Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fruktansvärt djurplågeri avslöjat i samband med klippning av fåren. Det handlar om ekonomi; det ska gå fort. Ungefär som med gässen. På samma sätt brist på kontroll i produktionskedjan. Orkar inte googla fram hemska videos, men de finns.
Kan du beskriva hur den industriella ullproduktionen ser ut och fungerar? Dels på internationell nivå, och så i Sverige?Det jag syftade på var ju just anledningen till att avstå från ull; baksidan av den industriella ullproduktionen.
Nej. Säger jag klippning, så menar jag klippning.Har du inte missuppfattat något där?
Jag länkade en nyhetsartikel tidigare i tråden.Har du någon bra webbsida som beskriver det hela?
Du har så fel!Nej. Säger jag klippning, så menar jag klippning.
Bättre alternativ från vilken synvinkel? Vilka alternativ är bättre?Nej. Avstår från dun, ull och skinn - det finns andra bättre alternativ.
Citera gärna var jag påstår att det gäller all djurhantering.Att använda en enstaka nyhetsartikel, där någon är på väg att bli åtalad för djurplågeri, för att extrapolera detta till att det gäller ALL djurhantering, är fullständigt ologiskt.
Ur djurskyddssynpunkt.Bättre alternativ från vilken synvinkel? Vilka alternativ är bättre?
Filmen pratar inte för sig själv, den pratar för PETA.Citera gärna var jag påstår att det gäller all djurhantering.
Det artikeln beskriver är en undercoverundersökning, där man låtit ett antal personer ta jobb som fårklippare med dolda kameror, under en längre tid och på ett antal olika platser. Det har gjorts i Australien, USA, Argentina. Filmen talar för sig själv. Branschen i Australien vill nu ha lagar som gör det straffbart att använda dolda kameror i produktionen - istället för att självmant införa kameraövervakning och säkerställa ett gott djurskydd. Det säger en hel del.
För mig är valet enkelt. Jag låter bli att köpa ull och bidrar därmed inte till risken att utsätta får för misshandel.
Ur djurskyddssynpunkt.
Det har ju kommit alltmer ekologisk och miljövänlig textilproduktion med växtbaserade material som bomull, lin, hampa, bambu, soja, cellulosa. Det finns en del problem att hantera, men också många som arbetar för att göra tillverkningen så miljövänlig som möjligt. Det blir ju lätt en djungel för oss konsumenter, men de miljömärkningar som finns är ju ett hjälpmedel.
Jag tror inte ett ögonblick på att man låtit dessa personer ta jobb hos slumpmässiga företag utan alla lär vara utvalda för att få önskat resultat. Vi kommer aldrig att komma till en situation där allt är perfekt. Olyckor och fel sker både bland djur och anställda, det finns folk som beter ser illa.Citera gärna var jag påstår att det gäller all djurhantering.
Det artikeln beskriver är en undercoverundersökning, där man låtit ett antal personer ta jobb som fårklippare med dolda kameror, under en längre tid och på ett antal olika platser. Det har gjorts i Australien, USA, Argentina. Filmen talar för sig själv. Branschen i Australien vill nu ha lagar som gör det straffbart att använda dolda kameror i produktionen - istället för att självmant införa kameraövervakning och säkerställa ett gott djurskydd. Det säger en hel del.
För mig är valet enkelt. Jag låter bli att köpa ull och bidrar därmed inte till risken att utsätta får för misshandel.
Citera gärna var jag påstår att det gäller all djurhantering.
Vilket är PETAs yttersta mål.Med den installningen borde vi undvika att ha hast, eller hund, eller katt, eller ... for det finns de som missbrukar husdjur bade medvetet och i oforstand. Med din installning borde du da avsta fran att ha djur for att inte beframja aveln av husdjur.
Det är santMed den installningen borde vi undvika att ha hast, eller hund, eller katt, eller ... for det finns de som missbrukar husdjur bade medvetet och i oforstand. Med din installning borde du da avsta fran att ha djur for att inte beframja aveln av husdjur.