Hård svullnad ovan kotan...

lisahjelmgren

Trådstartare
... Mitt föl på snart 4 mån har nu haft en svullnad vid vänster kota fram i ca 2 veckor. Svullnaden är oförändrad. Känns och ser ut som en hård galla men sitter för mkt åt skenbenet till för att vara en galla tror jag. Istället för att sitta m. böjsenan och gaffelbandet som gallor brukar sitter den istället m. gaffelbandet och skenbenet. End på utsidan. Vad kan det vara??? Kotan är ngt varmare än de andra kotorna, han haltar inte.

Mitt sto var svullen på samma ställe när hon råkat ut för en senskada plus benhinneinflammation. (Fick antiinflammatoriskt och vilade i tre månader...) Finns ju en vätskefylld bursa på det här stället men kan det vara den som är så svullen på mitt föl?

Vad tror ni? :confused: Smörjde in med arnika de första dagarna men utan förbättring, när han rört på sig ser det fortf samma ut. Möjligen att svullnaden blir ngt mindre men det är inte mkt.

Tacksam för hjälp! :bow:

Hmmm... men svullnaden är rund, som en kula. Brosk? Jag ser hur tusenlapparna flyger. :( Nej, det kanske inte är nåt farligt.

Ingen som kan hjälpa mig? Får ta ut veterinär snart om det inte börjar gå ner så jag får höra vad de tror.

Har du ett hbl?? dom som är avlade att bli stora har ju en tendens till uppdrivna kotor, alltså pålagringar pga att dom växer för fort...jag skulle åtminstone ta kontakt med en vet...men förmodligen så får du ett svar som att du skall låta fölungen "vila" , kanske ta in på natten och nångång under dan då inskterna är som värst och mamman inte orkar vara still utan vandrar....

Liknande trådar

Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Jag har ett föl f. i april 2012 som vuxit fort, han blir stor, hbl. När han var ca 3 månader upptäckte jag att hans ena framkota var...
Svar
7
· Visningar
2 572
Senast: Chinadoll
·
Trav Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har...
Svar
3
· Visningar
2 353
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Lillkillen kom in för ett tag sen med en ganska skum svullnad på framsidan av kotan. Svullnaden är enbart på framsidan, men känns mer...
2 3
Svar
40
· Visningar
14 381
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar