Har spånbalarna blivit sämre?

Targa

Trådstartare
Eller har jag bara haft otur? Köpte hem en pall med 18 balar spån från mitt vanliga inköpsställe där jag alltid brukar handla spån.
Men jag tycker att samtliga balar har varit betydligt mer odryga än vad de brukar vara. Har använt upp de 18 balarna mycket snabbare än beräknat. Balarna är inte alls lika hårdpackade som tidigare och uppsugningsförmågan verkar vara mycket sämre.
Jag tänkte först att det var en engångshändelse och åkte därför iväg och köpte tre lösa balar från ett annat parti - men de var precis lika dåliga. Fast priset hade gått upp ...

Kanske dags att gå över till torv eller halmpellets ....

Sv: Har spånbalarna blivit sämre?

Har handlat mina på G****gården tidigare men slutat handla där efter höjda priser + försämrad kvalitet. Spånbalarna är ojämnt packade, DAMMIGA, samt har klart sämre uppsugningsförmåga:mad: Kärring som man är så var jag faktiskt inne och påpekade detta faktum för en försäljare som typ svarade med en gäspning. "Ska notera det genast..."

Jag har också hittat; pappersskräp, plastbitar och större träbitar + en gång en stor metalldel! i spånbalarna.

Man börjar tröttna. Jag har hittat nytt ställe att handla på men tycker att även dessa är alldeles för dammiga för användning till hästströ, trots dammigheten står det t o m särskilt dammfritt spån för hästar på balarna! Tror att vi hästägare ska bli lite mer högljudda, särskilt med tanke på hutlösa priser!

.................
Jag har också hittat; pappersskräp, plastbitar och större träbitar
.................

Samma här! Ojämnt packade kan jag också hålla med om. Dom skrapar väl ihop den sämsta skiten till oss hästägare - och vill att vi ska betala 70 kronor balen för det!
Ska ta mig i kragen och klaga jag med (är ju också kärring :angel:).

Vi upplevde nog att vår sista leverans av torv faktiskt var mer odryg än tidigare, det går åt mer torv och balarna är löst packade så det verkar inte enbart handla om spånet.

Trist! Då hjälper det m a o inte mycket att byta över till torv då.

Ha ha, antar att det handlar om leverantören med röd text på sina balar?

Vi hade upp detta problem på vårt senaste stallmöte, där ALLA i stallet hade märkt samma sak! Kvalitetsströ my a**!
Balarna är så dåligt pressade att alla pallar lutar åt alla möjliga håll!

Nej, ingen röd text på balarna. Det är balar i genomskinlig plast utan text alls. Men med samma dåliga kvalitet, tydligen!

Ursäkta trådkapningen men vad är halmpellets för nåt? :confused:

Finns en annan tråd i det här forumet där du kan läsa mer om halmpellets.

Tack, då ska jag genast söka efter den.

Jag står inackorderad så kan inte bestämma vad för spånbalar som köps in men vi har bytt balar och de nya är löst packade och innehåller mycket mindre spån!
Ska ta upp detta på nästa stallmöte, det ingår liksom bara ett visst antal balar/månad i hyran och som det är nu så käns det knapert..:cool:

Ja, jag är stallägare och håller stenkoll på åtgång på spånbalar, med tanke på det höga priset så är detta ett måste. Någonting har uppenbarligen hänt för på samma antal hästar som förra hösten konsumerade 18 balar/månad går det nu åt 24 balar/månad! Det är jag som mockar till alla utom en så jag vet precis hur det strös - det MÅSTE vara så att man packar balarna lösare alt att det inte längre har samma uppsugningsförmåga eller att man smugit ner i storlek på balarna:(

Synd att man inte vägde de gamla balarna. Då kunde man jämfört med de nya och fått svart på vitt på att de nya innehåller mindre spån (till ett högre pris :mad:). Jag som har trott at jag har blivit starkare i höst eftersom spånbalarna känns lättare att lyfta - ha! - det är ju för att de väger mindre.

Nu har många svarat redan, men jag känner att jag oxå vill bidra med att hålla med om att spånbalarna är både dammiga och lösare packade.
såg även aluminiumfolie i en av boxarna igår och funderade på var det kommit ifrån, och allt jag kan komma på är spånet ( ev, höet men där hade jag hellre sett det tror jag)
Irriterande, dyrare/dammigare och mindre drygt... nu ska jag söka på halmpellets eller vad ni nämnde ovan eller börja fundera på halm...

Synd att man inte vägde de gamla balarna. Då kunde man jämfört med de nya och fått svart på vitt på att de nya innehåller mindre spån (till ett högre pris :mad:). Jag som har trott at jag har blivit starkare i höst eftersom spånbalarna känns lättare att lyfta - ha! - det är ju för att de väger mindre.

håller med dej! jag trodde oxå jag blivit starkare :D, me insåg att nu när jag varit opererad så har jag tappat hur mkt muskler som helst och ändå orkar jag lyfta balarna:grin:

dom e mindre och dammigare. Funderar på att gå tillbaka till papper igen

Jag har oxå märkt av detta, har köpt spånbalar från en och samma leverantör i ca 10 år nu, i år har jag märkt stor skillnad på kvalitén. Spånen är mycket dammigare och som ni alla nämner sämre uppsugningsförmåga. Har även hittat en del i mina balar som inte hör hemma som papper, pinnar och plast! Funderar skarpt på att testa halmpellets, ska hämta hem en pall och prova.

Vi mockar och spånar själva så det är liksom upp till var och en hur man gör.. Men man ska betala om man använder extra balar.

Jag märkte direkt att balarna var mycket lättare samt att det inte blev alls lika mycket inne i boxen!
Dessa balar motsvarar nog lite mer än en halv av de gamla balarna!
Ingen aning om de med flit bytt för att komma ner i kostnad eller vad som har hänt.. Men vi har möte nästa vecka så då ska jag fråga :)

Jag har inte spån men jag tror säkert det kan vara sämre - t ex om de "fuskar" med fyllningen/packningen.

Eller har du kollat om det kanske faktiskt står på dem att det är mindre i dem än tidigare? Kom att tänka på hur livsmedelsindustrin gärna gör dvs de minskar innehållet men sänker inte priset = prishöjning :(

Vi köper torv till stallet och först hade vi ett märke som försäljaren sedan bytte ut mot ett annat. Jag märkte genast att en bal torv inte fyllde boxen lika mycket som innan och varade heller inte lika länge. Jag påpekade det för säljaren men han vidhöll att det var lika mycket i dem. Skitsnack! :(

Men sen hörde jag att fler och fler kunder tydligen sagt det samma och nu tar försäljaren hem den gamla sorten igen ..... och tänk .... nu räcker torven ängre! :angel: :)

Jag tror inte att din stallägare bytt till en sämre sort för att komma ner i kostnader, det är nog snarare så att de har råkat ut för samma sak som många här beskriver; betala samma höga pris för betydligt sämre spån! Det kan du knappast lasta din stallägare för.

Spånet har helt klart blivit mycket sämre! Hade det till min häst förutom och uppfattade spånet som fuktigt och sög inte upp något alls. Fick fylla på med spån 3 gg/vecka och det fungerar inte för mig. Blir på tok för dyrt. Sen fick jag fylla på med 3 balar för att få ett ordentligt lager, brukar räcka med 2... :crazy:

Men jag har bytt över till torv och nu går de åt 1 bal i veckan, STOR skillnad för min (och mammas :D) plånbok. Blev dock förvånad över hur dåligt packat det var men har inte hittills hittat något oväntat i torven (i spånet fann jag plåtbit, träbitar, plast, splinten på drickaburkar mm).

Vet väldigt många i stallet som bytt till torv nu.

Liknande trådar

Hästvård Har försökt söka men hittar inte riktigt svar på min fråga eller snarare lite olika svar:crazy: Räknar som en idiot på alternativet...
2
Svar
28
· Visningar
7 532
Senast: moon
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 418
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar