Håranalys

O

okeydokey

Ni ar sakert less pa att lasa om haranalyser men jag ville bara beratta om en hast jag kopte for ett par manader sedan. Han ar en 4-arig varmblodsvalack som inte funkade bra hos den forra agaren, inte halt eller sa bara att han la av i sista svang.

Tog blodprov och skickade in en haranalys, Han hade laga blodvarden och haranalysen visade aven att han hade problem med mage och tarm. Fick rad fran homeopaten och han far nu bara havre, betfor, vetekli, homeopatiska tillskott och lite alger.

Har tagit ett nytt blodprov och alla varden ar mycket battre, vet var mycket imponerad. Hasten ar mycket piggare och ska starta till veckan sa vi far se hur det gar, om han kan ga hela vagen.

Hall tummarna for oss!:D

Sv: Håranalys

Glomde skriva att han far fri tillgang till ho ocksa sa ingen tror att lillgubben far svalta.

Jaha, och?
Alltså, jag fattar inte, vad är skillnaden? Vad fick hästen innan den kom till dig och vad får den nu är ju den stora frågan? Vad har ändrats i övrigt i hästhållningen, förutom näringsintaget?
Att tillskriva förändringarna till utspädda homeopatmedel/ håranalyser i första hand är för mig (hittills) totalt främmande.

Jag ber om ursakt, skulle ha forklarat battre. Han fick iaf ett pelleterat kraftfoder hos sin forra agare. Vad han fick for skotsel och hur traningen sag ut vet jag inte men nar han kom till mig hade han nagra andra problem ocksa. Tror absolut inte att det bara ar maten och tillskotten som ar anledningen till att han mar battre men visst haller du med om att det ar viktigt vad blodproven sager? Inte bara i det har fallet.

Tror säkert blodprov kan vara bra, men hårprover är ju inte direkt vedertagna. Att jag reagerar som jag gör är för att i många - och även detta - fall så är det ju fler faktorer som har ändrats till det bättre, och då blir det svårare att särskilja exakt vilken del som är den avgörande. Din totala hästhållning kan ju vara mycket bättre än på tidigare ställe, och då hade ju effekten kunnat ses i vilket fall sas.

Har personligen inget emot pelleterat foder, men allt som ges bör ju komplettera grovfodret. Det blir liksom bäst då.
I övrigt tackar jag för förklaringen :)

For mig ar det viktigt att allt ar sa bra som det kan vara, tavlingshastar maste ma bra och vara glada for att kunna prestera. Lagger ner mkt tid pa att ta hand om olika "skavanker", sa det ar klart att det har hjalpt honom ocksa. Tror dock inte att det har sa mkt att gora med att hans blodvarden blivit battre.

Det har ar inte den forsta hast jag gjort haranalys, var valdigt skeptisk innan jag fick resultatet pa den forsta analysen. Allt stammer inte till 100% men det ar valdigt nara. Har du sett hur ett analysresultat ser ut?

Gillar verkligen inte pelleterat foder! Har fodrat det ocksa, tillsammans med de mineraler som rekommenderades. Om det ar sa bra sa borde inte hastarna ha nagra brister. Det ar min asikt iaf men det ar sakert manga som tycker att det funkar bra och det ar great.

Hoppas du forstar att jag inte ar ute efter nagot "brak". Vi vill ju bada vad som ar bast for vara hastar och det viktigaste ar ju att de mar bra. :bump:

Problemet med en håranalys är ju att det visar inte hästens status NU utan hur det såg ut när håret växte...dessutom har dessa håranalysmänniskor en tendens att överanalysera och ge råd om saker som man inte har en chans att se på en håranalys.

Ett blodprov är mycket bättre, men även här ska man komma ihåg att det saknas en hel del forskning på häst om vad som är normala värden.

Om hästen får bristsymptom av ett pelleterat foder så beror det förmodligen på felutfodring av det och inte på att det är pelleterat.

Jag tror som ang att du helt enkelt har träffat mer rätt när det gäller denna hästs behov än den förra ägaren. Så ge dig själv en klapp på ryggen och beröm, istället för att ge håranalysmänniskorna credit. Och lycka till med framtida starter!

Visst förstår jag att du inte är ute efter bråk, men jag tror Bubbla tolkade mitt inlägg/ min åsikt lite bättre ... ;)

Självklart är jag glad åt hästägare och tävlingsmänniskor som får bra resultat redan hemma i hästhållningen, men jag tror i dag mera på människors kunskap än t ex hårprover. :bow:

Ja, inte tror jag bara att det ar pga haranalysen och homeopatmedlen som han har blivit battre.

Men det ar en sak med den har analysen som jag undrar over. Om det ar helt at skogen med analyser, hur kunde den plocka ut att han har en dalig hov hoger fram. Analysen sa att hoven kunde vara for lag i trakten men istallet ar den valdigt hog. Nu behover jag ju ingen som berattar for mig att det ar en problemhov men det var bara ett exempel. Aven andra saker som stamde men da far jag skriva hur mkt som helst.

Blodprovet tog jag for att kunna se om det skulle bli nagon skillnad, tycker att man maste testa sig fram och se vad som funkar bast. Kanner att man kan inte riktigt lita pa alla forsaljare och det finns ju ett ganska stort sortiment. Alla produkt ar ju den basta enligt dom.

Jag fodrar hellre havre och betfor sa jag vet vad hastarna far i sig, litar inte pa pelleterat. Kanske jag overreagerar lite men det ar inte jobbigt att blanda sjalv.

Jaha, fick telefon och hann inte skriva fardigt. Det ska iaf vara "deras produkt ar ju den basta enligt dom"

Och tack for ditt svar och lyckonskningar.

Den finns inte en chans i världen att en håranalys skall kunna visa på en hälta i ett visst ben!!!!(om ngn har annan åsikt så isa gärna på vettig dokumentation o gärna en hypotes på hur det skulle fungera)
Vad beträffar mineralbrister så är hårprovets tillförlitlitlighet varierande beroende på vilket mineral man talar om.
PL

Ja du, vet inte vad jag ska saga. Du tror sakert att jag ljuger men det ar precis vad analysen visade. Jag har liksom ingen anledning att hitta pa det. Men som jag sa tidigare sa stammer det inte till 100% eftersom hoven ar valdigt hog och inte lag.

Vill garna veta hur det funkar ocksa.

Jag tror tyvärr att de chansar en del...de som gör tolkningarna av håranalyserna...

Möjligen skulle analysen kunnat visa på någon mineralbrist av ett mineral som behövs för hovtillväxt.

Jag har hört lika många som fått svar som stämt väldigt bra med vad deras hästar verkligen har för fel som jag har hört folk som fått helt knasiga diagnoser. T ex vet jag att SLU-folket skickat in två hårprov från samma häst (under två olika namn) och fått två helt olika svar.

Chansar man tillräckligt många gånger blir det kanske rätt i en viss procent av fallen...

Ok, de kanske bara haft tur med mina analyser. Kommer iaf att fortsatta anvanda deras tillskott och halla mig till samma foder eftersom det verkar funka bra.

Tack for svaren och om du hor nagot mer far du garna skriva.

Grattis

Jag vet att dom kan ta ut vilket ben det är fel på och många andra fel också, har också lämnat in ( förmodligen till samma) många ggr och jag kan inte haft tur VARENDA gång på varenda häst...Voictory Tilly bla annat sa dom ju hade en cirkulationsstörning i ett bakben(14 dgr innan elitloppet), alla skrattade men han bräckte ner också i gaffelbandet i samma ben...Jag blev inte förvånad....

Ja det verkar ju konstigt om de har gissat och gissat ratt sa manga ganger. Har darimot aldrig hort att nagon skickat in tva och fatt tva olika svar som bubbla skrev. Kommer nog att fortsatta anvanda mig av haranalyser, tycker att det ar valdigt intressant. Ska faktiskt ta och skicka in en pa mig sjalv ocksa sa far vi se. Lakarna har ju inte hittat nagot fast man berattat precis vad man har for besvar.

Tack for svar!

Nu har han tavlat, kunde inte begart mer av honom. Blev 2:a med krafter kvar sa jag ar valdigt nojd med tanke pa att han inte starat pa flera manader.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 143
Senast: niardasp
·
Utrustning Jag har nyligen blivit medryttare pa en liten (159cm) hast. Hans sadel ar for liten for mig, far ont i svanskotan nar jag rider i den sa...
Svar
10
· Visningar
1 825
Senast: Gimlan
·
Foder & Strö Hej, mitt varmblod har magrat sedan han gar pa losdrift, anledningarna ar manga men den framsta ar nog att han inte far fri tillgang...
Svar
4
· Visningar
1 217
Senast: daphna
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 391
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023