Ta inte bort hjulet! En hamster i frihet springer minst 5 km varje natt! Så om du inte har en stor lekplats där den kan springa lös (mina har stora och använder därför hjulen sparsamt men använder dom!) så måste de ha hjulet för att bli av med sin energi. Utan hjul = stressad hamster som låter ännu mer. Gallergnagning är typsika tecken på understimulerad hamster. Det finns trähjul med kullager, de låter knappt alls. Hur ser buren ut. Är det stor nog? Minst 100x50 cm ska den vara men man rekomenderar större då hamstrar enligt forskning (kan länka men tysk text) först från 1 m² börjar bete sig som i frihet. Alla mina guldhamstar har 200x60 cm + 24 timmars tillgång till lekplats (2 st) eller blir utsatta på lekplatser (3 st) när de vaknar och så sätter jag tillbaka dom på morgonen. De är alltså ute ungefär 22-23.00 till 05-06.30 (beror på när jag måste gå upp). Dvärghamstrarna bor på 150x60 och får även dom lekplatstid, då de vaknar tidigare brukar det vara mellan 19-01 ungefär som de delar på. En nöjer sig med ca 1 timme sen är han nöjd.
I burarna har jag grävboxar med sand och majsgranulat. 30 cm spåndjup så de kan bygga gångar, gömställen, rennbahn (typ springbana), rötter, kvistar med blad, hjul, hus, rör osv osv. Allt torrfoder fördelas i spånet så de för använda sina naturliga instinkter och leta efter maten. Färsk mat serverar jag dock i skålar av hygienska skäl. Du kan ju kolla min hamserblogg (länk i min profil) om du vill ha tips.
Glöm inte! Hamstrar är små djur som kräver ENORMT med plats. Annars mår dom inte bra. Och det är nattdjur! Mina kliver upp ovanligt tidigt, de brukar komma mellan klockan 22-23. Fast jag har en som oftast kliver upp först 01.30 också.