Hård hand??

Nu är det så här att jag kommit till en punkt då jag tar till mina gamla "knep"...Jag börjar rida med handen istället för sätet :eek: Har inte råd med tränare just nu de närmsta månaderna framöver men ni kanske har ¨några tips för mig att träna bort detta igen. Kom i samband med att jag står och stampar på samma ställe i ridningen överhuvud taget...så snälla hjäpl mig så att jag inte skaffar en häst med ridskolemun...

Sv: Hård hand??

Rid på långa tyglar! Håll i tygelspännet och när du vill svänga eller stanna så kortar du en resp båda tyglarna och när hästen svängt/stannat så släpper du ut tygeln helt igen. Det blir naturligtvis kanske inte så mycket till samling och så men om du gör detta 10 minuter i början av passet så inte bara blir du mjukare/lättare i handen, du får dessutom bättre sits och hästen blir mer eftergiven.

Eller testa att rida med bara en hand, då måste du fokusera och hjälpa till mer med sitsen! Och ge inte upp utan tänk, tänk, tänk hur du ska lösa varje moment när du bara har en hand att tillgå.

Bra övningar som verkligen ser till att man måste tänka om, att bara träna att ge efter när hästen ger efter brukar inte fungera eftersom man har, som du säger, en massa "gamla knep" i ryggmärgen...

/Camilla

Ok hmmm låter intressant ska gömma mig nån stans så att ingen från anläggningen ser mig... :smirk: några mer övningar ngn? Har lagt sporrarna på hyllan för jag har märkt att hästen börjat stänga av vid skänkeln...lyssnar mindre så det blir back to scrath nu igen

Be nån i ditt stall hjälpa dej med träningen mot att du exempelvis mockar åt den personen.

Har en övning som tvingar än att rida mer med sitsen och ger en superlösgjord lydig häst. Däremot är den inte så bra om du har en väldigt pigg häst, då blir den lätt uppstressad.

Det handlar om att få hästen att gå så långsamt det bara går med eftergift i tygeln. Det är grymt svårt så man får ta ett steg i taget.

Börja med att skritta inanför spåret (eller på en grusväg om du inte vill visa dig på banan) med eftergift i handen, alltså med handen mot hästens mun eller längs mankammen.
Gör halt genom att använda sitsen, lyssnar inte hästen på sitsen direkt får du ta ett snabbt tag i handen så att hästen stannar, så fort hästen stannat ger du eftergift och beröm. sätt igång igen fortfarande med eftergift. Skritta några steg och gör samma sak igen.
Målet är att du ska kunna stanna hästen med sitsen och eftergift på tygeln.
När hästen lyssnar på detta gör du halterna oftare.
Målet är nu att hästen ska ta ett steg i taget fortfarande med eftergift i tygeln. Det är nu det blir lite kruxigare, ska hästen t ex lyfta höger bak använder du bara höger skänkel som framåtdrivande. Tar hästen då fler steg än du bett den om gör du genast halt och börjar om.
Tänk på att det är bättre att ta tag en gång hårdare i munnen och direkt eftergift när den lyssnar än att du hela tiden sitter och tjuvbromsar.

När du lyckats med detta kan du gå över till riktigt långsam trav med eftergift. Då går efter samma princip. Går hästen snabbare än vad du vill saktar du av till skritt med eftergift och sedan direkt igång i trav igen. I traven kan du ju inte kräva att hästen ska ta ett steg i taget men försök att få honom att vänta på varje benpar.

Du kan också prova att flytta hästen i långsam skritt åt sidan med eftergift endast genom att använda sittbenen och ev skänkeln.

Den här övningen kräver väldigt mycket tålamod. Man kan få sitta och skritta en timma första gången innan man lyckas. Men när det väl fungerar har man en grymt eftergiven häst, och när man tränat några gånger kommer resultatet snabbare.

hoppas du förstod ungefär hur jag menar..

:bow: Tack så hemskt mkt för ditt tips ska genast testa när jag rider till skogen imorrn...han ska få semester från dressyren ett litet tag e d tänkt :D :smirk:

Vet inte om det hjälper, men på H**ks såg jag en slags gummisnodd som man kunde fästa mellan bettringen och tygeln, på så sätt blir tygeltagen mjukare.. Värt att pröva, kanske?

ja har sett dem och förstår att det kanske kan vara ett bra hjälpmedel på en ridskolehäst som får stå ut med många olika ryttare men det är bara en lösning på kortsikt...det får ju inte mig att bli bättre i handen utan det är samma som halsförängare"gummisnodd" får hästen att kröka på nacken men hjälper inget vidare, de gummisakerna till bettet får min hand att verka snällare men om jag istället börjat rida med handen mer än benen/sätet så kommer hästen kanske gå bra i början men sedan kommer jag kanske bli hårdare och hårdare i handen för att få en raktion...och jag vill ha långsiktigt resultat... min åsikt bara men hade kanske varit värt att testa på de flesta ridskolehästarna runt om i Sverige så att de inte lider av sågande och hårda ryttare

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar