Har tjockleken någon betydelse?

attempt

Trådstartare
Ja, denna tråden handlar om tyglar ja.. :p

Har tjockleken på tyglarna någon betydelse?
Min kompis som också rider western påstår att det är bättre med tjockare (tyngre) tyglar för då får hästen ett bättre stöd i munnen.

:confused:

Sv: Har tjockleken någon betydelse?

tyngre tyglar känns mycket stadigare i allting, speciellt vid neckreining. Eftersom tygeln har en mer egen tyngd, så går även signalerna fram bättre till bettet vid ridning på halvlång/lång tygel.
Jag ogillar smala tyglar eller tyglar som är smörjda för mycket så de blir sladdriga.

Rebeccah skrev:
Ja, denna tråden handlar om tyglar ja.. :p

Har tjockleken på tyglarna någon betydelse?
Min kompis som också rider western påstår att det är bättre med tjockare (tyngre) tyglar för då får hästen ett bättre stöd i munnen.

:confused:

jag föredrar tyngre tyglar

Hola,
Jag vill, i motsats till många, faktiskt inte ha för tjocka/tunga tyglar...

På en hand blir det ganska tungt att hålla upp tyglarna, jag får lätt värk i skuldran, armen och nacken.
Har en häst som helst inte vill ha något tryck i munnen och vill ha ett minimum av tygelhjälper för att fungera bra.

Gillar mina flätade runda tyglar, annars köper jag 5/8.

Avskyr sladdriga tyglar och tyglar som är för korta.

mvh Eva

Hejsan, jag orkade inte göra en ny tråd, så jag tänkte ställa en liten fråga här. Och den handlar oxå om tyglar. ^__^

Min syster påstod att man inte ska använda tylarna öht när man rider western. Jag tyckte det lät liiite skumt.
Man lägger väl typ tygeln på halsen om hästens ka svänga till höger t.ex. Men man ska väl typ använda vikthjälperna massor och sånt.
Sen började hon giddra om att man inte använde skänklarna, utan red BARA med sätet. Och att western inte hade en minsta likhet med "vanlig" klassisk ridning.
Om någon kunde ge mig iaf lite klarhet i det här så skulle jag vara jätteglad då jag kanske ska rida western för första gången på torsdag..

:bow: :bow: :bow:

I en debatt på et norsk forum påstod en dressurrytter at den eneste grunnen til at westernryttere samler hestene og rir på lange tøyler er at de er tunge.
Hun mente at det ble det samme om man red på kandar og med korte tøyler og den stødige kontakten dressuryttere har som å ri på lange tøyler iom westerntøyler var så tunge.
Dette provoserte meg litt, jeg har sett westernryttere på oppvisning ta av hodelaget og ri like godt.
Jeg skal nå ta med meg et par av westenrtøylene hjem og veie de, for så å veie det doble settet med kandartøyler får å se hva vektdifferansen er.
Man får jo ikke målt trykket fra dressurhånden og westernhånden ( selv om dette selvsagt varier stort)
I mine øyne er det bedre for hesten gå på lange tøyler enn på to bitt og korte tøyler og konstant støtte.

men det var vel litt OT.

oj, precis som i dressyr så kan det skilja sig mycket beroende på vem man pratar med.
jo tyglarna använder man, man på lite annat sätt än i "vanlig dressyr". målet är att hästen ska gå på lös tygel, dvs ingen statisk kontakt med munnen. sen styr du genom neckreining, dvs hästen går undan för tygelns tryck mot halsen. enkelt förklarat. inte svänger min häst vänster om jag själv tänker höger..
benen, herregud vad jag fick lära mig rida med benen när jag började med western! men där gäller samma sak som med tyglarna, inget statiskt tryck.

detta var bara lite kort förklarat, och som sagt så kan det skilja sig beroende på vem man pratar med.. och så har jag säkert glömt en massa.. men du fick kanske veta lite:D

ida.kar skrev:
oj, precis som i dressyr så kan det skilja sig mycket beroende på vem man pratar med.
jo tyglarna använder man, man på lite annat sätt än i "vanlig dressyr". målet är att hästen ska gå på lös tygel, dvs ingen statisk kontakt med munnen. sen styr du genom neckreining, dvs hästen går undan för tygelns tryck mot halsen. enkelt förklarat. inte svänger min häst vänster om jag själv tänker höger..
benen, herregud vad jag fick lära mig rida med benen när jag började med western! men där gäller samma sak som med tyglarna, inget statiskt tryck.

detta var bara lite kort förklarat, och som sagt så kan det skilja sig beroende på vem man pratar med.. och så har jag säkert glömt en massa.. men du fick kanske veta lite:D

JOdå, lite klarhet fick jag i det hela. Men vad menade du med statiskt tryck med skänkeln? Vill bara veta så jag fattar rätt. ;)

Jag är nybörjare i western men jag har lärt mig att man mer "dunkar" hästen i sidan med skänkel och slutar när den gör som man ber den om. Ofta när man rider dressyr håller man om med skänkeln hela tiden. Statiskt är det samma som att hålla jämt tryck hela tiden.

tigerfisken skrev:
Jag är nybörjare i western men jag har lärt mig att man mer "dunkar" hästen i sidan med skänkel och slutar när den gör som man ber den om. Ofta när man rider dressyr håller man om med skänkeln hela tiden. Statiskt är det samma som att hålla jämt tryck hela tiden.

woho! :banana: Jag misstänkte att det var så! Men jag vågade inte förklara hur jag tänkte om jag hade fel. Haha!
Haha! Nu ska min syster få på moppo. :devil: :rofl: :devil:

Man brukar använda tunga tyglar för att tyngden ger snabbare eftergift. Rider man på lång tygel så har ju hästen inget "stöd" i munnen.

Dunkar? Ehh.
Därimot flaxar lite med benen för tillex få skritt. Men inte att nudda och Dunka hästen? Utan att göra det så det blir en rörelse i sätet och sadeln utan att nudda hästen...

GardenAngel skrev:
Hejsan, jag orkade inte göra en ny tråd, så jag tänkte ställa en liten fråga här. Och den handlar oxå om tyglar. ^__^

Min syster påstod att man inte ska använda tylarna öht när man rider western. Jag tyckte det lät liiite skumt.
Man lägger väl typ tygeln på halsen om hästens ka svänga till höger t.ex. Men man ska väl typ använda vikthjälperna massor och sånt.
Sen började hon giddra om att man inte använde skänklarna, utan red BARA med sätet. Och att western inte hade en minsta likhet med "vanlig" klassisk ridning.
Om någon kunde ge mig iaf lite klarhet i det här så skulle jag vara jätteglad då jag kanske ska rida western för första gången på torsdag..

Men herre gud, vart får folk allt ifrån??:rofl:

Din syster är ute och cyklar sas.:angel:

JHANA skrev:
Men herre gud, vart får folk allt ifrån??:rofl:

Din syster är ute och cyklar sas.:angel:
Och när man är ute o cyklar då använder man inte tyglar utan vikthjälper !:rofl:

Varför tror du att jag använder situationstecken om jag inte kom på nått bättre ord för att flaxa med benen? Nån del av skänkeln kommer ju röra hästen även om kanske inte hälen gör det men du kan ju inte hålla benen rakt ut från hästen ända uppifrån sätet.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: Squie
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 374
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar