Hård i munnen ?

W

Whiplashr

Om man rider en häst som är hård i munnen (när man gör halt vill hon inte stanna utan draaaar i bettet och går sakta fram) , hur skall man "göra" för att hästen skall slappna av ? Hästen i fråga är en ridskolehäst , går på vanligt tvådelat tränsbett . Jag kollar alltid om hon har sår eller liknande vid munnen innan och hon har inga haft sår när jag ridit henne . jag har en mjuk och bra hand .. har aldrig hört av ridläraren att jag är hård i handen . Vad tycker ni att jag ska göra ? Bara fortsätta vara mjuk i handen , igångsättningar . ?

Sv: Hård i munnen ?

Själv har jag fått lära mig att för att komma till "lätthet" så ska/får man sätta emot samma kraft som hästen. Blir det för mycket rider man tungt och kommer med största sannolikhet få en tungriden häst, blir det för lätt är det svårt att inverka på hästen och bryta trenden.

Men just det där med att hästen är tung i HANDEN finns det ett par aspekter man får se till.
För det första finns det hästar som inte "kan" bli lätta vid förhållningar innan de är lätta i sin framdel. De kan inte svara på hjälpen pga att de är i obalans helt enkelt. Då kan man få acceptera att det tar två steg eller så innan hästen åtlyder tills att man har fått hästen lätt fram (man måste ändå ha en gräns, att hästen SKA lyssna så man inte blir inkonsekvent, men att man tillåter det ta något steg om man vet att hästen inte *kan* svara direkt).

För det andra så skapar vi ett motstånd i hästens nacke - hästen hinner reflexmässigt dra emot- så snart vi tar bakåtverkaden och/eller sega tygeltag (längre än ca en halvsekund) så att DRA i tyglarna ska man bara göra i nödfall om hästen totalignorerar för att få igenom sin hjälp. Hellre snabba tygeltag, ta-lätta, först små kramningar i tyglarna och därefter högre tryck tills den grad hästen lyssnar.

Ytterligare en aspekt är att om hästen stödjer mycket i din hand så får den ett femte ben. Vilket direkt motverkar att hästen ska bli lätt i framdelen och kunna svara snabbt på förhållningar.
Biten med stöd i handen är också negativ om hästen upplever det som att man bromsar den samtidigt som man driver i t ex övergångar. Hästen ska känna sig fri i övergångarna för att inte få dubbla signaler och därmed riskera att bli avlärd tyglarnas betydelse.

En sista aspekt är timingen. Ibland KAN man som sagt inte göra en förhållning och få ett bra gensvar. Då kan man först fösöka jobba hästen och söka ett bra läge.
En övning gällande timing för att få hästen se övergångarna som just övergångar och inte förhållningar är att förhålla (med kramningar till en början) den sida av tygeln vars framben hästen har i marken. I galopp blir det något i stil med ..3-4..3-4..3-4 och samtidigt stabilisera upp sig i sitsen för att inverka bromsande/stabiliserande. Från trav blir det 1.-2.-1.-2.-1.-2. Nyttig övning för att få känsla för timingen i hästens kropp och slippa dra så mycket.

Så tänk på det här och utnyttja det på det sätt som känns bäst/mest effektivt för dig! :)

min häst har en tendens att ignorera bettet om man tar för mkt i det ( är väldigt lätt att göra det när han sprinegr på som ett ånglok i skogen), jobbar man istället med sättet och halvhalter och bromsar han på så vis behöver man knappt ta i tyglarna.
Tkr du ska försöka att jobba med sättet så mkt du kan och föröska att fortsätta vara mjuk i handen :)

min häst har en tendens att ignorera bettet om man tar för mkt i det ( är väldigt lätt att göra det när han sprinegr på som ett ånglok i skogen), jobbar man istället med sättet och halvhalter och bromsar han på så vis behöver man knappt ta i tyglarna.
Tkr du ska försöka att jobba med sättet så mkt du kan och föröska att fortsätta vara mjuk i handen :)

Det där fungerar tyvärr inte för mig, för om jag försöker "bromsa" med sitsen spänner hästen sig för att den känner sig låst i ryggen :p Försöker tänka tvärtom - följsam och genomsläpplig i sitsen, våga släppa fram hästens rörelser för att SEN bara kunna tänka att man saktar ner rörelserna med sitsen för att få en nedsaktning/övergång.
För mig blir det så att om jag sitter och gör halvhalter titt som tätt så blir hästen bara mer benägen att gå FRAMÅT. Om jag istället låter den gå på lite framåt (endast i skritt till en början och konsekvent försöker hålla skritten iaf) och stundvis bromsar upp såpass tydligt att den svarar och sen "behåller" det lugna tempot en stund med sitsen, därefter släpper fram hästen igen och jobbar så några gånger så blir hästen coolare.
På halvhaltsviset - stjärnkikare som har mycket hals att spänna emot med... Även om den inte skenar.

Hästar fungerar uppenbarligen olika, men tur är väl det -skulle bli så tråkigt annars! ;)

Det där fungerar tyvärr inte för mig, för om jag försöker "bromsa" med sitsen spänner hästen sig för att den känner sig låst i ryggen :p Försöker tänka tvärtom - följsam och genomsläpplig i sitsen, våga släppa fram hästens rörelser för att SEN bara kunna tänka att man saktar ner rörelserna med sitsen för att få en nedsaktning/övergång.
För mig blir det så att om jag sitter och gör halvhalter titt som tätt så blir hästen bara mer benägen att gå FRAMÅT. Om jag istället låter den gå på lite framåt (endast i skritt till en början och konsekvent försöker hålla skritten iaf) och stundvis bromsar upp såpass tydligt att den svarar och sen "behåller" det lugna tempot en stund med sitsen, därefter släpper fram hästen igen och jobbar så några gånger så blir hästen coolare.
På halvhaltsviset - stjärnkikare som har mycket hals att spänna emot med... Även om den inte skenar.

Hästar fungerar uppenbarligen olika, men tur är väl det -skulle bli så tråkigt annars! ;)

Skulle vilja också ha svar på dena fråga om nån vet,jag rider en jätte het häst å när jag ska sakta av så ökar hon istället kan de va så att man kanske är hård i munnen elr ?.. skriv järna svar till mej Serengeti:D;)

Om man rider en häst som är hård i munnen (när man gör halt vill hon inte stanna utan draaaar i bettet och går sakta fram) , hur skall man "göra" för att hästen skall slappna av ? Hästen i fråga är en ridskolehäst , går på vanligt tvådelat tränsbett . Jag kollar alltid om hon har sår eller liknande vid munnen innan och hon har inga haft sår när jag ridit henne . jag har en mjuk och bra hand .. har aldrig hört av ridläraren att jag är hård i handen . Vad tycker ni att jag ska göra ? Bara fortsätta vara mjuk i handen , igångsättningar . ?

din ridlärare kanske vet ? (:
hade ett halvblod som vi sålde i okt -07 som gick mvs dressyr.
han hade en tendens att vara tung och seg så det krävdes mkt
driv. inte för att han var seg just i övergången från skritt till halt,
utan mkt pga att han var så stark.
men vi fick rådet av bla. tränare att byta nosgrimma till en hannoveransk och vipps. (fick inte bara byta den utan varierade bett rätt ofta med, och använde ibland kandar även på
träning) lycka till ;) -jessika

Skulle vilja också ha svar på dena fråga om nån vet,jag rider en jätte het häst å när jag ska sakta av så ökar hon istället kan de va så att man kanske är hård i munnen elr ?.. skriv järna svar till mej Serengeti:D;)

det är svårt att hjälpa över nätet. men du sejjer att hästen ökar i övergången. rider du ute, på bana eller i ridhus? (: du kan ju alltid prova att driva precis när du känner att hästen vill öka. använd dej mkt av halter och halvhalter, bara för att träna hästen att den ska kunna stanna när du vill det. är det ett varmblod du rider på? isf kan det ev. ha ngt med ryggen att göra ? det kan ju bero på så mkt, så det är så svårt (: -jessika

Min fråga är hur du egentligen gör halt? Man ska ju ge förhållningar i form av impulser, alltså "ta och ge, ta och ge" (ta i tygeln och släppa efter etc) och inte bara dra när man sitter ned. Om man tar och ger så ser jag inte riktigt hur hästen kan segdra i tyglarna.. Sedan måste du också tänke på att rida mycket med sitsen för annars kan hästarna lätt streta emot.

Men prova att rida fram hästen mer i början innan du börjar med halterna, funkar för min häst. Ju mer volter, serpentiner och övergångar så blir hon mjukare och lydigare- då kan man börja med halterna, när du nått framgång så kan du snart börja med halterna i början av passet, så att hästen först lär sig (och orkar) göra halt utan att hänga sig i tyglarna.

Det kan ju vara så att hästen är felinlärd. Och då måste man vara konsekvent. Man sätter en gräns, en ram för hästen att hålla sig inom (är den riktigt pigg ser jag som sagt till att bara skritta tills man känner att man har bra koll, och då är gångarten skritt gränsen - bryr mig inte om tempo så länge den inte travar) om hästen går över gränsen så säger man så tydligt det behövs ifrån. På vissa kan man behöva ta rejält, på andra fungerar det bättre att "bromsa med sitsen" eller ta en lätt förhållning först och sen förstärka om hästen inte lyssnar.
Om den ökar på igen- då börjar man om. Man ser till att hästen kommer tillbaka inom den gräns man satt upp, hur man gör det är inte så viktig, bara att man är konsekvent.
Ta-lätta, men sitt aldrig och försök hålla kvar hästens tempo med tyglarna.
Förhållande tygeltag ska alltid betyda att hästen ska sakta ner, inte att den ska behålla ett tempo eller inte öka. Man måste våga ge eftergifter för att hästen ska lära sig.
Så snart hästen håller sig inom ramen så ska den mao få känna sig fri som belöning.

Finns många orsaker till att hästarna är hårda i munnen, men ofta är det pga felinlärning eller olydnad så särskilt vid uteritter brukar det räcka långt bara att vara konsekvent.

Visst kan jag fråga ridläraren .. men det är fleera dagar tills nästa lektion xD
ska försöka bli lite lättare i handen , ta - lätta - ta - lätta . :)

Det är viktigt att alltid ge hästen en chans att lyssna på den lilla hjälpen, annars kommer den aldrig att bli bättre. Ta först en liten förhållning lätta, ta i hårdare om inte hästen lyssnar och om den är helt omöjlig kan du stanna upp den mot väggen

OBS! En sak till, var envis! någon gång kommer hästen att börja lyssna bättre, det är förstås inte så lätt med en lektionshäst som rids av så många olika ryttare i veckan

Tänkte precis samma sak som EnKiwi precis har skrivit såg jag nu, att hästen först måste få en chans att lyssna på en lätt signal (att man t ex förvarnar med sitsen eller ett lätt tygeltag) innan det är någon idé att börja ta-lätta. Observera att du ändå *måste* få en reaktion på dina tygeltag, annars kommer tagandet och lättandet vara meningslöst. Du tar tills du får en reaktion -eftergift som belöning (våga släppa så hästen inte kan dra emot handen) och om igen, ta tills man får en reaktion - eftergift ända tills man fått en såpass stor reaktion som man tänkt från början (avsaktning till skritt t ex).

Just beskrivningen "ta-lätta" är lätt att misstolka och då inte få något vidare resultat.

Skaffa dig två såna där mjuka skumgummibollar... är det strandtennis? Nån som förstår vilka jag menar. Jag har haft gula...

Håll bollarna i handen och krama. Om hästen är hård i munnen blir man som ryttare gärna väldigt hård i handen tillbaka och det är en dragkamp, man som ryttare ALDRIG kan vinna. Hästen väger ganska många gånger mer än oss som ryttare.

En annan grej kan vara att hålla en fuktad tvättsvamp i vardera handen. Sen ska man krama svamparna så hårt, utan att en droppe vatten kommer ur svamparna. Så mjuk handkänsla ska man ha även när man sitter på hästen och kramar i tygeln.

Sen är det bara att träna!

Sen är det bara att träna!

Du får gärna demonstrera det på min häst! ;) 12-13 års "dragkamp" sätter sig gärna i huvudet. Lyckas du så lovar jag att bjussa på smörgåstårta! :rofl:

(Tar man inte igenom ett tygeltag så lär den sig direkt att tygeln inte betydde något mer än att vara irriterande, mao ingen reaktion på tygeltaget = förstärkning, annars får man en "tygeldöd" häst sedan hur mjuk och fin i handen man än är...)

Fatima skulle också ha alltifrån "små dragkamper" då och då, bara för att... Til att slita tygalarna ur handen på mig första åren jag började "rida" henne som dressyrhäst och inte bara"åka promenadhäst". Det var också en av anlendingarna till att jag "betslade upp" till jaktstång i första hand i skogen, men sedan när vi upptäckte att det fungerade bra. Ävven när vi red på ängar och liknande och dresserade så utvecklade vi ridningen mer och mer till stångridning. Till att förra sommaren, åter börja gå över till vanligt tredelat bett mer och mer.

Det är ju jättesvårt när det är en ridskolehäst och du bara rider en gång i veckan? på den och därimellan rider ett gäng andra människor på samma häst och alla gör förmodligen olika.

Först tycker jag du ska prata med din ridlärare för att få tips. Stå på dig och säg att du vill att hästen ska göra halten direkt och fråga hur du ska göra.
Med "stå på dig" menar jag att vissa ridlärare kan ha attityden om att "det är en snäll ridskolehäst och du får ju stopp på den "till slut""....

Hade det varit att man kan jobba den lite mer hade jag lagt till ett kommando för stopp, tex who. och lära den det från marken först. Sedan från ryggen.
Gör en halt, rygga några steg, ge eftergift och beröm/klappa hästen.
Och till slut behöver du bara använda kommandot för att hästen ska stanna...

Men som sagt, det blir väldigt svårt att lära på en ridskolehäst man rider 30 min i veckan tyvärr så jag tror du ska prata med din ridlärare är det bästa!

Fatima skulle också ha alltifrån "små dragkamper" då och då, bara för att... Til att slita tygalarna ur handen på mig första åren jag började "rida" henne som dressyrhäst och inte bara"åka promenadhäst". Det var också en av anlendingarna till att jag "betslade upp" till jaktstång i första hand i skogen, men sedan när vi upptäckte att det fungerade bra. Ävven när vi red på ängar och liknande och dresserade så utvecklade vi ridningen mer och mer till stångridning. Till att förra sommaren, åter börja gå över till vanligt tredelat bett mer och mer.

Ja, så känns det för mig för tillfället. Just nu "behöver" jag (för min egen skull alltså) ett lite skarpare bett med hävstång. Kör han upp huvudet i trots så har man annars INGET att säga till om mot den starka halsen. Även om det inte var/är någon större risk att den skulle sticka så ger det inget att sitta och försöka kommunicera med motsvarande en sytråd på en häst som "lägger på luren i örat på en" och utnyttjar sin styrka till att trotsa. Kanske ska tillägga att det här är en av ytterst få hästar som jag upplever på det sättet, en på hundra max. När jag är superkonsekvent med att alltid få igenom mina tygeltag så behöver jag inte dra, hästen blir avslappnad och jag behöver till största del bara krama/röra i tyglarna för att få resultat. Men minsta lilla jag INTE är superkonsekvent med att få svar på varje tygeltag, då måste man ta till grövre tygeltag igen. Därav att jag inte kan sitta och tänka "uscha vad hårt jag tar, det måste göra jätteont! och fy vad han spänner sig!" utan enbart fokusera på - ta igenom tygeltaget, därefter eftergift och mjuk igen.
Nu när jag jobbat lite med grimma/kapson från marken och kombinerar med kapsonen vid ridningen och dessutom varvat med att rida en känsligare häst emellan så har jag då och då "glömt bort mig" och i princip bara ridit med kapsonen. Vilket faktiskt fungerat även om jag upplever att hästen hänger sig på kapsonen mer än om jag skulle krama i stången. Hästen har blivit lydigare helt enkelt. Målet att kunna rida enbart bettlöst känns äntligen uppnåeligt! :)

Jag köpte en kapson, för lite sen. Men där gick gränsen, sa min dam och slog direkt "bakut". Skakade på huvudet och sa..."Jag förstår inte vad du säger matte." :angel::devil:

Så det var bara att gå tillbaka till stång ett par veckor och nu "lalla över" lite då och då på tränsbett igen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 419
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 920
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama