaren är själv en bra ryttare och jag tror inte h*n rider med hård hand men när h*n skulle undervisa min bekanta och hennes medryttare (som är mindre skickliga ryttare) blev det inte bra. Hästen förvandlades från att vara mjuk, smidig och lydig till att få tungfelsproblem och vara allmänt svårriden. Efter byte av stall och därmed byte av ridlärare och omlagd ridstil har hästen återgått till sitt trevliga jag igen. Problemet var inte att hennes gamla ridlärare inte kunde rida utan att h*n hade svårt att lära ut och kanske svårt att förstå att eleverna inte var på samma nivå.

Tack för alla jätte bra råd!! :bow: :bow:

Jag tar verkligen till mig vad ni säger och kommer i fortsättningen lita mer på min egen känsla!!

Man får ju också forma sin egen häst som man själv vill.

Och alla hästar kan inte ridas likadant.

Det finns lägen där jag som instruktör kan säga "håll handen still och håll emot allt vad du orkar, tryck mjukt med skänkeln tills hästen släpper dragkampen om bettet" - när det handlar om en gammal vråltuff häst jag känner väl och som behöver sättas lite på plats så han vet att det inte går att lura den här ryttaren.

Så KAN det ju vara med lektionshästar.

Men då tycker jag att som instruktör får man förklara det. Man kan ju inte LÄRA en häst något genom att vara stum i handen. Däremot finns det gamla smarta hästar som lärt sig en del trix man måste parera :cool:

Det är väldigt stor skillnad på hur man rider en gammal välutbildad men kanske pga massor av olika ryttare okänslig häst och hur man rider en "egen" man får ha ifred.

Du får hitta en kommunikation som fungerar för DIG med din nya häst.

Det behöver inte vara fel att lära sig att rida en massa andra hästar på andra sätt.

Men man behöver inte använda allt på sin egen !

Håller också med.
Alla hästar är olika, olika beroende på förtid/historia, nutid osv.
Att generalisera och säga tex som i detta fall att "du ska rida med hård hand" och utan att förklara varför blir ju förkastligt.

Just detta om "dragkamp", om det är frågan om det så måste detta förklaras och också jätteviktigt att som ridlärare se till att eleven förstår problemet och att det löses på rätt sätt.
Det var just i en sån situation som mina egna problem startade, blir fortfarande arg på att jag inte sa i från i tid, så jag håller tummarna för dig och din häst när den kommer! Och kom i håg att ta det ALLT långsamt så både du och hästen aclimatiseras i bra takt utan stress!

(Som många av er andra sagt så är nog detta inte ovanligt på vissa ridskolor. Väldigt synd då det ju ändå är där eleven ska formas kanske som i detta fall också ska bli hästägare.)

Nyttig och bra diskussion för övrigt!!

Liknande trådar

Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 702
Islandshäst Kan vi prata lite om det? Det är verkligen vår akilleshäl inför tävlingssäsongen! Allt annat är bättre än förra året. Ja, jo, det är väl...
Svar
18
· Visningar
3 795
Senast: Boj
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 781
Senast: BMW530D
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar