Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rebeccah skrev:Ja, denna tråden handlar om tyglar ja..
Har tjockleken på tyglarna någon betydelse?
Min kompis som också rider western påstår att det är bättre med tjockare (tyngre) tyglar för då får hästen ett bättre stöd i munnen.
ida.kar skrev:oj, precis som i dressyr så kan det skilja sig mycket beroende på vem man pratar med.
jo tyglarna använder man, man på lite annat sätt än i "vanlig dressyr". målet är att hästen ska gå på lös tygel, dvs ingen statisk kontakt med munnen. sen styr du genom neckreining, dvs hästen går undan för tygelns tryck mot halsen. enkelt förklarat. inte svänger min häst vänster om jag själv tänker höger..
benen, herregud vad jag fick lära mig rida med benen när jag började med western! men där gäller samma sak som med tyglarna, inget statiskt tryck.
detta var bara lite kort förklarat, och som sagt så kan det skilja sig beroende på vem man pratar med.. och så har jag säkert glömt en massa.. men du fick kanske veta lite
tigerfisken skrev:Jag är nybörjare i western men jag har lärt mig att man mer "dunkar" hästen i sidan med skänkel och slutar när den gör som man ber den om. Ofta när man rider dressyr håller man om med skänkeln hela tiden. Statiskt är det samma som att hålla jämt tryck hela tiden.
GardenAngel skrev:Hejsan, jag orkade inte göra en ny tråd, så jag tänkte ställa en liten fråga här. Och den handlar oxå om tyglar. ^__^
Min syster påstod att man inte ska använda tylarna öht när man rider western. Jag tyckte det lät liiite skumt.
Man lägger väl typ tygeln på halsen om hästens ka svänga till höger t.ex. Men man ska väl typ använda vikthjälperna massor och sånt.
Sen började hon giddra om att man inte använde skänklarna, utan red BARA med sätet. Och att western inte hade en minsta likhet med "vanlig" klassisk ridning.
Om någon kunde ge mig iaf lite klarhet i det här så skulle jag vara jätteglad då jag kanske ska rida western för första gången på torsdag..
Och när man är ute o cyklar då använder man inte tyglar utan vikthjälper !JHANA skrev:Men herre gud, vart får folk allt ifrån??
Din syster är ute och cyklar sas.