hård i munnen...????

S

sweetie babe

va ska man göra om man vill att en häst ska bli mjukare i munnen???:bow: tacksam för svar...

Sv: hård i munnen...????

det är näst intill omöjligt att fixa till ett sådant problem. men visst kan det alltid bli bättre! speciellt om problemet inte funnits till alltför länge... mitt råd är att ta hjälp av en skicklig tränare som kan hjälpa dig! ;)

Att det inte är!!!
Jag är mjuk i handen.

Min fjording var hård i handen när ja fick henne - hon blev mjuk i munnen.
Min häst jag har nu var visserligen känslig i munnen när jag började rida henne, men nu är hon ännu känsligare.
Min systers fd foderhäst som va stenhård i munnen & bara stack blev mkt mjukare i munnen bara av att jag red henne några ggr.

Har fler exempel.
Så nej, det är inte alls svårt.
Däremot är det mer eller mindre svårt på olika hästar.

Var noga med eftergiften, den måste komma i exakt rätt ögonblick så att hästen förstår när den gjort rätt :bump:

Mjuk hand, mycket eftergift som beröm då hästen har gjort rätt och massor utav drivning!

tack så jätte mycket...:bow:

tack.....

Håller med de andra om eftergift, och att vara mjuk i handen, men ibland beror det på bettet, byt till ett svagare bett isåfall... !

Lösgjör hästen noggrant innan du börjar arbeta den. Är den stel någonstans känns det direkt i handen.

Det finns olika metoder och olika filosofier om överhuvudtaget vad "mjuk i munnen" innebär.

För mej kan det innebära 3 olika saker;
*Hästen hänegr sej i handen när man erbjuder den stöd.
*Hästen reagerar segt på tygeltag
*Hästen är spänd i underkäken och känns "stum"

Som lösning på det första alternativet - ger man inte hästen något att hänga i kan den inte göra det ;)

2:a alternativet, då får man vara väldigt konsekvent, se till att aldrig ge trööga avsaktande tygeltag, egentligen riskerar man motstånd så snart ett tygeltag varar övern en halv sekund. Då får man krama och fungerar inte det får man krama hårdare, nästan överdrivet, men målet är att den ska lyssna på lätta kramningar. När hästen är i bra balans (självbärig) har den betydligt lättare att snabbt lyssna på hand och sits.

På den 3:e symptomen så säger jag ungefär som Sock - är hästen inte avslappnad i rygg, hals och nacke kommer du känna det på en gång i handen = underkäken.
Det man kan göra om man tror att man kan vara konsekvent nog är att från halt fixera handen vid framvalvet på sadeln eller manken och hålla så tills man känner att hästen blir mjuk i handen (kan ta skitlång tid till en början och ofta brukar hästarna vilja gå framåt eller backa eller slita tyglarna ur handen eller att den skiter i dom) man får hålla såpass hårt att den inte ignorerar det, men inte så hårt att det är riktigt obehagligt.
Hästen kommer först som jag skre bli riktigt irriterad, sen kommer den lugna sej lite och börja tugga på bettet och som sista steg kommer den bli lugn i munnen och kännas mjuk (räknas inte om den bara flytt undan handen innanför lod, då har man inte ens kommit till tuggande-stadiet).
När man har gjort det här några gånger har man alltså tränat hästen att slappna av i underkäken. För det är först när den gör det som bettet inte kommer vara obehkvämt. Man ska absolut inte DRA minsta lilla i tyglarna utan fixera handen. Och man ska iallafall från början bara göra det från stillastående. Sen går man fram något steg i skritt och blir hästen hård igen då gör man halt och gör om. Till slut kommer man kunna hålla det längre sträckor.

Kan man ha hästen mjuk i underkäken betyder det också att den är avslappnad i rygglinjen. men hästen ska fortfarande "följa med" handen om man släpper efter på tyglarna annars har man fått fel resultat.

Se till att ha hästen är 100 % engagerad i det ni håller på med, att rida en häst som är "uppe i det blå" leder automatiskt till att hästen blir hård i munnen. Se till att aktivera hästen genom att öka och minska tempot. En häst som har lärt sig att det helt plötsligt kan bli en ändring skärper ofta till sig.

T.ex. om du travar på i samma tempo på en volt, i samma varv i, låt säga 10 minuter. Hästen kommer redan efter ett par minuter tappa koncentrationen och "bara trava på", när du sedan vill sakta ner eller dylikt så kommer det ta ett tag för hästen att reagera = hästen upplevs som hård i munnen.

Men om du istället flera gånger byter tempo/varv/gångart etc. och får på så sätt hästens fulla koncentration, så kommer du även uppleva hästen som mjukare i munnen :idea:

Ett sådant hära problem kan vara lite knepiga...
De flest säger var mjuk i handen och rid med sättet... men visst de flest hästar hjälper det på men långt ifrån alla.... Vissa hästar kan man inte hjälpa utan men får vänja sig. Men det kan hjälpa. Men jag tycker att du ska prata med din tränare.
Min D-ponny är ett otäckt ex han kommer aldrig lära sig att vara mjuk i munnen och då är det bara och det får jag leva med. Medens min ung hingst är hård när jag år hård och mjuk när jag är det. Så han är jätte mjuk.

Det är så olika från häst till häst....
Kolla betet där kan problemet också sitta...

Förhållningar, eftergifter, dressyr (gärna i skog och mark). Rindning på böjt spår (serpentiner volter, volt tillbaka tex) och att du får hästen böjbar åt alla håll och kanter:angel:, för då brukar dom släppa efter, och när h*n släpper efter så ska h*n gå kvar eftergiven en stund och sedan kan du ge lång tygel. Beröm!! Också självklart att du är mjuk i handen. när jag rider en hård häst mjuk så försöker jag känna mej som att hästen och jag är en och samma kropp... låter konstigt men det funkar:bump:

bonneville skrev:
det är näst intill omöjligt att fixa till ett sådant problem. men visst kan det alltid bli bättre! speciellt om problemet inte funnits till alltför länge... mitt råd är att ta hjälp av en skicklig tränare som kan hjälpa dig! ;)
Det är ingalunda omöjligt.
På ett ridpass brukar det kunna bli mycket stor skillnad. Även på hästar som gått på detta sätt länge.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 118
Senast: Zetly
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 578
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsports webbchef Lina Nydahl funderar kring frågan om vi ska jämställa märken efter piskrapp och sår i munnen hos internationella...
Svar
18
· Visningar
2 040
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama