Hård vind..

malinsky

Trådstartare
Är era hästar ute när det blåser 15 sekundmeter eller mer? Vette tusan om de ska få stå inne i morgon då det ska blåsa en hel del och de har inget vindskydd ute :crazy:

Hur skulle ni ha gjort? Det är ju ingen storm, men nog kommer det att blåsa bra mkt..
 
Sv: Hård vind..

Jag hade nog låtit dom gå ut.. Men min häst fryser aldrig. Kanske du kunde lägga ut lite mer mat, men höet blåser nog iväg, kom jag på.
Har du ingen möjlighet att ta in dom vid lunch kanske, så de iallafall kunde sträcka på benen i några timmar.

Tycker inte att man ska vara för överbeskyddande med hästarna.
Idag kom min häst in halv två för att det regnade.. suck.. så då fick jag rida en extra lång runda när jag kom dit vid fem, just för att det blir så långtråkigt för dom att stå inne i tjugo timmar i sträck.. De andra hästarna blev inte ridna och jag tyckte riktigt synd om dom.:(
 
Sv: Hård vind..

Om de är genomblöta tar vi in dem, så de får torka upp. Det har ju varit fördj*vligt blött någon vecka nu, så de verkar uppskatta att få torka upp. Tom islänningen tog in hästarna för att de skulle få torka...
Men det tar ju några timmar för dem att torka, så då tänker man att det inte är bra det heller. Svårt...
 
Sv: Hård vind..

Mina går ut vid 8 i morgon men jag är ju hemma så jag kan ta in vid middag för att sedan släppa ut dom en runda på EM.
 
Sv: Hård vind..

Mina hästar går ute från halv 6 till ca 17 varje dag men idag blåser det kraftigt här och då hade jag inte hjärta att släppa ut dom för dom bara står still i alla fall.
Tror inte att dom mår dåligt av att stå inne nån dag när vädret är som det är, dom är ju ute alla andra dar och för min del så handlar det om max 3-5 dagar per år som dom är inne.
Låt du dina hästar stå inne tror dom mår bäst av det.
Annelie
 
Sv: Hård vind..

Mina går ju på lösdrift och har ligghall, men DÄR står de ju naturligtvis inte i sånt här skitväder :crazy: Så jag har knappt sovit inatt för jag har oroat mig så för att de fryser osv... men nu på morgonen ser de hur nöjda ut som helst :p Men då är detta islänningar och liknande som är vana att vara ute jämt...
 
Sv: Hård vind..

Bara vind är ju ingen fara, värre om det är blött. Jag har haft en hemsk natt, oroat mig för min häst. De går på "bete" fortfarande. Regnade som tusan igårkväll o under natten, nu har det blivit minusgrader och är snö och det har blåst som tusan och gör det fortfarande. är oroliga att det ska ha frusit som tusan. kan heller inte åka upp då jag har min systerdotter på besök som ligger o sover. Stackars lilla hästungen.. Känner sig som en djurplågare.
 
Sv: Hård vind..

Han ska få gå ut min plutt men är de fär jävligt tar ja in han rätt tidigt igen.... han e lite bortskämd min plutt... och igår när han kom in va han stel som en pinne trots att han stått me två stalltäcken å ett regntäcke :eek: så tydligen är de behövligt....sen beror de juh på har man hagarna mitt ute på åkern så skulle han nog få va ute ännu mindre....
 
Sv: Hård vind..

Mina åker ut ... i princip oavsett väder.
Är det riktigt ruskigt så kan jag slänga på dem regntecken..
Men vind tar jag ingen hänsyn till.
Däremot kommer de in tidigare än normalt om vädret lever om..
Men ut skall de...

Min häst som inte uppskattar stallvisstelse speciellt mycket skulle bli tokig om jag höll henne inne en hel dag. Alltså är det bättre att släppa ut.
 
Sv: Hård vind..

Våra går ute med täcke på sig, och de har mycket valmöjligheter vad gäller vindskydd i form av träd, skogsdungar osv.
De fick hö ute också eftersom det SNÖAR.. :crazy: Äckelpäckl.
Två av dem var alldeles totalt helgalna när vi skulle leda ut dem vid halv 8, hade de fått stå inne hela dagen hade de exploderat.
 
Sv: Hård vind..

Mina åker ut ... i princip oavsett väder.
Är det riktigt ruskigt så kan jag slänga på dem regntecken..
Men vind tar jag ingen hänsyn till.
Däremot kommer de in tidigare än normalt om vädret lever om..
Men ut skall de...

Min häst som inte uppskattar stallvisstelse speciellt mycket skulle bli tokig om jag höll henne inne en hel dag. Alltså är det bättre att släppa ut.


HÅller med totalt.
Inte förstår hästarna varför de helt plötsligt inte får gå ut en morgon - de blir inte tacksamma, de blir olyckliga. bättre att släppa ut, och sen ta in tidigare isåfall!

:bow:
 
Sv: Hård vind..

fast jag kan ju inte ta in dem mitt på dagen!

Men nu är det inget problem för det är strålande väder och hästarna är ute i hagen. Det som fick mig att fundera berodde på att de varnade för storm och jag har dåligt med möjligheter att ta in hästarna på dagen om det skulle bli riktigt oväder, och det känns ojuste att låta dem vara ute när de inte har ngt bra vindskydd. De är i alla fall ute från 07.00 tills jag kommer hem vid 17 tiden, de går normalt in mellan 20-21.
 
Sv: Hård vind..

Min har fri tillgång till stallet så blir det för ruskigt går hon in. Hon går även in ett par gånger varje dag för att lägga sig och sova middag. Vadå bortskämd?:p
 
Sv: Hård vind..

Blåser det extremt mkt så har jag dom inne, pga att hagen går runt ladugården och det kan blåsa taksten från taket. :crazy:

Men då ska det blåsa riktigt mkt, händer väl nån gång om året bara. :p

I dag är dom ute. Täckade såklart.
 
Sv: Hård vind..

Blåser det extremt mkt så har jag dom inne, pga att hagen går runt ladugården och det kan blåsa taksten från taket. :crazy:

Men då ska det blåsa riktigt mkt, händer väl nån gång om året bara. :p

I dag är dom ute. Täckade såklart.
 
Sv: Hård vind..

Jag har tyvärr inget skydd i mina hagar, det är fullt öppet och blir svinkallt vid några minus och stark blåst, är det några minus och blåser blir det ju genast typ -10. Regnar det eller snöar samtidigt så fryser mina hästar häcken av sig, då tar jag in dom.:crazy: ;)
 
Sv: Hård vind..

Våra går ute även i storm. De verkar inte bry sig. Det stormade ordentligt igår men de gick inte ens in i skogen utan var kvar ute på den öppna delen av hagen. Min har nga täcken heller.
 
Sv: Hård vind..

fast jag kan ju inte ta in dem mitt på dagen!

Men nu är det inget problem för det är strålande väder och hästarna är ute i hagen. Det som fick mig att fundera berodde på att de varnade för storm och jag har dåligt med möjligheter att ta in hästarna på dagen om det skulle bli riktigt oväder, och det känns ojuste att låta dem vara ute när de inte har ngt bra vindskydd. De är i alla fall ute från 07.00 tills jag kommer hem vid 17 tiden, de går normalt in mellan 20-21.

Jag har inte heller möjlighet att ta in mina mitt på dagen. Om jag inte av någon anledning är ledig...

De släpps ut tidigt.. normalt någon gång mellan 06-07... Sen är de normalt ute till 21.00 tiden.. Mina hästa är hobbyhästar så det går normalt sett otäckade i hagen hela dagen.

Om det någon dag skulle vara riktigt ruskigt... eller risk för att det blir riktigt ruskigt under dagen så slänger jag på regntäcken... ser till att de har ordentligt med hö i hagen... och så ut med dem..

När jag sedan kommer hem tar jag in dem om vädret fortfarande är ruskigt.... Dvs vid 17-18 tiden... istället för vid 21.00 tiden som normalt.

Kan berätta att när stormen Gudrun drog förbi så gick mina hästar ute längre än normalt... Helt enkelt för jag hade ett hispigt halvblod inackorderad då som inte ville låta sig fångas tidigare på eftermiddagen för att det blåste... Hon drog med sig de andra och där stod jag med mina grimskaft vid grinden och såg snopen ut i stormbyarna medan hästarna drog iväg längst bort i min 4 hektar stora hage...
Sen gick jag ut flera gånger under stormkvällen för att få in dem... Men icke ville de komma.. Vid 23.30 tiden tyckte de att de var lagom genomblåsta och lät sig fångas i hagen för att komma in i stallet....
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 070
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 958
Senast: skiesabove
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 046
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp