Har svaret nu - rygg, haser, f.knä...

3

333

har ju skrivit från & till här ang. min häst som var utlånad bla bla bla... kom hem med ryggont med mera.

Diagnos efter koll på en hästklinik värd namnet. Var först i väg för drygt 2 veckor sedan med killen då han var otroligt halt på skiftande ben. Diagnos enligt dem - smuts i lamellranden = verkning och nya skor + butta 5 dagar och om det ej blev bättre så skulle jag ringa för återbesök..

Det blev ej bättre, bokade återbesöket på annan klinik, i Ä.holm - Fantastiska men beskedet var inte roligt. Diagnos - Aktiv inflam. i glidlederna, båda haserna + benförändringar i vä. fram knä.
Behandlad nu med tuppkam+kortison + butta. Återbesök om en månad... Ev det sista vet. besök han kommer att göra då diagnosen i dagsläget är allt annat än poitiv..

MEN skönt att fått veta! Stackars killen har gått med detta länge- de trodde att det börjat för ca 1 år sedan och sen succesivt förvärrats under lång tid! men han har ändå gjort sitt bästa och kämpat för sin ryttare...

Hans ryggont var pga att han ej kunnat arbeta ordentligt med bakbenen. Detta i sin tur har lett till spänningar i ryggen och detta vidare till att det även blivit infl. + pålagringar mellan tornutskotten.

Sv: Har svaret nu - rygg, haser, f.knä...

... ville bara säga att jag haft honom på tre olika kliniker sedan i april i år- 5 olika veterinärer- otaliga timmar och mängder av pengar har gått åt...

.. på denna klinik tittade de på honom och rörelserna, tog in och bedövade efter en koll på cirka 5 minuter, han stod i 20 min så att bedövningen skulle verka ordentligt, ut och springa igen, in på röntgen, fick diagnos och en genomförlig förklaring på allt... var där 13.30 & 15.30 var han utredd och behandlad:eek: ... + de hann ändå vara trevliga och tillmötesgående..

Diagnos efter koll på en hästklinik värd namnet. Var först i väg för drygt 2 veckor sedan med killen då han var otroligt halt på skiftande ben. Diagnos enligt dem - smuts i lamellranden = verkning och nya skor + butta 5 dagar och om det ej blev bättre så skulle jag ringa för återbesök..

måste bara fråga vad som menas med smuts i lamellranden..?
hur ser de ut? syns de? hur får dom de?

:crazy: usch det låter ju inte alls kul.. håller verkligen tumme att han blir bra (det måste han bli:) )
visst är det den snygga fuxen det handlar om?

japp det är "den fina lilla fuxen" det handlar om.. så efter otaliga turer här om honom och hans tillstånd så vet jag i alla fall nu vad som "felas honom"..

hade varit intressant att veta när och varför allt startade men det lär jag väl aldrig:crazy:

"smuts i lamellranden" var nog bara ett begrepp de tog till för att arbetsdagen var nästan slut och personal & vet. ville väl hem..

De tog av skorna för att kolla efter hovböld men de hittade ingen och då så de
-här var lite grus mellan sko och hov, måste vara därav hältan kom:rofl: :rofl: :rofl: .. och så rensade de lite och satte på den igen.. Han var lika halt men de sa att det kunde ta någon dag inna det blev helt bra. Behandlade med butta i 5 dagar men hältan kvarstod- åkte då till annan klinik:smirk: :smirk: :smirk:

... hmmm uppdatering kring senaste vet besöket... sa att det inte var nåt kul besked men nu när jag talat med dem (ok ett bra tag sedan- det var på återbesöket en månad senare så drygt i november..) sa de att han var klockren i sin gång och ett fantastiskt steg:banana: men när jag frågade om de där infl. och pålagringarna så såg de ut som frågetecken och sa
-Nej det var aldrig nån fara med det, det var bara lite suddigt vid lederna för att han ej växt färdigt ännu...Hmmm:confused:

Nåja.. nu är han glad i hågen å håller fortfarande, peppar peppar

Jösses, man vet ju verkligen inte vilken diagnos man ska tro på... Men underbart att det gick åt rätt håll i slutändan!! :bow: :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka