Hård hand

L

_lilla my_

Jag har väldigt hårda händer när jag rider min ponnier.
Ibland kan jag få jätte ont i vänstra medans vissa dagar känns det knappt.
Själv tävlar jag L:A - MSV med c- ponny, men skulle vilja bli mjukare i handen så jag även kan få ner dom på tygel bra.
Har någon nått tips till mig?
:confused:

Sv: Hård hand

Vet inte om detta kan hjälpa, men tänk som om att tyglarna är av någton som går sönder jättelätt om man är för hård i handen. Lycka till :D

En gammal tränare till mig sa att: Du ska hålla tygeln så som du håller en sy tråd...så skör är tygeln.

Jag är väldigt mjuk i handen, använder inte händerna utan...rid med skänklar och säte.

Slappna av i händerna...dom ska bara vara där...känn så att du har en kontakt bara...kom ihåg att det är inte med tygeln du får ner dom i en bra form!!

ett tips som jag har suttit och funderat på. Använd dig av garntråd. Om du är hård i händerna märks detta väldigt bra i handen, du får helt klart ont i händerna om du är hård i handen. Om du därimot är jättehård i handen så går garnet av. Eller att du rider på en bridongtygel, dom är ju smalare ;)

Annat är att använda stora vintervantar, då blir din hand automatiskt mjukare ;)

Eller skaffa dig en sak som dom säljer på Höögs, det är en gummidel som fästs vid tygeln och som har en ring där du fäster tyglarna.
http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1024
fast detta ska inte bli någon vana att rida med, för det hjälper inte dig med hårda händer, bara hästens mun

Senast ändrad:

Jag har själv varit väldigt hård i handen på min egen häst men är mkt mjukare på andras hästar.... Kan iof sig beropå att min häst är oerhört stark. Men nu har d blivit mkt bättre sen jag rider mer med sätet och skänkeln, d går lixom automatiskt då. Sen måste man våga lita på sin häst, det är många gånger ett problem att man inte riktigt litar på hästen och vill bromsa.

Kanske inte till så mkt hjälp men rid mer med sitsen och skänkeln!

jag har oxå haft väldiga problem med handen, jag var stel och hästen gick inte alls, sen prövade jag att ha händerna med "tummarna upp" och försöka tänka på hur det skulle kännas för mej om jag skulle ha ett bett i munnen och någon skulle sitta och dra hela tiden.. nu tänker jag alltid sådär, och gör många halvhalter istället, hästen min går mkt bättre! jag är jättemjuk i handlederna :D
var på ett ridläger där ridläraren sade att jag skulle tänka att jag hade en fågelunge i handen, menn då blev bara själva handen avslappnad, så tyglarna gled hela tiden ur handen .. men försök tänka att du hela tiden skall käna kontakt i munnen, men inte alls så mycket.. om ponnyn börjar dra så gör du ett par halvhalter istället och håller mjukheten i handleden .. lycka till!

det här funkade för mej.. men du kan ju alltid testa!

lycka till! :bump:

Jag har själv varit väldigt hård i handen på min egen häst men är mkt mjukare på andras hästar.... Kan iof sig beropå att min häst är oerhört stark. Men nu har d blivit mkt bättre sen jag rider mer med sätet och skänkeln, d går lixom automatiskt då. Sen måste man våga lita på sin häst, det är många gånger ett problem att man inte riktigt litar på hästen och vill bromsa.

Kanske inte till så mkt hjälp men rid mer med sitsen och skänkeln!

det där funkar oxå för mej! :bow:

Rid med garn istället för tyglar lite ibland ;)
(Gärna i en paddock/ridhus och med de riktiga tyglarna hängande löst(uppknutet så att du lätt får tag i dem och kan stoppa hästen om du drar av garnet)

Dedär hööksgummisnoddarna har jag sett.. men de är så hårda att de knappast gör ngn skillnad.. dessutom löser de ju inte din hand.

hööksgummisoddarna är inte så värst hårda. Iaf i gämnförelser med en hård hand. Testat dom någon gång, nu använder jag dom till tömkörning då hästen ibland vill springa iväg då jag kan sacka efter :crazy:

köp en sånhär: :)

41max.jpg

Jag har ett bra "tänk" från en bok:

Tänk dig att du istället för tyglarna håller små fåglar i händerna. Om du håller för hårt kramar du ihjäl dem, men om du håller för löst och har handen alltför öppen så flyger de iväg. De ska trivas i dina händer!

Har gjort underverk på min hand, och på senare år har jag även lärt mig att rida mer med hela kroppen och mindre med händerna. Det är ännu bättre.:)

Läs gärna Sally swifts böcker, där finns massor av bra tips.:idea:

tänkte precis skriva samma sak! har också läst det där och det är toppenbra :bow::bow:

Jag har väldigt hårda händer när jag rider min ponnier.
Ibland kan jag få jätte ont i vänstra medans vissa dagar känns det knappt.
Själv tävlar jag L:A - MSV med c- ponny, men skulle vilja bli mjukare i handen så jag även kan få ner dom på tygel bra.
Har någon nått tips till mig?
:confused:

sista året på min utbildning red jag ett sto som var väldigt känslig i munnen. min egentliga ridlärare och jag blev låsta i tänkandet å förstod inte var "felet" var, när hon inte jobbade korrekt. En till ridlärare blev anställd, som direkt såg felet, att jag helt enkelt var för hård i händerna för stoet, även om ja inte var överdrivet hård!

Så istället för att en ridlärare skriker "STÄNG HÄNDERNA!" (eller va dom nu brukar skrika) så skrek hon "ÖPPNA HÄNDERNA!" Så jag höll i princip i tygeln me endast tummen å pekfingret. resten av handen var så gott som öppen. Så fick ja rida, å sakta nog stänga händerna, å poff, problemet borta!

Hoppas de löser sig! :)

Någon skrev om "fågelprincipen" som jag tycker är bra att börja med. Tänk på att rida hästen fram till handen så att du bara "fångar upp" energin mjukt. Rid mer med skänklar och säte! Men sen måste jag nog råda dig till att skaffa en bra tränare, för vanor är svåra att ändra på själv. Det krävs att någon står brevid och påpekar vad du gör fel och när du gör det. Det är svårt att märka själv alltid, och man måste ibland ha någon som tjatar på en.

kl

jag skulle börja med att rida på långa tyglar, då vänjer du dig vid att inte ha nåt i handen, och då känner du sen när du tar tygarna inte att du måste hålla hårt.

jag menar du att du ska rida på långa tyglar en längre tid, inte bara ett ridpass...

"Hårda" händer är egentligen låsta händer eller armar eller axlar. Det du behöver göra är att slappna av. Tänk tunga händer, släpp ner axlar och armar. Att länga tygeln kan lösa problemet tillfälligt men inte lära dig att rida med en mjuk kontakt.

Min dressyrtränare sa en gång "ha alltid dubbelt så mkt ben än hand" Värt att tänkas på.

Liknande trådar

R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar