"hård" i munnen...

E

equus4immer

Vad gör man om en häst är "hård/slö/stark" i munnen och inte lyssnar så bra och mest bara spänner sej?
Finns de någon bra övningar eller något som kan hjälpa så den blir "mjukare" i munnen och lyssnar bättre?

Sv: "hård" i munnen...

Hästen blir i munnen som den hand som håller i tygeln.
Är du mjuk i handen blir hästen mjuk i munnen, är du hård i handen blir hästen hård i munnen.

Så det bästa är att lära sig rida med mjuk hand och mer säte så man kan erbjuda hästen att bli mjuk i munnen.

hästen blir mjuk i munnen då du blir mjuk i handen, tro mej, jag vet! har jättelätt för att få hård hand..

håll handen mjuk, bästa sättet att få handen mjuk är med hjälp av tränare :) rid med sätet

Sitsträning är vad som gäller. Du måste lära dig att rida med sätet (det borde alla göra) och att våga släppa handen helt om hästen lägger sig på bettet.

Om du kan få hjälp av någon (duktig) som kan longera dig kan du blunda och lära dig att bara känna hur din sits inverkar på hästen. :idea: Du ska kunna vända och göra övergångar enbart med din sits - då inser du att handen inte behövs så mycket som många ryttare tror.

Sedan är allmänt lösgörande arbete A och O för att hästen ska arbeta korrekt.

;) Krocket

Såg att du fått en hel drös med bra svar och värdefulla tips. Under en period var jag med om samma problem med en häst jag red och trots mjuk hand och hjälp från tränare var det svårt att komma underfund med den hästen. Hur många vändor som helst blev det innan vi testade att under en skogstur arbetade uteslutande med att ta tag, ge efter, ta tag, ge efter. Hon gav sig helt när hon insåg att det blev jobbigare att spänna sig när jag inte höll henne stumt hela tiden. För hennes del grundande sig förmodligen problemet på någon form av tics som uppstått när tidigare ägare bytt bett ett flertal gånger (enbart spekulationer från vår sida) Hon blev en helt annan häst när det blev jobbigare att streta emot än att vara samarbetsvillig. Lite bekväm var hon såklart, men vad jag vet så förblev hon fin i munnen även efter vårt avslutade arbete ;)

Det värsta man kan göra som ryttare på en häst med "hård" mun, är att spänna sig själv och bli hård i handen. Det stärker bara hästens impuls att gå emot handen och spänna sig. Försök mjukna och fokusera på din egen sits istället, och se upp för att fastna med handen.

Du har fått många bra tips tycker jag!

Har själv en häst som gärna blir hård i munnen, och det svåra är att inte bli stum tillbaka när hästen ökar och springer fortare och fortare. Utan hjälp från duktig tränare hade jag garanterat hamnat i en ond cirkel då hästen drar iväg mer och mer, och där jag i ren reflex svarar med att hålla emot mer = spänt resultat med obekväm häst som omöjligt kan arbeta ordentligt.

Jag är långt ifrån "färdig" - har lång väg kvar men vi kämpar på med att jag aldrig tar hårt i munnen på henne. Höjer hon huvudet följer min hand med - men utan att släppa ett mjukt stöd i hennes mun. Aldrig något dragande, och behöver jag korrigera tempot är det viktigt att jag är tydlig med min egen vikt, och att jag efter en mjuk korrigering litar på att hon rättar sig och behåller det "angivna tempot".

Visst får vi bakslag - ibland känner jag att jag tappar min koncentration och rent reflexmässigt svarar på hennes ökade tempo genom att hårdna i handen och då är vi genast igång i att hon ökar till max, knöker på nacken och springer på med stenhårt tag om bettet. Då saktar jag av, slappnar av ordentligt i kroppen och tar några djupa andetag för att få bort min spänning.

Det har blivit mycket bättre på de månader jag har haft henne - även om vi har lång väg kvar att gå.

Lycka till med din häst!

En tränare jag red för lät oftast ryttarna börja ridpasset med att göra halt för enbart sätet på lång tygel. Tyckte det var jättebra och gör det fortfarande nästan varje ridpass

De är nog som många säger utan att jag tänker på det själv blir jag hård i handen när hästen blir hård i munnen.
Vet inte varför men nu när jag tänker efter så är det nog så.
Jag rider också en häst som är väldigt känslig och på henne måste jag va väldigt mjuk i handen för börjar man bli de minsta lilla hård i handen så stegrar hon.
Jag förstår bara inte varför jag blir hård i handen på just honom.
Men jag får tänka extra mycket på händerna då när jag rider honom och se till så jag fortsätter att va mjuk om han börjar bli hård.
Sen så får jag försöka rida ännu mer med vikten...

Tack för alla bra tips skulle aldrig ha kommit på mitt eget fel utan eran hjälp. Tusen tack! :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka