Hård i munnen efter longering?

W

winytiny

Hej! Har en fundering kring min häst. Brukar longera henne nån gång då och då för variation. Har fått för mig att det varit bra för henne att hitta sin egen balans och hålla en stadig och jämn form (speciellt när hon bar lite yngre, är nu 6år). Spänner alltså in henne, inte hårt så att hon inte kan ta upp huvudet om hon vill utan mest som en hjälp att komma i rätt form (brukar dock spänna in lite till när hon fått värma upp). Hon ser stadig och harmonisk ut och trampar under sig bra och arbetar med ryggen, men om jag ska rida dagen efter är hon bitig och hård i munnen även stelare i sidorna jämfört med hur hon brukar vara. Det lossnar efter ett tag, då blir hon liksom böjbar igen och suger istället för att bita tag i bettet. Använder mitt vanliga träns och bett.

Är det bara att sluta med longering? Eller är det ingen fara med att hon är bitig dagen efter? Finns det något som jag ska tänka på när hästen blir såhär? Fungerar tömkörning bättre? Vill helst kunna longera då och då eftersom att orken till att rida inte alltid finns.

Tacksam för svar! :)

Sv: Hård i munnen efter longering?

Hon kanske tycker det är jobbigt att gå ställd på volt längre stunder? Då är tömkörning ett bättre alternativ, tycker jag.

Hon kanske tycker det är jobbigt att gå ställd på volt längre stunder? Då är tömkörning ett bättre alternativ, tycker jag.

Det känns inte som att hon borde tycka det är så jobbigt att det skulle märkas så väl dagen efter. Hon tränas och tävlas LA dressyr och jobbar mycket volter små som stora. Men absolut, tömkörning får jag testa! Jag själv har inte velat göra det när hon var ung och mer grön då jag är lite osäker med två linor och sen har det liksom inte blivit av. Tack för svar! :D

Kladda inte till det i början med linorna, tömkör henne på volt så du får in känslan med två linor,
och behöver inte svänga och snurra runt. På en volt är det lättare att behålla spår och kontroll.
Tycker det är så mycket enklare att kommunicera och arbeta med hästen rätt från marken, när jag tömkör.
Med en lina kan jag inte reglera form och tempo på samma sätt som med två tömmar, med dem får jag mer "ridkänsla" i händerna och kan styra hästen på ett bättre sätt.

Kör på, o lycka till!

Jag slår ett slag för tömkörning istället, även om du vill köra på volt. Sedan undviker jag att longera i bett, så de inte gör sig illa om de busar eller dylikt. Upplever att vissa hästar gärna blir lite sega och hårda i munnen efter longering. Använder mig inte heller av inspänning, hästen söker sig rätt när den är redo och avslappnad :)

Senast ändrad:

Även om inspänningstyglarna har gummiringar så är de ju inte särskilt följsamma, ofta tycker jag att hästarna nästan hänger lite i dem för att de ska sluta fladdra så jädrans - så fort de har en lättare kontakt så guppar ju inspänningarna runt och det är ju inte så trevligt, då är det inte så konstigt att de biter sig fast dagen efter eftersom de tror att det blir ryckigt i munnen om de inte gör det...

Om du tömkör så får du en bättre kontakt eftersom din han kan vara följsam och flexibel - däremot är det bra att komma ihåg att man har mycket mer styrka själv när man står på marken än när man sitter på ryggen..

Alternativt skulle jag prova att longera i kapson och öva på övergångar och tempoväxlingar.. Att minska traven så de nästan saktar av och sen försiktigt öka igen upprepade gånger får nästan vilken häst som helst som har någorlunda balans att sätta inunder sig och arbeta rätt utan att man behöver spänna in dem. man dessutom är noga i början med att premiera rätt arbete med en avsaktning och lite vila ett halvt varv så brukar de stunder de bär sig fint bli fler och fler och längre och längre.

Hej!
Har du provat att ha grimman på? Över/under tränset. Har ibland själv satt inspänningen i grimman istället, speciellt på unga hästar. Sätt hakarna vid ringen vid nosen på var sida. Då får dom stödet/sökningen neråt men inte i munnen. Funkar säkert mindre bra på en del individer men kan vara värt ett försök.
Men som sagt, det är bättre med tömkörning då det inte blir lika enformigt för hästen.

Hej! Kul med svar! Att longera utan inspänning och bara i grimma (?) eller dylikt tycker jag är ganska onödigt för mig. Visst att hästen sänker huvudet när den är avslappnad, men det blir också ganska slappt arbete och då tycker jag att hon nästan är stelare än med inspänning dagen efter. Förstår såklart att man ska vara rädd om hästens mun och vissa hästar bör man kanske inte alls spänna in, men jag vet inte...jag tycker att hästen är mer kontrollerad med inspänning risken känns mindre att den skulle kunna slita sig med lina och allt när den känner att det är nåt som håller imot. I mitt fall så är iaf inte busande ett problem (men man ska aldrig säga aldrig). Hon lyssnar bra på kommando osv, så att longera utan inspänning är inget problem, då bli nog lösningen tömkörning. Eller kanske som "Telledonna" skrev att man kan fästa inspäning i grimman, skonsamt mot både mun och vem vet, stelhet hos min pålle.

Ottilia: Men det där lät ju logiskt! Alltså att hon biter tag i bettet för att hålla det still, det är ju samma som när man rider lite grann. Om man själv sitter och "tjuvhåller" hästen i munnen så blir den stram i munnen.

Vettiga svar! Ska fila på min tömkörning, och se vart det leder!

Din häst berättar ju för dej att det är så obehagligt att bli longerad att hon blir stel och spänd. Fortsätt inte med det då. Det är bättre att hästen vilar än att longera så mycket att det spelar någon roll för motionens skull. Longera kan man göra några minuter på en häst som behöver få ur sig lite överskottsenergi innan ridning men inte istället för ridning eller när man behöver kolla upp en orenhet i gången. Longering sliter bara och ska utföras så lite så möjligt.

Att longera med träns kan vara väldigt frustrerande för en häst, likaså med inspänningstyglar, i synnerhet om inspänningen sitter i bettet. Själv longerar jag aldrig med bett eller inspänningar, grundrider inte med bett heller och rider aldrig med inspänningstyglar, då jag vill att hästen ska "älska" bettet från första dagen och sedan resten av sitt liv.

Den här filmen (http://www.youtube.com/watch?v=1Ap786SwvT8&feature=share) hittade jag i en annan tråd, inne på klassiska forumet, den visar/förklarar väldigt bra tycker jag varför det är så fördelaktigt att vänta med bettet tills dess att hästen är redo, dvs avlsappnat och känner sig väl till mods med bettet och situationen.

Detta gäller inte bara känsliga hästar, men är förstås extra fördelaktigt på dessa. Filmen visar också en väldigt bra teknik att rida med "dubbla" tyglar och på så vis succesivt övergå till bettet. Man får lägga ner lite extra tid i början, men man vinner oerhört mycket tid för all framtid och man får en hästa som verkligen "lyssnar" på bettet och bjuder till kontakt, den lär sig känna sig säker och trygg med ryttarens hantering av bettet samtidigt som den arbetar och lär sig vad ryttarens signaler betyder, genom att man kan ta det en bit i taget och hela tiden försäkra sig om att hästen tycker det känns bra innan man går vidare.

Sedan att longera i full fart varv efter varv, det har jag aldrig förstått vitsen med, springa det kan allla hästar, att hitta formen, tekniken och lära sig kommunikationen är mycket viktigare i longering tycker jag, därför jobbar jag aldrig med longering på det viset att hästen ska springa runt, runt, annat än möjligen då om den är spänd och då låter jag den springa för att den ska hitta sig själv, finna lugnet inom sig, då ber jag aldrig om arbete eller form, väntar bara på avslappningen.

Arbetet med formen och kommunikationen från marken gör jag med en annan sorts teknik, befinner mig närmare hästen, på en mindre volt, lär den att aktiviera rumpan, flytta bogen, mm genom att visa och förklara signalerna för detta. Då får jag en bra grund att jobba vidare med uppsuttet sedan.

Hoppas det löser sig för dig och din häst

Kapson är bra att longera med.
Sen tycker jag inte att longering är ett bra sätt att motionera för hästen.
Men att lära hästen kommandon för olika gångarter och halt, då är det bra att longera. Nöta runt varv på varv är påfrestande för lederna på liten volt.
Att dessutom tvinga och låsa fast huvudet i en obekväm ställning som gör att hästen måste spänna kroppen och halsen för att balansera all vikt på framdelen gör mer skada än nytta.

Longering är förkastligt utom vid hältkontroll enligt mig.

Vill du göra ngt annat än rida, tömkör! Det kan du variera i det oändliga. Be ngn duktig visa dig hur du ska göra för att komma igång.

Jag håller helt med dig, TinyWiny. Longering är värdelöst både som arbete och utbildning fö
r hästens del. Tömköra på mycket raka spår också och inte samma volt, promenera eller vila helt är att föredra.

Liknande trådar

Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 941
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka