Hårda gula grejor i ögat

Lillsillen

Trådstartare
Gamla valacken har i ögonvrån något som är gult, ser ut som små ägg som sitter i klasar ungefär. De sitter hårt fast och när man lyckas pilla bort en "del av klasen" så är det som sagt rätt hårt i konsistensen. man kan liksom rulla bollar av det som man får ut...

Vad kan detta vara????
Han e lite irriterad men inte så hemskt mkt.
Accepterar att man pillar bort dessa grejor trots att man måste spärra upp ögonlocken på honom rejält o pilla o peta...

Nu går han dygnet runt med flughuva o jag gör rent det "lösa" vargeggan som också blir. Men det som sitter fast sitter där det sitter....

Sv: Hårda gula grejor i ögat

Min häst har samma problem.. fast han har varit svälld runt ögat och det rinner. så han har fått ögonsalva som jag har använt i en vecka men inte sett något större resultat så vi åkte in till kliniken för att kolla.. och enligt dom så hade han på någotvis slagit sig i ögat och att det var var som fanns i ögat nu.. :/ men det kan mkt väl vara flugägg flugorna tar sig in/igenom flughuvan om dom vill. det du kan göra är att tvätta rent med bomull och vatten (du kan ta en topps och pilla bort det som sitter fast, men det är lite pilligt men det går bort ;) ) varje dag och vänta o se om det blir bättre. :) kram

Senast ändrad av en moderator:

Min första tanke var också flugägg...men nej, det tror jag inte nu.
Det sitter rejält fast, går inte att få loss med tops, utan jag har använt en tandpetare (!) och lyckats få loss en hel del, men det är fortfarande rätt mkt kvar.

Upptäckte detta för en vecka sen ungefär och har sen dess pillat bort det hårda varannan dag ungefär. Det har inte blivit mer men heller inte mindre. Däremot är han inte rinnig eller kladdig i ögonen alls nu. Något lite svullen i ögonvrån möjligen..

Flughuvan som han har är Hööks elastiska som smiter åt runt "nos" och "nacke" så flugorna kan inte komma in.

Sista 2 dagarna har jag haft i aloe very gelly men jag vet inte om det hjälper, vill ha nåt bakteriedödande som e snällt för ögat.

Tips på receptfritt?

Senast ändrad:

Usch vad otäckt det lät!
Jag skulle ringt vet. och rådfrågat.
MVH W

Liknande trådar

C
Hästvård Idag var han "svullen", eller egentligen inte, men det "hängde" under ögonlocken, eller vad man ska säga, det såg irriterat ut! Jag blev...
Svar
3
· Visningar
812
Senast: Moja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur