Har storleken betydelse??

bubbel

Trådstartare
Har noterat att "westernhästar" (typ paint, quarter, arab) i allmänhet verkar mindre än till exempel halvblod, som ju är vanligare inom dressyr/hoppning. Om halvblod säger man ju att hästen helst skall vara ca. 10 cm lägre än vad du själv är lång, för att det ska se bra ut (Nej. Jag vill inte ha massa min dressyrhäst är minsann 12 cm lägre än vad jag är lång och vi ser faktiskt jääätefina ut :bump: :banana: :o :idea: :love: :love: :love: inlägg nu...).

Hur ser man på detta inom westernridningen? Jag är själv 1.75 lång och väger typ 75 (:o ) kg. Och jag skulle aldrig sätta mig med westernsadel på till exempel en spinkig arab på 1.55... är "ni" westisar mindre än "vi" dressyr och hoppisar eller råder det andra meningar "här"?? Tex. hur hög häst borde jag ha? Och skulle till exempel en quarter eller paint orka asa runt på mig under hyfsat hård träning? Tacksam för svar :)

Sv: Har storleken betydelse??

Man bör ju ha en häst man trivs med och som är så pass formbar att den fixar att gå i de rörelser och form vi vill ha inom westernridningen. En bekant till mig är ca 160cm och rider ett halvblod på 170 cm och han samlar sig enormt bra för klasser som Western Riding typ. Reiningen funkar inte eftersom hästen har svårt att tagga ner efter ökningarna. Själv är jag 174 cm och hästen är 153 cm.

QH och Paint är oftast så rejäla att dom orkar hasa runt fullvuxna karlar hela dagar så dom ska nog fixa dig med;)...

Men det ser inte "konstigt" ut då med dig på den (för mig) lilla hästen?? Du råkar inte ha ngt kort?

bubbel skrev:
Men det ser inte "konstigt" ut då med dig på den (för mig) lilla hästen?? Du råkar inte ha ngt kort?
Nej, inte när jag rider...men när jag står intill...:
kicki_funny05_1.jpg

Ser inte konstigt ut...hon är kraftig som en "tanks" och jag har en extra wide sadel för inget annat passar;)

Tja, jämför med hur islandsryttarna ser ut på sina hästar:smirk: Det handlar nog mycket om vad du är van att se.

själv är jag 162 och hästen 139. funkar fint för oss.
är så van vid henne så jag tycker det är läskigt att rida större hästar, det blir så långt ner till marken då :crazy:

Katana skrev:
Tja, jämför med hur islandsryttarna ser ut på sina hästar:smirk: Det handlar nog mycket om vad du är van att se.

jaaa... absolut är det nog så. Den bilden Piraja skickade såg ju inte så hemsk ut. Men jag är sååå rädd att typ bryta ryggen på hästen eller nått :crazy: (nej, jag veet att det inte är så troligt... men ändå :()

Vill jättegärna se uppsuttna bilder på er långa westernryttare med under 1.60 hästar.

Jag är ca 168 - 170cm lång, och rider hästar mellan 147 - 150.
Hästarna har aldrig vad jag märkt haft nåt problem med det, skulle iför sig inte vilja rida på en häst dagligen som är under 145 då jag skulle känna mig för stor!
Jag och hästen på 147cm.
Mimbaisn3.jpg

http://s40.photobucket.com/albums/e239/golden_tinka/Haffisarna/?

Jag och hästen på 150cm

Hästarna är i precis lagom storlek, dom kan ta sig fram ÖVER ALLT är helt enkelt små och smidiga...:smirk:

Ja westernpållarna är i regel mindre. Jag är ganska lång så jag köpte en lite större quarter för jag tyckte det kändes bättre för mig. Min är 158 cm i mankhöjd. Men det beror på hur maffiga de är också. Mitt vbl som jag hade förut var ca 150 cm och kändes lite för liten för mig. Men sen var jag medryttare på 2 quartrar, en på 150 cm och en på 155 cm. Båda kändes helt lagom eftersom de var så breda över ryggen.

Min quarter märr är ca 149 cm och lika bred.. Jag är 176cm lång och väger ca 65kg. Jag kan känna mig liten ibland då det är väldigt mkt häst att rida, ser inte lång ut på henne, har dock ingen bild..:smirk:

En anledning till att man vill ha stora hästar i dressyr är för gångarternas skull. En häst på 1,70 ser betydligt mer imponerande ut än en på 1,40. I western har man andra ideal för gångarterna, så ett halvblod på 1,70 med maffiga gångarter stämmer inte med vad man vill uppnå.

Sedan så gör sadlarna att man inte blir lika stor. Fötterna hamnar inte lika långt ner som de skulle göra i en engelsksadel, och man sitter avsevärt stabilare. Dessutom fördelar de vikten bättre.

Själv väger jag mer än dig och är 163 cm lång, och rider (de få gånger jag är hemma) på en arab på 1,48. I engelsksadel är tveksamt om det skulle kännts bra, men med w-sadel är det ok. Den här hästen är dessutom van att bära rätt mycket, att sätta sig upp och rida hårt på en otränad häst vore nog ingen bra idé. Har även hänt att min pappa på 177 cm har ridit på henne, och det ser inte oproportionerligt ut.

/Ida

Haha jag är då inte en liten ryttare iallfall :D
Reiningryttare under utveckling och jag kommer i framtiden bara rida quarters på 145-157cm cirkus...

2494901.jpg

177cm lång ryttare på 142cm hög ponny.
Funkade jättebra, kunde bli lite svajigt i engelska sadlar men... :D

2641593.jpg

156cm häst. Förvisso fet å jävlig men...

{C9E5A127-3FF4-40DD-8186-CBAD847A083F}.jpg

154cm häst.

Liksom. Det är värre med en 160cm ryttare i total obalans än en 180cm ryttare i balans!

anledningen till att många quarterhästar är små är för tex cutting, de skall vara lätta opch snabba vändbara mm. de duktigaste cuttinghästarna är oftast inte högre än 150 cm. det är lättare att rida explosivt med en liten häst en med en stor.

jag e 1.66 lång o hästen e 1,45ca hon e 3 år ,blir väl lite högre antar jag.Det e en quarter o mycke bra höjd för min del o så tar man sig upp utan hjälp så att om man måste stiga av kan man ta sig på själv.Man har sett dessa halvblod som dom måste ha pall för att komma på.

Tack för alla svar och jättefina hästar ni har allihop :) Jag får väl ta och erkänna att det faktiskt inte ser så tokigt ut after all... ser ju drastiskt mycket bättre ut än en lång ryttare i dressyrsadel på en mindre häst i alla fall. Antar att det har mycket med ryttarens hållning att göra... i dressyren sträcker och sträcker man ju upp sig tills man blir blå i ansiktet. Det gör väl sitt till antar jag. :crazy:

Kaktus_nr_9 skrev:
här är jag (169 cm, ca 70 kg) på min quartervalack (ca 154 cm):
11-6.JPG

det här ser ju faktiskt väldigt proportionerligt och fint ut... kanske jag till och med kan börja fundera på att rida hästar under 1.60 nu då med andra ord :D

Det spelar ingen roll hur stor/lite hästen eller du är, enda är att det ska se proposioneligt ut. :)

mankhöjd har väldigt lite med viktbärighet att göra.. t ex kan nog en kraftig newforest bära mer än ett tanigt fullblod på 1,70..

jag är själv 1,74 och min ponny 1,47. funkar utmärkt..

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka