W
winytiny
Hej! Har en fundering kring min häst. Brukar longera henne nån gång då och då för variation. Har fått för mig att det varit bra för henne att hitta sin egen balans och hålla en stadig och jämn form (speciellt när hon bar lite yngre, är nu 6år). Spänner alltså in henne, inte hårt så att hon inte kan ta upp huvudet om hon vill utan mest som en hjälp att komma i rätt form (brukar dock spänna in lite till när hon fått värma upp). Hon ser stadig och harmonisk ut och trampar under sig bra och arbetar med ryggen, men om jag ska rida dagen efter är hon bitig och hård i munnen även stelare i sidorna jämfört med hur hon brukar vara. Det lossnar efter ett tag, då blir hon liksom böjbar igen och suger istället för att bita tag i bettet. Använder mitt vanliga träns och bett.
Är det bara att sluta med longering? Eller är det ingen fara med att hon är bitig dagen efter? Finns det något som jag ska tänka på när hästen blir såhär? Fungerar tömkörning bättre? Vill helst kunna longera då och då eftersom att orken till att rida inte alltid finns.
Tacksam för svar!
Är det bara att sluta med longering? Eller är det ingen fara med att hon är bitig dagen efter? Finns det något som jag ska tänka på när hästen blir såhär? Fungerar tömkörning bättre? Vill helst kunna longera då och då eftersom att orken till att rida inte alltid finns.
Tacksam för svar!