Hårda halsmuskler

S

Suuz

Två hårda knölar på varsin sida av halsen, känns som ben ungefär! Blev helt förskräckt när jag borstade hästen idag, vad kan det vara? Hon är inte halt eller ovillig på något sätt... Däremot ser hennes båda framben f.n ut som ett slagfält! Kollade på en planch över hästens muskler och kom fram till att det var "M. Brachiocephalicus", knölarna är kanske 5cm i diameter och sitter mitt på denna muskel... Läste i en annan tråd om just detta och någon sa att det kunde vara knäna. Min fråga är vem jag ska kontakta och varför!

Är det veterinären i första hand, men vad ska jag boka tid för? Framknän som inte är onda (mycket, mycket gnällig häst som döööööör t-o-m vid vaccination!) eller knölarna i halsen. Men om det är muskeln som det är vajsing på kanske jag ska ringa någon massör ect... Det är inget akut nån stans...

Sv: Hårda halsmuskler

Är det knölar? Eller har din häst helt enkelt underhals? Brachiocephalicus brukar bli överutvecklad om hästen går i en felaktig form, stretar mot handen eller har ett dåligt påskjut bakifrån vilket gör att hästen måste lyfta frambenen med muskelkraft. Detta kan ha ett antal orsaker. Knän är inte samma sak som framknän hoppas jag du är medveten om. Ett första steg kan vara att kontakta en massör som kollar igenom hästens allmänna muskelstatus, lossar på de spänningar som finns och kommer med träningsråd baserat på hur hästen är musklad rent allmänt. Men du känner din häst bäst själv och tycker du att hästen har förändrats och gör motstånd i ridningen så att du har anledning att misstänka att den dras med smärta någonstans tycker jag du ska åka till klinik och kolla lederna först.

Att M Brachiocephalicus blir överansträngd i samband med smärta från ffa framknän är väldigt vanligt. När hästen har ont i ett framknä vill den inte böja leden och benet dras då framåt med muskelkraft istället. Och det är just M Brachiocephalicus som får stå för det arbetet till stor del.
Några knölar har jag inte sett som "symtom" men däremot att muskeln förtjockas i nivå med 5:e halskotan och bakåt ner mot bringan är mycket vanligt. Även muskeltonus ökar.
Är du misstänksam på att något är fel på din häst så bör du givetvis kolla upp det hos en veterinär.

På vilket sätt ser benen ut som slagfält?

Hästen i fråga gick igenom ett staket för ca 6 veckor sedan, en slemsäck blev förstorad i hö-framknä och vä-framknä blev sytt... Veterinären har kollat på henne men eftersom hon inte reagerar på böjprov & arbete på böjt spår är det ingen idé att åka till klinik! Hästen är bucklig helt enkelt :crazy:

Tillbaka till knölarna, de är på varsin sida av halsen. Äggformade och är endast på dessa ställen. Musklerna är i samma nivå på varsin sida (luddigt beskrivet!) ungefär 1/3 upp från bogen.

Tänkte på det som Lejonelle skrev, det är en unghäst som inte har någon som helst bärighet. Hon har precis lärt sig att aktivera ryggen i skritt, traven går hon med huvudet stolt i vädret :angel: Dock är hon inte riden mycket, underhals har hon inte mycket av... Ändå. Det hela hänger ihop tydligen ;)

Tack för era förslag, man lär sig något nytt varje dag =) Ska försöka hitta en massör i Stockholm och skämma bort pållan lite!

Två hårda knölar på varsin sida av halsen, känns som ben ungefär!

Om hästen har en tunn och omusklad hals kan ibland halskotorna synas och kännas som knölar, igenom m. brachiocephalicus. Jag vet inte om så är fallet med din häst, men eftersom du skrev att det kändes som ben....
Låter som en bra idé att låta någon som är duktig på muskler och muskelfunktion titta på henne, lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

varsitter den muskeln och var är hästen hård?

Kollade på en bild på hästens skelett och det är mycket möjligt att mina hårda benknölar är just ben :rofl: Känner mig som en hypokondriker fast för häst =) En i granstallet tipsade om en bra massör, ska ringa henne imorgon!

Kopierade en bild från nätet och satte en röd prick på vart dessa knölar sitter...
muskel.jpg

Tja, man lär sig verkligen något nytt varje dag... Både om sina djur och om sig själv! :D

Min häst hade detta, förtjockad, hård och spänd Brachiocephalicus precis på stället som du beskriver och det kändes hårt som en benknöl, och det visade sig sedan att problemet mycket riktigt satt i ett framknä! Frågade här på forumet och fick tips av dig (tror jag att det var..!) om detta. Vill nu därför säga Tack så jättemycket för hjälpen!!!

Så till trådskaparen: kolla upp med veterinär i första hand, din häst kan vara halt. På min häst yttrade hältan sig bara som svårigheter att galoppera i ena varvet, det syntes ingen tydlig hälta.

Min häst hade detta, förtjockad, hård och spänd Brachiocephalicus precis på stället som du beskriver och det kändes hårt som en benknöl, och det visade sig sedan att problemet mycket riktigt satt i ett framknä! Frågade här på forumet och fick tips av dig (tror jag att det var..!) om detta. Vill nu därför säga Tack så jättemycket för hjälpen!!!

Tack! :bow:
I de flesta fall sätter det sig spänningar i musklerna långt innan man upptäcker en hälta, har man koll på sådant så kan man ju hinna åtgärda felet innan det uppstår svårlösliga problem.
Vad kul att det gick bra för dig!

Liknande trådar

Utrustning Min häst är precis som mig, har problemmuskler och blir lätt stel och spänd, framför allt i ländrygg, bogar och kring M...
Svar
13
· Visningar
3 438
Senast: Loppz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden