Sv: "hård" i munnen...
Du har fått många bra tips tycker jag!
Har själv en häst som gärna blir hård i munnen, och det svåra är att inte bli stum tillbaka när hästen ökar och springer fortare och fortare. Utan hjälp från duktig tränare hade jag garanterat hamnat i en ond cirkel då hästen drar iväg mer och mer, och där jag i ren reflex svarar med att hålla emot mer = spänt resultat med obekväm häst som omöjligt kan arbeta ordentligt.
Jag är långt ifrån "färdig" - har lång väg kvar men vi kämpar på med att jag aldrig tar hårt i munnen på henne. Höjer hon huvudet följer min hand med - men utan att släppa ett mjukt stöd i hennes mun. Aldrig något dragande, och behöver jag korrigera tempot är det viktigt att jag är tydlig med min egen vikt, och att jag efter en mjuk korrigering litar på att hon rättar sig och behåller det "angivna tempot".
Visst får vi bakslag - ibland känner jag att jag tappar min koncentration och rent reflexmässigt svarar på hennes ökade tempo genom att hårdna i handen och då är vi genast igång i att hon ökar till max, knöker på nacken och springer på med stenhårt tag om bettet. Då saktar jag av, slappnar av ordentligt i kroppen och tar några djupa andetag för att få bort min spänning.
Det har blivit mycket bättre på de månader jag har haft henne - även om vi har lång väg kvar att gå.
Lycka till med din häst!